Goed om te weten

Abonneren op Syndicatie

Hoe regel je assistentie, hulpmiddelen of (paramedische) zorg op reis in het buitenland? (*) Enkele tips.
(* We hebben het hier over het “buitenland” van Belgen.)

Robot in verplegerkledij, met een papegaai op de schouder.

"Oké. Wie had hier een stalen verpleegster en een papegaai besteld?" (stalen verpleegster = tillift, papegaai = handgreep)

   

Wil je graag op vakantie en zoek je een organisatie die groepsreizen aanbiedt? Of ga je liever alleen of met familie, vrienden of een begeleider en zoek je een organisatie die kan helpen meedenken over aangepaste uitstappen of hulpmiddelen?

Een mannetje naast een groot schoolbord. Op het bord staan vragen als: Waar gaan we naartoe? Met wie? Hoe lang?...

"Vakantie is een kwestie van organisatie"

Natuurlijk, onverwachte gebeurtenissen maken een vakantie vaak juist leuk. Maar vermijdbare problemen laat je liefst thuis. Ben je nog geen ervaren reiziger met beperking? Dan zetten deze tips je hopelijk op weg.
Kijk bijvoorbeeld goed waar je de informatie vandaan haalt. Hoe oud is de informatie? Heeft de auteur er belang bij om je een bepaald adres aan te bevelen? Geven de foto's en beschrijvingen een duidelijk antwoord op je vragen? Als er labels gebruikt worden: wat is hun precieze betekenis? Tips van ervaringsdeskundigen kunnen nuttig blijken, maar bedenk dat hun aandachtspunten niet noodzakelijk de jouwe zijn. Zelfs als ze op het eerste gezicht in dezelfde situatie als jij zitten.

Enkele piramiden op de achtergrond tonen dat we in Egypte zijn. Een toeriste wijst op enkele tekens op een muur.

Let op met verouderde informatie: "Volgens deze hiërogliefen is de camping die kant op."

De info op deze website sprokkelen we van overal op het internet. Voor jou, beste lezer met honger naar méér, verklappen we graag enkele van onze favoriete bronnen over toegankelijk reizen in verschillende landen.

"De mensen vragen mij dikwijls waar ik de mosterd vandaan haal. Voilà: 't Kurieuzeneuzemosterdpotfabriekske."

 

Ga je meer dan één dag weg van huis, dan heb je een plaats om te overnachten nodig. Hier stellen we enkele internationale sites voor waar je een toegankelijk appartement, hotel of B&B kunt vinden. Ook andere vormen van logeren, zoals kamperen (met of zonder motorhome) en huisruil, komen aan bod.

Huisjesslak denkt na over huisruil.

Huisruil? Ja, dat is echt iets voor mij.

Ook op reis hebben we onze medicatie nodig. Maar hoe vermijd je problemen aan de grens? Hoe zit dat met vloeistoffen en injectiespuiten? En hoe kom je aan het juiste voorschrift op vakantie? Deze nuttige tips sprokkelden we voor jou.

Deze cartoon geeft een letterlijke uitbeelding van "medicatie op reis", met figuurtjes als pillen en een medicijnflesje.

 

Met een erkende handicap moet je in eigen land voor sommige diensten minder betalen. Maar hoe zit dat in het buitenland? Heb je daar ook recht op korting, of mag er iemand aan verlaagd tarief (of gratis) met je mee...?

Cartoon: winkel met koopjes in de etalage. Winkelier: "Korting? Hier krijgt iedereen korting!"

"Korting? Hier krijgt iedereen korting!"

Hoe bereid je je voor op een vliegtuigreis? Waar heb je recht op? Met deze tips ben je goed op de hoogte.

Cartoon van een vliegtuig, met op de vleugels "Accessible Airlines"

 

Met de parkeerkaart voor personen met een handicap doe je meer dan je denkt (maar helaas niet alles).

In heel de Europese Unie (EU) is ze geldig: de blauwe kaart met rolstoelsymbool, met je foto op de achterkant. Ze geeft de houder het recht om te parkeren op plaatsen die voorbehouden zijn voor mensen met een beperking (aangeduid met hetzelfde symbool). Ook verschillende landen buiten de EU erkennen de kaart, zoals: Canada, Frans Guyana, IJsland, Japan, Zuid-Korea, Liechtenstein, Nieuw-Zeeland, USA, Zwitserland en (gedeeltelijk) Australië.

Afbeelding van de parkeerkaart voor personen met een handicap, met Internationaal Toegankelijkheidssymbool.

 

Hoe zit het met reisverzekeringen en diensten reisbijstand tijdens of na een chronische ziekte? Worden voorafbestaande ziektes al dan niet gedekt? Wat is het beleid? Zijn er specifieke uitsluitingen of voorwaarden voor voorafbestaande ziektes, aandoeningen of letsels? Het Vlaams Patiëntenplatform vzw zocht het uit.

Een vakantieganger meldt zich bij de hotelbalie. Achter hem staat een grijs heertje met aktentas.

"Voor alle zekerheid heb ik mijn verzekeringsagent maar meteen mee op reis genomen."

Pagina's