Zonnen en zwemmen in Mar y Sol, Tenerife
Ik ben Bob en ik zit in een rolstoel. Mijn aandoening is tetraplegie. Omdat ik jarenlang topsporter was, ben ik volledig zelfstandig. Ik gebruik dus ook een manuele rolstoel en heb geen hulp nodig bij het aankleden, transferts, enz.
Ik ben sinds anderhalf jaar gescheiden van mijn vrouw. We hebben samen Mila: onze dochter is 11 jaar. Omdat ik het het laatste anderhalf jaar moeilijk heb gehad op mentaal vlak, was ik ook niet meer op reis geweest. Ik wou dus eens samen met mijn dochter op vakantie en omdat dit de eerste keer zou zijn met haar alleen, had ik geen zin in verrassingen: ik wou zeker zijn dat alles was aangepast en goed geregeld. Ik besloot dus te boeken via de firma WeTravel2 naar Tenerife. Mijn keuze viel op hotel Mar y Sol in Los Christianos omdat ik zag op de website dat dit een goed aangepast hotel was. Na contact via mail regelde WeTravel2 alles en zo kon ik in Zaventem vertrekken op 11 augustus. Ze hadden mij documenten opgestuurd met richtlijnen om assistentie aan te vragen en om in te checken en dat was wel handig: ik had dit ook wel gekund (reeds veel ervaring met vliegreizen) maar voor iemand zonder ervaring wel zeer nuttig.
Na een voorspoedige vlucht kwamen we aan in Tenerife waar de assistentie ook al op ons wachtte en ons tot aan het aangepast vervoer (busje) bracht. Na een kort ritje kwamen we aan in het hotel waar we zelfs konden inchecken in het Nederlands. Het personeel sprak ook vlot Spaans, Engels en Duits.
We gingen nog eerst naar de kamer om onze bagage achter te laten en konden dan nog snel gaan (avond)eten. Wat mij direct opviel, is dat er heel veel mensen met een handicap in het hotel aanwezig waren. Na een lekkere maaltijd, gingen we nog iets drinken aan het zwembad. Er was een quiz die we wonnen dus dat was al een leuk begin. Daarna keerden we naar onze kamer terug want we waren wel wat vermoeid door de reis.
De kamer was ruim met twee terrassen, een ruime slaapkamer, een volledig aangepaste badkamer en nog een aparte woonkamer met tv en ook nog met een kleine keuken. Minpunten waren wel dat er geen airco was (en het was erg warm) en dat we moesten betalen voor wifi en voor het gebruik van de tv.
De volgende dag gingen we na het ontbijt een wandeling maken naar de dijk. Het hotel ligt niet zo ver van de zee maar het is wel een paar honderd meter steil naar boven (en beneden).
Ik kan goed met een manuele stoel rijden maar had toch mijn dochter nodig om te helpen naar boven duwen. Zonder elektrische rolstoel of -handbike is het toch moeilijk te doen. Die hulpmiddelen kon je wel huren in het LeRo service center bij het hotel. LeRo heeft trouwens ook verpleegkundigen in dienst en verzorgt aangepaste excursies. Wij gingen zonder hulpmiddelen naar beneden en namen een taxi terug naar boven.
De dijk in Los Christianos is perfect voor mensen in een rolstoel: het is meestal plat en vol gezellige winkels en restaurantjes. Er is ook een aangepast strand.
Terug in het hotel gingen we zwemmen. Er waren twee zwembaden met tillift. Ik kan zelf in en uit een zwembad geraken maar het was toch veel makkelijker met de lift.
In het hotel was ook een sportzaal waar je kon tafeltennissen, basketten, boccia (soort pétanque) spelen enz. Zowel validen als mensen met een beperking konden daar terecht.
Onze dagindeling was meestal: ontbijten in het hotel, dan een uurtje naar de sporthal, dan een wandeling maken op de dijk en daar lunchen, dan terug naar het hotel om (meestal) in het zwembad te zitten. Daarna douchen, avondmaal en de avondactiviteiten meedoen op het terras met een cocktail aan het zwembad.
We hebben ook één dag een uitstap gemaakt naar het ‘Jungle Park’: zeer leuk maar moeilijk met een rolstoel. Alles was wel aangepast maar het dierenpark ligt op een berg: veel klimmen en dalen!
Na een leuke vakantie keerden we terug op 18 augustus. We hadden er toch beiden van genoten en dit is zeker voor herhaling vatbaar.
Voor- en nadelen van het hotel.
Voordelen:
- Volledig aangepast
- Alle hulpmiddelen aanwezig (indien nodig, kun je ze ook huren)
- Iedereen kan er terecht (beperking of geen beperking)
- Vriendelijk en behulpzaam personeel
- Avondactiviteiten
- Aangepaste sportzaal
- Aangepaste excursies
- Tilliften zwembad
- Lekker eten
Nadelen:
- Beetje verouderd
- Geen airco
- Betalen voor tv en wifi
- Met manuele rolstoel is dijk moeilijk bereikbaar