Naar Parijs met de aangepaste autocar (Frankrijk)

Parijs bij zonsondergang. De foto werd gemaakt vanaf de Notre Dame kathedraal en toont ondermeer de Eiffeltoren.

Geschreven door Wim - Het weekend van 29 en 30 augustus ben ik naar Parijs geweest en hierna volgt mijn verslag. Van het hotel zelf kreeg de organisator (NV De Meibloem, Tielt) vooraf drie foto's van de aangepaste kamer (hieronder) en dit is ook de kamer waar ik verbleef. De reis naar Parijs gebeurde met een autocar van de firma De Meibloem en deze reisorganisator zorgde ook voor vervoer in Parijs zelf met haar autocar (we waren met een groep van dertig waaronder één manuele rolstoelgebruiker, ondergetekende, en een elektrische rolstoelgebruiker, Rik).

De autocar was voorzien van een lift en er was voldoende plaats voorzien achteraan. Ikzelf nam plaats in een zetel (gemakkelijke transfer omdat de leuning naast de zetel kon worden weggeklapt), en de rolstoel werd in de koffer geplaatst. Ook voor Rik met zijn elektrische rolstoel was de nodige ruimte in de bus voorzien, met klemmen aan de grond voor fixatie van de rolstoel. Zeer behulpzaam personeel, zij zorgden voor constante begeleiding en geen enkele moeite was hen teveel. Een dikke pluim !

Met de bus werd onderweg één stop gehouden (voor een cavaatje onder het lommer) en er was een aangepast toilet aan die stop (restaurant en shop). Zoals steeds aan een toeristische afslag was er een lange rij wachtenden aan het aangepast toilet, en zoals steeds had iedereen zijn rolstoel vergeten...

Soit, de reis verliep voorspoedig (klein beetje file) en aankomst in de namiddag aan het hotel Novotel Paris Centre Tour Eiffel.

Inkom van het hotel : hellend vlak, geen probleem, was wel wat kort maar met een aanloop kon je zelfstandig binnenrijden. Er was naast de draaideur een afzonderlijke ingang voor rolstoelgebruikers.

Balie op het gelijkvloers, maar receptie én toegang tot de kamers voor rolstoelgebruikers gebeurde via de tweede verdieping.

Toegang tot de tweede verdieping voor rolstoelgebruikers : dit gebeurde langs ingang van het personeel (achteraan het hotel) en kon enkel met begeleiding, omdat de liften met een sleutel te bedienen waren. Dus niet zo leuk voor ons maar anderzijds geen drempels of obstakels. Novotel personeel vriendelijk en behulpzaam.

De kamer waar ik verbleef was op de 9de verdieping (er is telkens een aangepaste kamer per verdieping, 22 verdiepingen). De kamer heeft airco.

De kamer waar Rik met de elektrische rolstoel verbleef heb ik niet gezien.

De toegangsdeur van de kamer was niet makkelijk te openen, doordat de deurremmer nogal krachtig was. Enig spierwerk was vereist, maar dit lukte wel zelfstandig omdat de deur naar binnen draaide  (zoals in de meeste hotelkamers). Deur forse duw geven en vlug de voorste wieltjes er tussen zetten en verder openen.

De kamer was voldoende ruim, het bed hoog genoeg, voldoende plaats naast het bed om met de rolstoel te maneuvreren. Harde matras, dus goed om ook niet diep in weg te zakken zodat de transfer van bed naar rolstoel ('s morgens dus) ook zonder enige moeite mogelijk was.  De badkamer (zie foto's) was deels aangepast. Het toilet was geen enkel probleem : verhoogd en langs de zijkant (maar niet te zien op de foto) was er een beugel aangebracht. Toilet met beugel is voor mij noodzakelijk (wegens mijn hoge verlamming) en transfer verliep vlekkeloos. Er was een afzonderlijke doucheruimte , maar met twee deuren én zonder douchestoel was dit niet zelfstandig toegankelijk voor mij. Jammer. De wastafel was beperkt onderrijbaar omdat onderaan de wastafel een plank was aangebracht voor handdoeken. De 'siffon' onder de wastafel (brandwonden !) was niet afgedekt.

Persoonlijke score voor de kamer : geslaagd zonder onderscheiding.

Voor het overige waren alle andere ruimtes binnen het hotel vrij toegankelijk : aangepaste openbare toiletten, hellende vlakken, toegankelijk terras, toegankelijk restaurant en ontbijtruimte. De tafels in het restaurant waren beperkt onderrijbaar maar dat is een detail dat helaas in veel restaurants voorkomt. Eigenlijk zouden alle restaurants enkele tafels moeten hebben die vrij onderrijbaar zijn, ik spiegel mij altijd aan het voorbeeld van het Ikea restaurant in Gent (de Ikea is overigens een voorbeeld van geslaagde aanpassing).

In het hotel zelf was er aan de balie op de tweede verdieping een aanpassing voor personen met een auditieve beperking, in het bijzonder ringleiding (ringleiding zorgt voor rechtstreekse ontvangst van het gesprokene op mijn hoorapparaten). Zeer goed dus !

De onmiddellijke omgeving van het hotel (ik maakte zondagmorgen op mijn eentje een blokje rond) is goed aangepast. Parijs is sowieso goed toegankelijk voor de wandelende rolstoelgebruiker : de voetpaden zijn steeds zeer ruim, geen oneffenheden en overal verlaagde voetpaden aan de zebrapaden.

Ik had mijn Freewheel (https://www.gofreewheel.com/) mee, dat is een klein wiel met een klem te bevestigen aan de voetsteun van mijn rolstoel, waardoor mijn rolstoel in feite een driewieler wordt (de voorste kleine wielen van de rolstoel raken de grond niet meer op het moment dat je de Freewheel installeert). Hierdoor kan je zonder probleem op gras en onverharde paden rijden en kleine borduren overwinnen, en het rijdt best wel sneller en vlotter !

Tijdens het weekend verder : bezoek aan les Tuileries (ruime en niet steile hellende vlakken), het winkelcentrum onder het Louvre (zeer propere toegankelijke toiletten , gratis maar wel enig zoekwerk), bezoek aan Tour Montparnasse (panoramisch zicht en geen probleem met rolstoel (ruime lift), wel was het dakterras enkel met trap te bereiken maar volgens criterium « redelijke aanpassingen » begrijpelijk. Toegangsprijs voor ons aan halve prijs, positieve discriminatie !), een busrondrit met sightseeing.

Verder nog enkele terrasjes gedaan, en ik blijf altijd aangenaam verrast hoe behulpzaam men is.

Concluderend een fijn weekend gehad !

Drempelloze douchekabine met dubbele glazen deur.
Wastafel naast de douche, met extra brede rand voor benodigdheden.
Toilet met ervoor en ernaast voldoende ruimte voor een rolstoel.
Hoe goed vond je dit reisverslag?: 
5
Gemiddeld: 4.5 (2 stemmen)