Dagboek vanuit het Van Harte vakantiepark (Echten, Nederland)

Geschreven door Sally - Dag 1: Eindelijk was het zover. Vrijdag 6 juli konden we vertrekken richting Nederland. Eerst werd al het materiaal geladen in de bestelwagen, vervolgens konden wij plaatsnemen in ons busje. Om 10u30 begon ons avontuur naar Nederland. Wat we niet op voorhand konden weten, was dat er ellelange files waren. Hierdoor kwamen we pas om 19u30 aan op onze bestemming. Maar door de files lieten we ons niet opjagen. We zongen uit volle borst mee op de bus met Kamiel Spiensens, we wuifden op de melodie van: Laat de zon in je hart,… Kortom, een leuke busrit.

Eens aangekomen in ons huisje konden we ons installeren. Daarna genoten we van een deugddoende aperitief en van een super avondmaal. Dit bereid door onze 2 fantastische koks: Hugo en Marie-Jeanne. Deze konden we benutten in onze tuin waar het zonnetje nog altijd scheen. We bleven daar zitten tot 22u30. Iedereen ging moe maar voldaan naar bed. Dag 1 zat er op.

Dag 2
: Allemaal gewassen, konden we genieten van ons ontbijt in de ochtendzon. Het was opnieuw stralend weer waardoor we al van ’s morgens buiten konden eten. Terwijl Hugo en Sally boodschappen deden konden wij het bos verkennen en onveilig maken. Dit deden we nadat we ons voorzien hadden van de nodige postkaarten. Het bos was aangelegd met aangepaste wandelpaden voor rolstoelen. Fantastisch hoe ze in Nederland hiermee rekening houden. In de namiddag trokken we met z’n allen naar het stadje Hogeveen. Hier ontdekten we de plaatselijke markt en vele winkels. Stefaan kocht er een CD van Nederlandse schlagers die we gedurende de reis nog konden beluisteren in de bus. Maar helaas waren deze vlug dicht. Wel konden we genieten van een terrasje. Daar bleek dat Nederlanders niet begrijpen wat spuitwater is, zij spreken van water met bubbels of spa rood. Het was een leuke, gezellige en mooie stad. Midden in de winkelstraat was er zelfs een aangemaakte vijver die de weg in 2 splitste. Eens terug in ons huisje konden we genieten van een aperitief met zelfgemaakte hapjes en van een lekkere ovenschotel, dit klaargemaakt door onze dierbare koks. Tegen 21u30 zat iedereen in bed. Op naar de volgende dag.

Dag 3: Opnieuw konden we buiten ontbijten. Wel zagen we vlug dat het weer aan het veranderen was. Net voor de grote bui waren we binnen. Gezamenlijk beslisten we om deze dag door te brengen in de orchideeën hoeve te Luttelgeest. Daar gaven we onze ogen de kost van: kleurrijke orchideeën, een papegaai, vlinders, salamanders,… dit  allemaal in een tropisch paradijs. We verbleven daar de hele middag terwijl het buiten regende met pijpenstelen. Daarna verplaatsten we ons terug naar onze vakantiewoning. Daar bekeken we de foto’s van onze 2 topfotografen: Stefaan en Amélie terwijl onze koks opnieuw een fantastisch avondmaal bereiden. Na het vullen van de buikjes was het opnieuw bedtijd.

Dag 4
: RUSTDAG. Omdat we er al enkele vermoeiende dagen hebben opzitten werd er een rustdag ingelast. In de voormiddag gingen we gezamenlijk naar de plaatselijke supermarkt in het dorpje Ruinen. Na het vullen van onze buikjes (macaroni met kaassaus en hesp), hebben we rust ingelast door het bekijken van een film op groot scherm, voor jong en oud. Na de film konden we genieten van een verkwikkende wandeling door het aanpalende bos. Van deze avondwandeling genoten we met volle teugen, waardoor we na het avondmaal allemaal met plezier naar ons bed gingen.

Dag 5: Vanmorgen konden we genieten van een brunch in onze achtertuin. We genoten van pannenkoeken met verse aardbeien, zelf gebakken broodpudding, … Meer dan genoeg om onze buikjes te vullen. Na deze stevige maaltijd konden we de resterende tijd opvullen met een spelletje uno. Vervolgens trok iedereen een dikke trui aan want we brachten de middag buiten door. We hebben een tocht gemaakt met de paardentram door de natuur. Voor we vertrokken met de koets, konden we midden in het bos genieten van een lekker stukje taart met koffie of vers geperst fruitsap. Zelfs onze kok die op dieet is kon hier niet aan weerstaan. Gedurende onze rit werden we vergezeld door Grietje, de gids die ons wat bijbracht over de natuur. De tocht duurde 2uur. We hebben zon en regen gehad gedurende de rit, maar dit kon onze pret niet bederven. We genoten van het prachtige uitzicht. We reden door de velden en de bossen. Aangekomen in ons huisje was het opnieuw tijd voor onze dagelijks traditie: aperitief! Die werd opnieuw gevolgd door een overheerlijk avondmaal.

Dag 6: Zoals gewoonlijk begon onze dag met een stevig ontbijt. Onze kok verraste ons deze morgen met spek en eieren, kortom een Engels ontbijt. Onze Lisa genoot hiervan met volle teugen. Dit alles werd gevolgd door een ochtendzoen van onze kokkin. Daarna vertrokken we met z’n allen richting Orlvelte. Hier waanden we ons terug in de oude tijd: oude boerderijen, schapen drijven, kaasmakerij, smederij, klompen makerij,… We aten daar ’s middags traditioneel Drenth’s: Lisa at poffertjes, Debby genoot van een typisch Hollandse tosty, Gerard en Rita DC aten een pannenkoek met kaas terwijl de anderen genoten van een slaatje. Ondertussen bezochten Stefaan en Hugo de smederij, de boomzagerij en de klompenmakerij. Stefaan kocht hier ook een mooie lederen handgemaakte cowboyhoed. Ook zagen we dat je daar kon proeven van een Gerardus, een echt bruin kloosterbier. Rond 18uur trokken we terug richting ons huisje te Van Harte. We waren net op tijd terug want er brak een stevig onweer los toen we allemaal gezellig rond de aperitieftafel zaten.

Dag 7: Onze laatste dag, de dag waarop Rita DS jarig was. Na een stevig ontbijt (met rondom ballonnen en vlagjes)  trokken we richting Emmen. Daar bezochten we de dierentuin. Deze was onderverdeeld in 2 delen. Om van het ene deel naar het andere deel te gaan moesten we het centrum van de stad dwarsen. We genoten van de prachtige natuur en van de mooie dieren. Deze hadden enorm veel plaats om rond te wandelen + enkele dieren zaten heel dicht bij de bezoekers. Zo konden we oog in oog staan met de giraffen. Na het bezoek trokken we voor de laatste maal richting ons huisje. Daar konden we beginnen met ons laatste avondmaal. Dit stond helemaal in teken van Rita haar verjaardag. We dronken champagne, aten gourmet en genoten van onze laatste avond gezellig samenzijn. Onze laatste nacht in ons huisje te Van Harte kon beginnen… Slaapwel en hopelijk tot volgend jaar.

De terugweg naar huis verliep goed. Alles werd goed georganiseerd. Wassen, ontbijten, inladen en weg zijn wij. Tijdens de rit naar huis konden we genieten van mooie muziek die Stefaan gekocht had. We hadden wel wat file rond Antwerpen, maar daar trokken we ons niets van aan. We lieten het thuisfront weten dat we iets later gingen zijn. Bedankt Nathalie en Sally voor de veilige rit! Jullie waren top Chauffeurs!
Vele Hollandse groetjes van Lisa, Stefaan L, Debby, Rita DS, Rita DC, Gerard, Hugo, Marie-Jeanne, Amélie, Heidi V, Nathalie B en Sally.

Nawoord: We vernamen begin 2017 dat domein Van Harte gesloten is.

Hoe goed vond je dit reisverslag?: