11 tips voor een onbezorgde vakantie

Enkele piramiden op de achtergrond tonen dat we in Egypte zijn. Een toeriste wijst op enkele tekens op een muur.

Let op met verouderde informatie: "Volgens deze hiërogliefen is de camping die kant op."

Natuurlijk, onverwachte gebeurtenissen maken een vakantie vaak juist leuk. Maar vermijdbare problemen laat je liefst thuis. Ben je nog geen ervaren reiziger met beperking? Dan zetten deze tips je hopelijk op weg.

Vooraf

Vroeg in de vakantiesfeer:

Goed toegankelijke accommodaties zijn nog altijd schaars. En hoe beter aangepast ze zijn, hoe vlugger volgeboekt. Dit geldt voor vakantieverblijven, maar ook voor groepsvakanties: wie eerst komt, heeft de grootste keuze.

Wie zegt het?

Kijk goed waar je de informatie vandaan haalt. Hoe oud is de informatie? Heeft de auteur er belang bij om je een bepaald adres aan te bevelen? Geven de foto's en beschrijvingen een duidelijk antwoord op je vragen? Als er labels gebruikt worden: wat is hun precieze betekenis?
Tips van ervaringsdeskundigen kunnen nuttig blijken, maar bedenk dat hun aandachtspunten niet noodzakelijk de jouwe zijn. Zelfs als ze op het eerste gezicht in dezelfde situatie als jij zitten.

Schriftelijk contact

Het is vaak nodig om bijkomende informatie te vragen, voor je beslist om te reserveren. Je kunt zelf contact opnemen of iemand in jouw plaats (bijvoorbeeld een reisagent) dat laten doen. Gewoon vragen "bent u toegankelijk" biedt helaas zelden een bruikbaar antwoord. Schrijven is hier beter dan bellen. Aan de telefoon loop je sneller de kans een vraag te vergeten. Een mailtje geeft de ontvanger ook de kans om bepaalde zaken nog even te controleren (en eventueel nog snel te verhelpen). En ook belangrijk: je zult waarschijnlijk een schriftelijk antwoord krijgen. Beloften op papier kun je veel makkelijker bewijzen.

Met wie spreek ik?

Zorg dat je steeds met iemand correspondeert die de kamer, het appartement, de bungalow,... persoonlijk gezien heeft. Een bediende van een centrale reserveringsdienst is niet altijd voldoende op de hoogte van de werkelijke situatie. Vraag desnoods naar iemand van de logistieke dienst of vraag of de contactpersoon eerst zelf een kijkje wil gaan nemen.

Open vragen

Vermijd ja/nee-vragen. Dus in plaats van: "Zijn er tredes of trapjes?" vraag je beter: "Beschrijf eens de weg van aan de ingang tot in de badkamer." Of in plaats van: "Zijn er contrastkleuren gebruikt?" kun je vragen: "Welke kleur heeft de muur? En de deur?"

Maak het concreet

Je hoeft je hele medische dossier zeker niet op tafel te gooien, maar probeer je aandachtspunten wel zo concreet mogelijk te beschrijven. Als rolstoeler kan het geen kwaad om de precieze afmetingen van je stoel te kennen (voor de minimale deurbreedte: voorzie 10 cm extra langs beide kanten voor manoeuvreerruimte en voor je vingers) en te vermelden of je een drempel kunt nemen.

Denk verder

Probeer stap voor stap je reis te overlopen. Is alle vervoer geregeld? Weet je wat je moet weten over de parkeerplaats, de ingang, het restaurant, de kamer, de badkamer, de ontspanningsruimtes,...? Durf ook al vragen te stellen over noodsituaties.Hoe kun je hulp inroepen, hoe verloopt een evacuatie? Misschien is er een reparatiedienst of verhuurdienst van hulpmiddelen in de buurt? Het klinkt als een karwei, maar het scheelt en pak als je je daarover ter plaatse geen zorgen meer hoeft te maken.

Onderweg en ter plaatse

Neem de tijd

Tijd is misschien wel je grootste luxe op reis. Vertrek dus niet op het laatste nippertje, hou wat speelruimte achter de hand. Bij sommige diensten, bijvoorbeeld in de luchthaven, is het zelfs noodzakelijk om extra vroeg te komen. Voorzie ook voldoende adempauzes in je reisprogramma: je bent vrij, geniet ervan.

Laat je helpen update

Een goede vriend gaf me deze tip: "Maak je reis niet moeilijker dan ze al is." Het heeft wel zijn charme om zelf je weg te zoeken, maar alleen zolang het leuk blijft. Daarom is het fijn om te weten waar je hulp kan vinden. Ook zonder talenknobbel, komt het van pas om iets in de taal van ter plaatse te kunnen zeggen of vragen. De reisgidsenuitgever Lonely Planet publiceerde een lijst met handige zinnen en woorden in 35 talen voor reizigers met een beperking. Je kunt hem hier gratis downloaden. Wees gerust, de gevraagde contactgegevens dienen niet om je te spammen.

Medicatie

Het beste is natuurlijk om voldoende medicatie van thuis mee te brengen. Maar wat als je toch ter plaatse naar de apotheker moet? In het buitenland bestaat jouw vertrouwde medicijn misschien onder een andere merknaam. Daarom noteer je best vooraf de productnaam (staat op de verpakking of op de bijsluiter). Neem je het vliegtuig en wil je (vloeibare) medicatie in je handbagage meenemen? Denk aan een doktersattest in het Engels. Ook voor injectienaalden hou je een attest bij de hand. Over reizen met het vliegtuig is nog heel wat meer te vertellen, genoeg voor een ander artikel.

Elektriciteit

De stroomspanning en de vorm van de stopcontacten kunnen van land tot land verschillen. Worldstandards geeft een overzicht van de soorten stekkers die wereldwijd gebruikt worden.
In een reiswinkel koop je probleemloos een universele stekker, als tussenstuk tussen apparaat en stopcontact. Verschilt de netspanning, voorzie dan een adapter.

Achteraf

Heb je van iemand goede raad gekregen? Dan weet je hoe belangrijk jouw reistips voor anderen kunnen zijn. Vertel het verder! Al je tips over toegankelijk reizen wereldwijd zijn van harte welkom op deze website.

Welke voorzorgen neem jij voor je vertrekt? Wat maakt jouw vakantie onbezorgd?