Oman (2008)
Geschreven door Jozef.
Streek: Het noorden en het zuiden
Traject: Muttrah, Sohar, Nizwa, Al Minitrib, Sur, Muscat, Salalah, Muttrah
Ik reisde met mijn partner als onmisbare hulp bij het hanteren en voortduwen van de rolstoel.
Enkel de internationale vlucht boekten we bij een reisagent.
Inleiding
Transport
- heen en terug naar de bestemming: het vliegtuig en het kostte € 451,98 p/p taksen inbegrepen
- ter plaatse: een 4x4 met chauffeur kostte RO 55 per dag 200 km vrij en 80 baisa per extra km
boven de 200 km per dag, petrol en het slapen van de chauffeur niet inbegrepen.
In Salalah huurden we een Nissan Tiida/Automatic het kostte RO 13 + 2
verzekering per dag zonder benzine, 200 km per dag vrij en 50 baisa per extra km
De bus van Muscat naar Salalah kostte RO 7 p/p voor een rit van 12u
Het vliegtuig Salalah-Muscat kostte RO 33 + 2 taks p/p
Logies
We kozen voor een hotel waar mogelijk, anders een appartement.
Ik kan moeilijk voor ander logies kiezen, want ik heb een kamer nodig met badkamer en toilet.
Geldzaken
De reis kostte € 1.667,00 p/p
Het prijspeil in Oman is normaal tot vrij duur. Eten en drank zijn goedkoop, logies is duur en autohuur met chauffeur(4x4) zijn heel duur.
Infobronnen
De reisgidsen van Elmar 1997 en Bradt 2007 waren goed qua info over het sultanaat, maar de prijzen van het logies zijn achterhaald.
We hadden geen kaartmateriaal mee en we redden ons in het zuiden met een kaart die kregen van een toeristische dienst. Verder raadpleegden we het recent reisverslag bij Wegwijzer Reisinfo (OM19) van Jozef Van Tendeloo & Anita Rongé.
Uit de Bradt reisgids haalden we de touroperators en sommige hotels met hun website en op die manier trachten we vast voet aan wal te zetten, maar in Oman loopt dat niet van een leien dakje. Blijkbaar hebben zij tijd in overvloed.
Enkele websites: www.rop.gov.om officiële website van het Sultanaat Oman
www.destinationoman.com website met toeristische info
www.pamuscat.com website met algemene info
Inreisvoorwaarden
Paspoort haalden we op de gemeente en het visum bij aankomst op de luchthaven
Seeb International(Muscat).
Visum kost RO 6 p/p, dit is 30 dagen geldig.Dit neemt slechts enkele ogenblikken in beslag en hangt af van de rij wachtende toeristen voor u. Voor het visum is een geldig paspoort vereist, meer niet.
Reisverzekering
Naast Eurocross van het ziekenfonds nemen we steeds de VAB-reisverzekering zonder wagen.
Kostprijs € 68,40(85,50 - 20% korting als lid van Wegwijzer)
Veiligheid
We gingen van de idee uit dat Oman een veilig land is en we kunnen het nu beamen. Er is geen of heel weinig criminaliteit en als het er al is, wordt het in de kiem gesmoord.
Gezondheid
We hebben steeds Imodium, Priciasol(neusdruppels), Aspro, lippenzalf, enkele pleisters en een ontsmettingsmiddel mee in de reisapotheek.
Klimaat
De eerste dagen was het vrij koel en winderig, maar vanaf de derde dag hadden we een schitterend weer, niet al te warm, zonnig en droog.
Taal
In Oman spreekt de overgrote meerderheid een mondje Engels. Alleen in de kleinere dorpjes vormt dat een probleem.
Fotografie
Wij nemen nog steeds dia’s, die zijn volgens ons nog altijd zuiverder dan digitale foto’s.
Tips in dat verband: neem voldoende voorraad mee, want ter plaatse zijn diafilms niet verkrijgbaar.
Communicatie
Telefoon is duur en internet cafe’s zijn weinig te vinden. Prijs 100 baisa/uur voor internet.
Enkele gegevens over ons:
We zijn man en vrouw, geboren resp. in 1941 en 1950
Onze adresgegevens: Jozef Somers en Marie-Claire Meesemaecker
Kard. Cardijnstraat 52
2840 Terhagen(Rumst)
Telefoon: 03/888.04.56
E-mail: somers.jozef@skynet.be en somersjozef@hotmail.com
Geïnteresseerden mogen steeds met ons contact opnemen. Ik ben als mindervalide en persoon op rust veelal thuis, maar mijn spraak is niet altijd goed verstaanbaar. Daarom is het best is om ons te contacteren na 18u, dan kan mijn echtgenote de geïnteresseerden te woord staan.
Logies: adres, prijs en toegankelijkheid
De opgegeven toegankelijkheid van de hotels en van de restaurants zijn voornamelijk bedoeld voor rolstoelgebruikers of voor minder mobiele personen, die nog enkele stappen kunnen zetten, zij het met hulpmiddelen of met de hulp van derden. De algemene gegevens tellen even goed voor de modale reiziger.
Naseem Hotel
Corniche, Muttrah, Muscat, Sultanate of Oman
P.O.Box 360 Jibroo, Postcode 114
Tel.: 00968/27412418 Fax: 00968/27412419
Het hotel is tegen het museum, aan de Corniche, tegen de fish roundabount en op loopafstand van de souq van Muttrah. We betaalden cash RO 20 per nacht voor een grote kamer met twee eenpersoonsbedden en met een vrij gemakkelijke badkamer met ligbad en toilet, taksen inbegrepen. Het ontbijt is niet inbegrepen en kost RO 1,2 p/p. Om in het hotel te komen moet je enkele treden doen. Je begint beneden en je hebt er twee, dan volgen er vier maal één en telkens ligt er een iets te smal hellend vlak. Dat is er gelegd om gemakkelijk met de bagage binnen te kunnen. Aan de ingang is er nog een laatste obstakel van één opstap en verder is het vlak tot bij de grote lift en daarna tot bij de kamer.
In Sohar logeerden we samen met onze chauffeur in een appartement tegen het rondpunt getooid met een grote wereldbol, die ’s avonds verlicht is, op weg naar het Green Oasis Hotel. Ik heb er geen naam of adres van.
Voor het appartement met 2 kamers en 2 badkamers betaalden we cash RO 20, taksen inbegrepen. Voor het ontbijt moesten we zelf instaan en Zaid, onze chauffeur, bracht ons naar een coffee shop in de buurt. Bij de ingang ligt er een hellend vlak en binnen zijn er geen oneffenheden tot bij en in het appartement. Het was wel wat uitgeleefd, maar de lakens en de handdoeken waren proper.
Majan Guest House L.L.C.
Op de baan Nizwa - Muscat tussen RA Firq en RA Al-Hashar
P.O.Box: 1262 Nizwa, Postcode 611, Sultanate of Oman
Tel.: 00968/25431910, 12 Fax: 00968/25431911 GSM: 00968/99453884
Website: www.majangh.com
E-mail: majangh@omantel.net.om
We betaalden cash RO 20 per nacht voor een grote kamer met twee eenpersoonsbedden en een redelijk gemakkelijke badkamer, ontbijt en taksen inbegrepen. Bij de inkom ligt een steil hellend vlak en het is binnen vlak tot bij de trap. Een lift is er in dit logies niet en ik moest telkens beroep doen op vrijwilligers om mij naar boven of beneden te dragen. Daarom namen we het ontbijt op de kamer.
Oriental Nights Rest House
P.O.Box: 84 Bidiya, Postcode 421, Sultanate of Oman
GSM: 00968/9906215 Fax: 00968/24493836
Website: www.onrh.net
E-mail: onrh@onrh.net
Dit logies is tegen Al Minitrib, maar ligt te midden van niets. We betaalden cash RO 18 voor een grote kamer met twee eenpersoonsbedden en een gemakkelijke badkamer, een goed ontbijt en taksen inbegrepen. Bij de inkom zijn een tiental treden en verder zijn alle kamers op het gelijkvloers. De manage gaf ons een extra grote kamer, zo voelden we ons gemakkelijker want we moeten steeds rekening houden met de rolstoel. De manager, een Indiër, komt zijn gasten entertainen bij het avondmaal. Dit verblijf is een aanrader voor wie niet in een woestijnkamp kan of wil logeren. Het is dan ook nog een heel stuk goedkoper, maar het heeft niet de charmes van slapen in de zandduinen.
Ras Al Hadd Beach Hotel
P.O.Box: 400 Sur, Postcode 411, Sultanate of Oman
Tel.: 00968/99373306, 99376989 Fax: 00968/99314002
E-mail: surbhtl@omantel.net.om
Dit hotel ligt aan de oceaan, maar ver van de bewoonde wereld verwijderd. Noodgedwongen zijn we hier naartoe gekomen, omdat een kamp niet ver van het schildpaddenstrand met een rolstoel niet te doen was. Het is een karakterloos logies, maar het biedt meer mogelijkheden en er is een grote lift. Bij de inkom ligt een vrij steil hellend vlak. We betaalden RO 29,30 voor een grote kamer met een kingsize bed en een gemakkelijke badkamer. Buiten het hotel valt er weinig of niets te beleven.
Al-Jumhour Hotel Appartments
P.O.Box: 991 Sur, Postcode 411, Sultanate of Oman
Tel.: 00968/25544414, 54 Fax: 00968/25544090
Website: www.sur-inn.com
Dit logies ligt in het volle centrum van Sur. We zijn hier beland omdat de voorhanden zijnde hotels of te duur ofwel niet netjes waren voor hun prijs. We betaalden cash RO 25 voor 2 kamers en 2 badkamers, taksen inbegrepen. Voor het ontbijt moesten we hier zelf instaan, maar er zijn genoeg goede restaurants in de buurt. Bij de inkom zijn er een vijftal treden en er is geen hellend vlak. Het werd weer heffen om mij in mijn rolstoel naar boven of naar beneden te krijgen.
Al-Hanaa Hotel
23rd July Street, P.O.Box: 194, Postcode 211, Salalah, Sultanate of Oman
Tel.: 00968/23298305, 6, 7 Fax: 00968/23291894
E-mail: msarawas@omantel.net.om
Dit hotel ligt in één van de drukke straten van Salalah. We opteerden dan ook voor een kamer in de zijstraat en we kregen nr. 24 toegewezen. De kamer is groot, maar de badkamer was voor mij moeilijk. Ze was niet al te groot en dat is dikwijls een pluspunt, maar ze had een opstap van wel 25 cm en ik kon mij moeilijk ergens aan vasthouden. We betaalden cash RO 13 voor de kamer met twee eenpersoonsbedden, een goed en verzorgd ontbijt en taksen inbegrepen. Bij de inkom is er één enkel trapje, maar de begeleider moet opletten voor uitschuiven want de mat voor de deur glijdt gemakkelijk weg. Er is een heel korte lift, waar ik alleen zonder de beensteunen in kon.
Restaurants: adres, prijs en toegankelijkheid
SaiSeas Al Rafee Restaurant
Corniche, Muttrah, P.O.Box 83, Postcode 114, Sultanate of Oman
Tel.: 00968/24713949, 33 Fax: 00968/24713938 GSM: 00968/92199823
E-mail: saiseas@yahoo.com en saiseas@gmail.com
Het restaurant is niet zo heel ver van de hoofdingang van de souq in Mutrah. Voor een voortreffelijke Chinese maaltijd betaalden we RO 5,800 soft drinks inbegrepen. Bij de ingang van het restaurant zijn er heel wat treden, maar de Indische kelners staan paraat om je boven te dragen. Het is er goed, gezellig, niet duur en je hebt uitzicht op de haven van Muttrah. Het is een aanrader in Muttrah.
Al Badiyeh Restaurant
Taxi Stand Corniche, Muttrah, P.O.Box: 982, Postcode 113, Sultanate of Oman
Tel.: 00968/738165 Fax: 00968/736068
Dit fastfood restaurant is tegen de hoofdingang van de souq. We betaalden er voor een doorsnee maaltijd RO 1,700. Het is er gezellig tafelen op het terras voor het restaurant. De manager doet meer dan moeite om je aan zijn tafel te krijgen. De restaurants verderop doen hetzelfde en wie het luidst roept, wint dikwijls maar niet altijd..
Marina Hotel
Corniche, Muttrah, P.O.Box 500, Postcode 114, Sultanate of Oman
Tel.: 00968/24713100, 24714343 Fax: 00968/24714666
E-mail: marina2@omantel.net.om
Het restaurant ligt tegen de vismarkt van Muttrah en is op de hoogste verdieping, waar je komt met een lift. We betaalden RO 8,451 vrij veel voor wat we op ons bord kregen, maar het is een hotel van een iets hogere categorie. Het is er echter niet aan te zien. Bij de ingang zijn een tiental treden, die met de hulp van enkele hulpvaardige Omani’s vlug overwonnen waren. Gezellig kan je het er niet echt noemen, maar op het buiten terras heb je wel een prachtig uitzicht op de ganse haven.
Golden Goal Restaurant
Al-Waqaiba Road, Sohar, P.O.Box 230, Postcode 311, Sultanate of Oman
Tel.: 00968/26843900
Het restaurant is in het centrum van Sohar. We betaalden RO 5,900 voor een goede maaltijd, soft drinks inbegrepen voor drie personen. Voor zover ik het mij nog herinner, is er maar één trapje bij het binnenkomen van het restaurant.
Spicy Village Restaurant
P.O.Box 767, Postcode 111 Nizwa, Sultanate of Oman
Tel/fax: 00968/25431694
E-mail: spicyn@omantel.net.om
Dit restaurant is gelegen tegen het rondpunt, waar de lijnbussen hun halte hebben. We betaalden RO 6,800 voor de maaltijd, dranken inbegrepen voor drie personen. Bij de inkom van het restaurant is er één trapje.
Ras Al Hadd Beach Hotel(adres zie bij logies)
We betaalden RO 5 voor een simpel avondmaal voor ons twee, drank inbegrepen. Het restaurant van het hotel is op het gelijkvloers en bereikbaar met een lift.
Sur Beach Restaurant
P.O.Box: 271, Postcode 411, Sur, Sultanate of Oman
Tel.: 00968/25541396, 25542661 GSM: 00968/99742576, 99074756
Het restaurant is in volle centrum van Sur en op amper 100 m van onze residentie. Ons avondeten werd door Zaid, onze chauffeur, betaald en daarom ken ik het bedrag niet. Om er in te komen zijn er drie treden, die met de hulp van Zaid en een hulpvaardige kelner vlug overwonnen waren.
Crown Plaza Resort
Al Khandaq Street, 211 Salalah, Sultanate of Oman
P.O.Box: 870
Tel.: 00968/23235333 Fax: 00968/23235137
Het Crown Plaza Resort is een domein even buiten Salalah en heeft een privaat strand en enkele openlucht zwembaden. We betaalden er voor een kleine lunch RO 7,300, wat veel is voor ons, maar we wilden eens chic doen. Het openluchtrestaurant is gemakkelijk bereikbaar met een rolstoel. Waar nodig liggen er hellende vlakken en anders is er een lift beschikbaar. Het hotel is volledig rolstoeltoegankelijk, maar ik ben er naar het “zogezegd aangepast” toilet geweest. Het toilet is verhoogd en er zijn handgrepen, maar de rolstoel kon er niet in, of de deur kon niet dicht doen. Dat zijn dan de vijf sterren hotels.
Chinese Cascade
23rd July Street next to N.B.O. Main, 211 Salalah, Sultante of Oman
P.O.Box: 2747
Tel.: 00968/23289844
We betaalden RO 5,750 voor een heel smakelijke Chinese maaltijd, soft drinks inbegrepen voor ons twee. Bij de inkom van het restaurant is er één trapje en verder is het totaal vlak.
Vluchten en busreizen
Internationale vluchten
03/02 Brussel - Abu Dhabi 11.10u - 20.30u, vliegtijd 6.20u
Aankomst Abu Dhabi Terminal 1 met Airbus Industrie A330-200 van Etihad Airways,
vluchtnummer EY 58
03/02 Abu Dhabi - Muscat 21.50u - 22.45u, vliegtijd 0.55u
Aankomst Seeb International met Airbus Industrie A330-200van Etihad Airways,
vluchtnummer EY 388
19/02 Muscat - Abu Dhabi 23.45u-00.40u, vliegtijd 0.55u
Aankomst op Abu Dhabi Terminal 1 met Airbus Industrie A 330-200 van Etihad
Airways, vluchtnummer EY 381
20/02 Abu Dhabi - Brussel 02.45u - 07.00u, vliegtijd 7.15u
Aankomst in Brussel met Airbus Industrie A 330-200 van Etihad Airways,
vluchtnummer EY 57
Binnenlandse vlucht
19/02 Salalah - Muscat 18.00u - 19.10u, vliegtijd 1.10u
Aankomst Seeb International met Oman Air, vluchtnummer WY 0516
Busreis
Op 15/02 namen we de bus Muscat(Ruwi) - Salalah. We deden het traject met Salalah Line Transport van SABA en we betaalden hiervoor OR 7 p/p. De dag voordien gingen we naar het busstation om de plaatsen te bespreken en de kaartjes te kopen. Als je de bus wil nemen, ga je best enkele dagen tevoren naar het busstation om zeker te zijn dat je mee kunt. Wij hadden de bijna laatste plaatsen op de bus.
Kosten van het transport ter plaatse
Taxi van de luchthaven Seeb International naar Naseem Hotel in Muttrah RO 5
Taxi naar de grote moskee Sultan Qaboos in Muscat en terug RO 7
Taxi van Muttrah naar Muscat RO 1
Taxi van Muscat naar Muttrah RO 1
Autohuur met chauffeur voor acht dagen RO 440
We huurden deze 4x4 terreinwagen bij: Mr. Nishad van Thrifty Car Rental
Onderafdeling van Orient Holidays
Website: www.thriftyoman.com
E-mail: haditha@omantel.net.om
We regelden de huur van de wagen met chauffeur via e-mail, maar je kan het even goed op de luchthaven in Muscat bij aankomst. Natuurlijk kan het dan zijn dat er niet onmiddellijk een chauffeur beschikbaar is, maar het spaart de moeite van veel over en weer geschrijf en het is vrij moeilijk om iets definitiefs te bemachtigen bij de touroperators via mail. Er wordt nauwelijks op mails geantwoord. Het huren van een wagen zonder chauffeur, gewoon of 4x4, kan je gemakkelijk bij aankomst op de luchthaven regelen. De tarieven liggen bij ieder agentschap rond dezelfde prijs en de voorwaarden zijn overal gelijk. Bij Thrifty Car Rental was de prijs per dag RO 55 zonder benzine en 200 km per dag vrij. Iedere km erboven wordt gerekend aan 80 Baisa. Het logies van de chauffeur is niet in de prijs begrepen.
Benzine verbruik voor de acht dagen(519 liter) RO 63,700
In die acht dagen kregen we 1.600 km vrij en we deden er 2.150 km,
wat een meerkost betekende van 550 x RO 0.080 = RO 44
Taxi naar het busstation in Ruwi en terug RO 2
Bus ticket van Muscat naar Salalah per persoon RO 7
Taxi naar het busstation in Ruwi RO 1,500
Taxi van de bushalte in Salalah naar het Al-Hanaa Hotel RO 1
Autohuur in Salalah(Nissan Tiida Automatic) RO 13 + 2 verzekering per dag,
we namen de wagen voor drie dagen en kregen 200 km vrij per dag 15 x 3 = RO 45
We huurden de wagen bij: AST Car Rental & Tours
Website: www.astoman.com
E-mail: reservation@astoman.com en info@astoman.com
De Car Rental AST heeft zijn hoofdkantoor in de 23rd July Street en een balie op
de luchthaven van Salalah. Het is niet bemand tussen 13u en 16u, hun lunchpauze.
We deden +/- 200 km meer aan RO 0.050 = RO 10
We tankten in totaal 53,50 liter en het kostte RO 6,400
Daar kunnen we bij ons in België maar van dromen, maar benzine is in Oman
nu eenmaal goedkoper dan water.
Vlucht van Salalah naar Seeb International in Muscat RO 34 + 2 taks p/p = RO 36
Praktische informatie
Electriciteit
De stopcontacten in Oman zijn van het Engelse 3-polige systeem. Het voltage ligt tussen 220 en 240 Volt wisselstroom. Een verloopstekker met drie platte pinnen is dus onontbeerlijk.
Handbagage
De strenge regels voor de handbagage zijn nog niet versoepeld. Dus geen vloeistoffen, geen gels of zalfjes van meer dan 100 ml en geen scherpe voorwerpen, zelfs geen klein nagelknippertje in je handbagage stoppen of het wordt je onverbiddelijk afgenomen.
Prentbriefkaarten en postzegels
Prentbriefkaarten en de erbij horende postzegels zijn te koop in vele stalletjes in de souq van Muttrah en bij de voornaamste bezienswaardigheden.
Enkele prijzen
Wisselkoers: 1 euro = op de luchthaven Seeb International Muscat RO 0,501
bij een moneychanger aan de Corniche in Muttrah RO 0,540
bij een moneychanger in de souk van Muttrah RO 0,550
Super benzine Biasa 112/L, Diesel Baisa 122/L
Mineraal water ½ L 150 Baisa
Frisdranken per blikje 150 Baisa
Als rolstoelgebruiker
Om onverwachte problemen te kunnen oplossen, is het aangewezen herstelmateriaal zoals sleutels, schroevendraaiers(klein formaat), plakgerief en pomp mee te nemen. Die zaken steek je best in de bagage die je incheckt. Zulke dingen horen tegenwoordig niet in de handbagage. Ze worden beschouwd als wapens. In de mate van het mogelijke neem ik een klein wieltje mee als reserve, ze gaan toch zo gemakkelijk stuk. Op mijn rolstoel zitten de laatste jaren krypton banden(zonder lucht) en dan heb je het probleem van platrijden niet meer.
Praktisch en veilig
Een internationaal rijbewijs is vereist, wanneer je in Oman zelf met een wagen wil rijden. Dit document moet je aanvragen op het gemeentehuis van je gemeente. Er wordt rechts gereden. De maximum snelheid op dubbele wegen is 120 km/u en op de kleinere wegen 100 km/u, behalve waar anders aangegeven. Er staan, her en der verspreid, flitscamera’s zoals in België geborgen in vogelkooitjes. De wegen zijn over het algemeen prima en de grintwegen liggen meestal tamelijk goed. Een 4x4 terreinwagen is enkel nodig voor de wadi’s en de zandwoestijn.
Oman is een betrekkelijk veilig land met weinig of geen criminaliteit. In de grote centra moet je wel op je hoede zijn voor zakkenrollers. Je moet er als vrouw niet met al je juwelen lopen te pronken, dan heb je in onze westerse wereld ook problemen.
Qua hygiëne moet je geen speciale voorzorgen nemen. Oman is op gebied van hygiëne vrij veilig en correct. Dat neemt niet weg dat de openbare toiletten er niet altijd netjes bij liggen. In bijna gans Azië is het niet de gewoonte om toiletpapier te gebruiken. In ieder toilet is een sproeisysteem voorzien en daarmee spoelen zij hun achterwerk schoon. Dat brengt natuurlijk overvloedig water mee en wij, als geciviliseerde mensen, vinden zulks allesbehalve netjes. Hoe zij het doen met hun lange kleren, weet ik niet. Als zij gewoon stappen, zeker de vrouwen, slepen hun lange zwarte kleren over de grond. Wat moet dat zijn bij regen.
Enkele typische benamingen uit Oman
Dijdaj is het lang en meestal wit kleed van de mannen. De naam van hun mutsje heb ik niet kunnen achterhalen.
Khanjar is de versierde kromme dolk die de mannen dragen bij feestelijkheden. Sommige oudere mannen dragen hun khanjar dagelijks.
Falaj is de waterbevoorrading en het bevloeiingsysteem.
Reisroute
03/02 Brussel - Muscat
04/02 Muttrah s.s. en bezoek souq
05/02 Muscat s.s.
06/02 Muscat - Sohar
07/02 Sohar - Nizwa
08/02 Nizwa en uitstap in de omgeving
09/02 Uitstap in de omgeving van Nizwa
10/02 Nizwa - Al Minitrib
11/02 Al Minitrib - Ras-al-Hadd
12/02 Ras-al-Hadd - Sur
13/02 Sur - Muttrah
14/02 Muttrah
15/02 Muttrah via Ruwi naar Salalah met de lijnbus(12u)
16/02 Salalah s.s.
17/02 Salalah: oost toer
18/02 Salalah: noord toer
19/02 Salalah: west toer en namiddag vlucht naar Muscat en aansluitend vlucht naar Brussel
20/02 Aankomst om 7u in Brussel
Bezienswaardigheden: inkom en toegankelijkheid
Muttrah souq: Gratis en je kunt er in zonder oneffenheden.
Vismarkt in Muttrah: Gratis en er is een opstap om er in te komen.
Muscat:
Muscat bezoeken is gratis, want je kunt nergens binnen. De straten lopen vrij gemakkelijk, maar hier en daar loopt de weg wel aardig op en dan is het niet alleen hard duwen, maar de persoon in de rolstoel moet dan meehelpen met de hoepels.
Grote moskee Sultan Qaboos:
De Grote moskee van Sultan Qaboos is vrij te bezoeken voor iedereen. Er wordt geen inkom gevraagd. Je moet maar op één zaak letten, je kleding. Mannen in short en vrouwen met blote armen en benen worden geweigerd. Vrouwen moeten een hoofddoek dragen, zonder kom je er als vrouw niet in. Bij de ingang staan vrouwelijke security en die helpen wel een handje om de lap stof degelijk vast te maken. Bij de ingang van de moskee zijn er enkele treden, maar je wordt onmiddellijk opgevangen en naar een zijdeur gebracht waarlangs je binnen kunt via een hellend vlak. Het loont om de verre verplaatsing te maken. Het is ook de enige moskee in Oman waar je als niet moslim binnen mag.
Nakhl Fort: Inkom RO 0,500. Moeilijk te doen met een rolstoel wegens de trappen.
Rustdaq Fort: Geen inkom. Je kan gemakkelijk tot op de binnenkoer, maar het fort heeft veel
trappen.
Al Hasm Fort: Geen inkom. Niet te doen met een rolstoel wegens trappen.
Ibri Fort: Geen inkom. Hier en daar is er een opstapje. De binnenkoer is bezaaid met grint.
Tanuf: Geen inkom. De ruïnes van Tanuf zijn moeilijk of zelfs niet te doen.
Jabrin Castle: Inkom RO 0,500. Het fort sluit om 16u. Het is deels te doen met een rolstoel.
Bahla Fort: Gesloten voor restauratie.
Nizwa Geitenmarkt: Geen inkom. De geitenmarkt is te doen met wat hulp. Het marktplein ligt
bezaaid met een laag grint.
Nizwa Fort: Inkom RO 0,500. Het fort is deels te doen, alleen de beneden kamers zijn te doen.
De boven verdieping is te bereiken via trappen.
Nizwa souq: Geen inkom. De souq is goed te doen met een beetje hulp.
Jebel Akhdar met Diana Point: Het Diana Point is niet te doen met een rolstoel. Je kan aan
het uitzichtpunt alleen geraken met een 4x4 terreinwagen.
Het dorp Al Ain: Geen inkom. Het dorp is niet te doen.
Het dorp Bani Habib: Geen inkom. Het dorp is niet te doen wegens trappen(90 treden).
Birkit al Mauz: Geen inkom. Het is moeilijk tot omzeggens niet te doen.
Het dorp Nakhr: Geen inkom. Nakhr is niet te doen. Je moet over losliggende keien om bij de
enkele huizen te komen.
Het dorp Al Hamra: Geen inkom. Al Hamra is deels te doen, enkel de hoofdstraten. Alle
zijstraatjes lopen bergop en liggen erbarmelijk slecht.
Het dorp Mizwah: Geen inkom.
Wadi Bani Awf: Je hebt enkel een zicht op het dorp. Het bezoeken lukt niet met een rolstoel.
Manah: Geen inkom. Het is heel gemakkelijk te bezoeken met wat hulp.
Sinaw: Geen inkom. De souq van Sinaw is te doen met hulp.
Ibra: Geen inkom voor de oude en verlaten stad. Ibra bezoeken lukt met wat hulp.
Al Moudayrib: Geen inkom. Al Moudayrib is te doen met hulp.
Al Khabil: Geen inkom. Al Khabil is te doen met hulp.
Al Minitrib:
De zandduinen: Geen inkom. Rijden met een rolstoel in het mulle woestijnzand is moeilijk, zelfs met meerdere begeleiders. De meeste afstand leg je af in een 4x4.
De bedoeïenen: Geen inkom. Het is moeilijk om in de bedoeïenentent te geraken. Je hebt minstens drie personen nodig om je veilig ter plekke te brengen en dan nog best gedragen. In de tent lukt het iets beter, maar niet zonder hulp.
Zeeschildpaddenstrand van Ras-al-Jinz:
De inkom tot het zeeschildpaddenstrand is RO 1. Je moet wel op voorhand, best in de namiddag, je plaats reserveren en betalen, anders kom je er niet in. De kassa is om 21u, het uur dat de rondleiding op het strand begint, gesloten. Met een rolstoel is deze avondwandeling helemaal niet te doen. Het strand ligt niet effen en je loopt van de ene put(nest van de schildpadden) naar de andere en dat allemaal in het stikdonker. De gids heeft wel een toorts mee.
Ayayh(oud Sur): Geen inkom. Oud Sur is te doen met hulp. De straten liggen er niet altijd netjes en op sommige plaatsen loopt de weg flink op.
Sur: Geen inkom. De stad Sur is goed te doen met wat hulp.
Scheepvaartmuseum in Sur:
Er wordt geen inkom gevraagd. Om in het museum te komen, heb je een drietal treden. De doorgangen zijn niet overal breed genoeg voor een rolstoel. Het loont in ieder geval de moeite om het te bezoeken.
Mausoleum Bibi Miriam in Qalhat: Hier is het alleen te doen om een fotostop. Het is een ruïne en het enige restant van een voormalige stad.
Wadi Tiwi: Geen inkom en je rijdt er door, maar een 4x4 terreinwagen is hier nodig.
Wadi Shab:
Geen inkom. Er is een verplichte parking bij het ingaan van de wadi. Vanaf daar volgt een lange wandeling(+/- 1 uur) over een pad dat niet altijd even goed ligt. Met een rolstoel is het niet te doen. Je moet van de wadi genieten van op de parking.
Fins: Geen inkom om het witte zandstrand te bewonderen. Je ziet het van uit de wagen.
Bimah sinkholes: Geen inkom. Je kunt de krater zien van boven de trappen, die naar de diepte leiden.
Salalah:
Al Haffa: Geen inkom. De goud- en wierook souq zijn goed te doen met hulp.
Al Balit: Inkom ??? Wij hebben de archeologische site niet bezocht, maar voor zover we konden zien, is het goed haalbaar met een rolstoel. De site is vrij uitgestrekt.
Ayn Razat: Geen inkom. Ik ben op de parking gebleven, want het is moeilijk of zelfs niet te doen met een rolstoel wegens treden en steile paden.
Taqa Fort: Inkom RO 0,500. Alleen het beneden deel is te doen.
Sanharam ruïnes, Khor Rorwi, Paleis van Koningin Sheba: (8u – 14u)
Inkom RO 1. De ruïnes zijn moeilijk te bezoeken wegens de treden en de minder goede staat van de grintpaden. Ik heb de site van op de parking trachten te observeren.
Mohammed Ali’s Tomb: Geen inkom. Je ziet de tombe van op een afstand en het is een hele karwei om er bij te komen.
Nabi Ayoub(Job’s graftombe): Geen inkom. Het bezoek aan de graftombe van Job is te doen met hulp. Je hebt hier en daar een opstapje.
Mughsail Blowholes: Geen inkom. De Blowholes zijn niet te doen wegens steile hellingen en treden.
Algemene info over Oman
Oman is gelegen in het oostelijk deel van het Arabisch schiereiland. Met de komst van Sultan Qaboos bin Said in 1970 is het land opengesteld voor buitenlandse toeristen en is Oman op veel fronten gemoderniseerd zonder veel van haar authenticiteit te verliezen.
Staatshoofd: Zijne Koninklijke Hoogheid Sultan Qaboos bin Said
Oman is een sultanaat. De sultan is staatshoofd en tevens premier, minister van Buitenlandse Zaken en van Defensie.
Oppervlakte: 309.500 km²
Bevolking: Ongeveer 2,5 miljoen inwoners, waarvan 1,5 miljoen Omani’s en voor het overige Indiërs, Pakistani en overgebleven inwoners van Zanzibar. Gezien de oppervlakte van het land is Oman één van de minst dichtbevolkte landen ter wereld. Er wonen omgerekend 4 inwoners per km².
Hoofdstad: Muscat
Grote steden: Salalah, Nizwa, Sur en Sohar
Munteenheid: Rial Omani(RO) die bestaat uit 1.000 Baisas = +/- 2 euro
Tijdverschil: in de zomer +2 en in de winter +3
Klimaat: Het klimaat is over het algemeen warm en droog, maar varieert wel in de verschillende regio’s. In de kustgebieden is het in de zomermaanden heet met een hoge luchtvochtigheid, landinwaarts is het in die periode erg droog. In het gebergte en in de Dhofar regio(zuiden) is het klimaat het ganse jaar vrij mild.
Wist u dat
Het meest kostbare parfum ter wereld, Amouage, in Oman gemaakt wordt?
Oman ruim 10 keer zo groot is als België?
Het grootste aaneengesloten woestijngebied ter wereld door Oman loopt?
Oman één van de grootste kraamkamers ter wereld is voor zeeschildpadden?
Oman zowel een woestijnklimaat als een subtropisch en een tropisch klimaat heeft?
In Oman een liter water duurder is dan een liter benzine?
Muscat niet alleen de kleinste, maar ook één van de mooiste en warmste hoofdsteden ter wereld is?
Kamperen
In Oman zijn geen officiële campings, maar wild kamperen is toegestaan. Op bepaalde toeristische plaatsen zijn er wel voorzieningen zoals aan het schildpadden strand. Ga zeker niet kamperen in de droge rivierbeddingen van de droge wadi’s als er sprake is van regen, ze overstromen bij de minste regenval en het water sleurt alles mee op zijn weg.
Luchthaventaks
Op alle vertrekkende internationale vluchten is luchthaventaks verschuldigd ten bedrage van RO 5(+/- € 10). Voor nationale vluchten en kinderen onder 2 jaar telt dit niet.
Nationale feestdagen
1 jan., 11 jan.(feest van de opoffering), 31 jan.(Islamitisch Nieuwjaar), 11 april(Geboorte van de profeet), 22 aug.(Hemelvaart profeet), 18 nov.(Nationale dag), 19 nov.(Verjaardag Sultan Qaboos).
Fotografie
Het is verboden militaire en civiele vliegvelden en militaire en officiële gebouwen te fotograferen. Voor het nemen van foto’s van personen en dan voornamelijk van vrouwen, vraag je best eerst toestemming aan de betrokken persoon. Een 300mm zoom-lens doet in die gevallen wonderen.
Personen in een rolstoel
De meeste supermarkten en winkelcentra in Oman beschikken over rolstoeltoegangen, automatische deuren en liften en op veel plaatsen zijn parkeerplaatsen voor mindervaliden.
Reisverslag Sultanaat Oman van 3 tot 19/2/2008
De reis naar Oman was maar iets meer dan 14 dagen, maar de voorbereiding heeft zeker zo lang geduurd als voor een reis van vier weken. We hebben meerdere mails verzonden om een wagen(4x4) met chauffeur te kunnen inhuren en we hebben maar van enkele verhuurbureaus een antwoord gekregen. We gaven telkens de gewenste route op en voor het merendeel werd de route gewijzigd en trachtten zij ons ook logies aan te smeren. Ze verkopen liefst volledige pakketten, all-in tours met transport en logies inbegrepen. Als ze dan ook nog vernamen dat ik rolstoelgebruiker ben, kon het voor hen niet anders dan in vijf sterren hotels logeren, wat wij zeker nooit zoeken. Dat joeg de prijs nog een heel stuk hoger en de toegankelijkheid van die hotels is niet altijd beter. We kregen hoge prijzen binnengestuurd, maar ze lagen allemaal een stuk hoger dan bij Thrifty Cars. Wat we niet konden opmaken uit de gegevens van Thrifty was, dat de benzine en het logies van de chauffeur niet in de dagprijs voor de autohuur met chauffeur begrepen was. Als we daarna alles bij mekaar telden, kwamen we ongeveer op een bedrag gelijk aan dat van andere Car Rentals.
Zondag 03/02 Brussel via Abu Dhabi naar Muscat(Seeb International Airport)
Vermits de vlucht naar Abu Dhabi pas om 11.10u was, moesten we niet echt vroeg uit de veren. We hadden Thierry, onze jongste spruit, gevraagd om tegen 8.30u bij ons te zijn voor het vertrek naar Brussels Airport. Het was zondag en dan heb je op de E 19 richting Brussel geen files en op een goede 20 minuten waren we present en kon het inchecken beginnen. De man achter de balie deed moeilijk wanneer we vroegen naar plaatsen op de eerste rij achter de scheiding tussen business en economy. We hebben het er maar bij gelaten en we zouden wel zien aan de gate. Tegen de tijd van de boarding kwam hij ons zelf tegemoet. Hij had een betere plaats op de kop kunnen tikken, zei hij. Het was inderdaad een betere, want we belandden in business en dat vroegen we zelfs niet, maar het was graag meegenomen.
Stipt op tijd zette de piloot het stalen gevaarte in beweging en na een goede vlucht van 6.30u, landden we in Abu Dhabi. In Brussel hadden we er nog maar eens op gedrukt, dat ik mijn rolstoel zeker moest hebben bij het uitstappen aan het vliegtuig in Abu Dhabi. Voor de zoveelste keer kwam er weer niets van in huis. Ik moest maar in een exemplaar van de luchthaven plaats nemen. De mijne werd rechtstreeks versast naar het volgende toestel, werd beweerd. Ik heb maar toegestemd, want er kwam toch geen schot in de zaak en de bemanning deed er ook geen zier aan. Het was blijkbaar hun probleem niet.
Toen het tijd werd om naar het volgende vliegtuig te gaan, zagen we dat het met een aangepaste bus was en als ik er goed en wel had plaats genomen, zag ik mijn rolwagen naast mij staan. Er was wel iets stuk, maar het was mijn gerief. Voor het verlaten van de bus ben ik overgestapt tegen de zin van mijn begeleider. Van de bus ging het naar een hoger-lager, die nog lang moest wachten eer ik naar boven mocht. Normaal ga je als mindervalide als eerste in het vliegtuig en indien mogelijk zit ik dan zo ver mogelijk vooraan. Hier was het juist andersom. We werden als laatste in het toestel toegelaten en mijn plaats was ergens achteraan. Het kwam er nu niet op, het was maar een vluchtje van een klein uur.
Bij aankomst in Muscat begon de miserie pas echt. Marie-Claire vroeg aan de hostessen naar mijn rolstoel en ze hoorden het precies donderen in Keulen. Oh, die was waarschijnlijk niet mee. Later bleek het inderdaad zo te zijn, maar wat nu. Er werd veel over en weer gepraat, maar er gebeurde niets. Marie-Claire stelde dan voor om met de rolstoel van de luchthaven naar het hotel te gaan en morgen zouden we die dan wel terug inleveren, na het brengen van mijn exemplaar. Maar dat was iets te veel gevraagd. Deze rolwagen is eigendom van de luchthaven en die mag hier onder geen beding weg. Ik mocht er wel mee tot aan een taxi, maar daar stopte de service. Waarschijnlijk zagen zij het nut van een rolstoel voor mij niet in. Als argument gaven ze op, dat deze stoel niet samen plooide. Daar ken ik toevallig genoeg van af, om onmiddellijk te zien dat het wel zou gaan. Ik zag onderaan de rolstoel het kruis en dat was voor mij voldoende. Ik reed met het vehikel tot bij een zitbank, stapte er uit en plooide het stalen ros samen. Dan was het plots OK en konden wij vertrekken en binnen het half uur stonden we aan het Naseem Hotel, waar we hadden laten reserveren door Mr. Nishad van Thrifty Car Rental(Al Haditha). De rit met de taxi lieten we wel door de luchthaven betalen.
Maandag 04/02 Mutrah
Voor we aan tafel gingen voor het ontbijt, vroegen we aan de receptionist of hij al bericht gekregen had van de luchthaven in verband met mijn rolstoel, maar zijn antwoord was nee. Ik bleef dan maar rondtoeren in een ouderwets vehikel, waar ik niet gemakkelijk in zat en waar ik met moeite uit kon, want de remmen deden het niet meer. Na het ontbijt was Mr. Nishad in het hotel om een groot voorschot te innen voor de achtdaagse toer en we wilden bij hem de vlucht retour boeken naar Salalah. Het zou allemaal in orde komen. Hij kon dat voor ons boeken, beweerde hij.
Na de papiermolen te hebben verwerkt, trokken we op verkenning in Muttrah. Het hotel ligt aan de rotonde aan de vismarkt en aan de Corniche en daar vindt je allerlei zaken. Zo stapten we een wisselkantoor binnen en vroegen eerst naar de koers. Hier was de wisselkoers € 1 = RO 0,550. Dit leek ons aannemelijk en we wisselden ineens genoeg. We wandelden verder en we belandden een eerste keer in de souq. Lang konden we er niet blijven, want om 13u sluiten alle winkels voor hun middagpauze en dat tot 16u. Na sluitingstijd ging het terug richting hotel, om te zien of mijn rolstoel reeds gebracht was. Op het ogenblik dat we er aankwamen, zagen we aan de andere kant van de straat een man met mijn rolstoel naar het hotel komen. We hebben hem onmiddellijk van koers doen veranderen en ik kon eindelijk in mijn getrouwe gezel plaats nemen.
Met nieuwe moed en in een degelijke rolstoel konden we nu op stap. We wandelden de promenade van de Corniche af tot aan de souq, die we met een tweede bezoek vereerden. Voor het avondmaal kozen we het restaurant SaiSeas Al Rafee niet zo heel ver van de souq, maar je moet er wel met een trap naar boven.
Het was in Muttrah zonnig, maar er blies een koude wind. Het werd niet warmer dan 17°.
Dinsdag 05/02 Muscat
Om 9.30u vertrokken we met een taxi naar Ghubra voor bezoek aan de Grote moskee van Sultan Qaboos. Het is een juweeltje van een moskee op een mooi en heel verzorgd domein. Het is een imposant gebouw en de grote luchter in het centrum van de koepel doet de tempel nog meer schitteren. Als man volstaat het een lange broek te dragen, de vrouwen moeten hun armen en benen bedekken en een hoofddoek dragen om er in te mogen. Bij de ingang staan vrouwen die wel een handje toesteken om de hoofddoek op een degelijke manier aan te doen en te knopen. Er zijn menige treden bij de ingang van de moskee, maar bij het zien van de rolstoel werden we onmiddellijk opgevangen en omgeleid naar een zijingang, waar je via een hellend vlak de moskee kunt betreden. De ganse binnen oppervlakte is bedekt met één groot tapijt. Na het bezoek aan de grote moskee lieten we ons door de taxi afzetten aan de vismarkt in Muttrah. Er worden allerhande vissoorten aangeboden, die in hun geheel of in moten worden verkocht. Kuisen en fileren wordt ter plaatse op aanvraag gedaan.
Nu gingen we op zoek naar een taxi en aan de souq staan die regelmatig meer dan genoeg. We wilden naar Muscat city, maar de vraagprijs van de taximannen was vrij hoog. Voor minder dan RO 5 wou geen van hen zich verplaatsen. Een van de taximannen gaf ons de hint om aan de overkant van de baan te gaan staan en daar een taxi te doen stoppen. Een taxi nemen op de taxistand is duurder dan wanneer je er een langs de baan chartert. Dat wisten we dan ook weer. We konden uiteindelijk overeen komen voor RO 1 om ons te droppen achteraan het Al Alam Palace, het paleis van Sultan Qaboos. Hier heb je een prachtig uitzicht op het Merani Fort en het Jahili Fort. Beiden zijn zij voor het publiek niet toegankelijk. Het Merani Fort is militair domein en het Jahili Fort is een gevangenis. Van het paleis en van de forten is het toegelaten om foto’s te nemen. Het Jahili Fort leent er hem het beste voor. Na een uitgebreide fotosessie verlieten we dit stukje Muscat en gingen de hoofdingang inspecteren. Hier zie je pas de pracht van het paleis van de Sultan. In het midden van het grote hekken hangt in koper het schild van de sultan, versiert met twee gekruiste khanjars (Omani dolken) en daarboven een kroon. Voor het paleis is een grote esplanade met aan beide zijden officiële gebouwen. Het ganse plein is autovrij op uitzondering van twee doorgangen.
We hebben in de binnenstad nog wat rond getoerd, hebben in een restaurant onze lunch genomen en we zijn weergekeerd naar Muttrah. Het duurde wel even voor we een taxi vonden en de man vroeg weer eens een woeker prijs. Voor RO 5 zou hij ons wegdoen naar Muttrah. We kenden ondertussen de juiste prijs en na wat afpingelen, was hij akkoord voor RO 1 zoals het hoort. Rond 16u waren we terug aan het hotel, waar we het fotomateriaal op de kamer dropten en na een kleine opfrisbeurt keerden we voor de derde keer terug naar de souq. Veel anders valt er in Muttrah ook niet te beleven en je ziet er altijd wel iets nieuw. Voor het avondmaal kozen we het restaurant van het Marina Hotel. Het is er betrekkelijk goed en niet overdreven duur.
De zon was de ganse dag van de partij, maar in Mutrah blies er een koude wind.
Woensdag 06/02 Muscat - Sohar
We hadden Nishad gevraagd om de chauffeur tegen 8.30u naar het hotel te laten komen. We wilden op tijd kunnen vertrekken op onze 10-daagse toer in Noord-Oman. Toen we naar de ontbijttafel gingen, zagen we een man in lange witte « dijdaj » met een wit mutsje op zijn hoofd in het salon aan de receptie zitten. Nadien bleek het Zaid, onze chauffeur te zijn. Hij was dus goed op tijd en zo hoort het. De eerste stop was in Barka met de bedoeling het Fort te bezoeken. Onze toer startte niet zoals gepland, want het fort in Barka is voor het publiek gesloten wegens restauratiewerken. Gelukkig is de vis- en groentemarkt vlak bij het fort gelegen. Je vindt er allerhande vissoorten groot en klein. De groentemarkt was ook de moeite. In Barka verlieten we de kust en trokken het binnenland in om af te stevenen op Nakhl. We brachten er een bezoek aan het fort, Marie-Claire alleen, want ik kon er weinig gaan doen wegens de vele trappen. De warmwaterbronnen in Nakhl stellen niet veel voor en zijn, naar onze mening, geen stop waard. Van Nakhl zetten wij onze weg voort via de Wadi Bani Kharous met het dorp Al Mahsahal, een oud lemen dorp in Jemenitische stijl, naar Rustaq. We bezochten er het imposante en mooi gerestaureerde fort. Hier kon ik mee tot op de binnenkoer. Dit fort is ongeveer zoals het Nakhl fort, maar je bent er en je wil het dan ook met een bezoek vereren. Nu volgde het Al Hazm Fort. Verder viel er op de weg tussen Al Hazm en Sohar weinig te beleven en we waren dan ook vrij vroeg op onze bestemming. Het enige probleem in Sohar was slaapgelegenheid vinden, die prijselijk en daarbij ook nog netjes was. We hebben het moeten doen met een appartement. Op die manier spaarden we op ons budget, want we moesten telkens ook voor slapen zorgen voor de chauffeur. Het fort van Sohar wilden we vandaag nog bezoeken, dat was tijd gespaard voor morgen, maar we kwamen van een kale reis terug. Het fort is gesloten wegens schilderwerken. Volgens Zaid gebeurt het ieder jaar opnieuw. Er wordt dan ook alleen maar waterverf gebruikt en die regent er vlug weer af.
Het was de ganse dag zonnig, maar toch maar 18° tot 20° warm.
Donderdag 07/02 Sohar - Nizwa
Om 8.30u zijn we gestart en van Sohar reden we via de Wadi Hibi, Yanqul en Al Dariz naar Ibri over de weg 08. De ganse rit heb je mooie panorama’s op de omliggende heuvels. Het landschap is grotendeels dor. In het regenseizoen staan sommige delen van de weg onder water en dan is dit deel van Oman niet bereikbaar met een gewone wagen. Dan is een 4x4 absoluut noodzakelijk. Het Ibri Fort is een imposant bouwwerk en is mooi gerestaureerd. De grote binnenkoer is moeilijk berijdbaar door de dikke laag grint. Gelukkig is er een wandelweg in bakstenen tegels aangelegd. Op die manier kon ik mij nog iets bewegen. De beneden verdieping heb ik kunnen bezoeken, maar naar boven lukte het niet door de trappen. Je kan zelfs tot op de kantelen komen. We kregen er een muzikale hulde van enkele plaatselijke muzikanten. De vrijdag moskee is taboe voor niet moslims. Ibri ligt in een vruchtbare oase. In de omgeving vindt je meerdere Beehive tombes in de heuvels. Het zijn in vroegere tijden opgerichte bakstenen torentjes en ze dienden als begraafplaats. Van op afstand lijken het wel broodoventjes. Ze zijn ontdekt in 1988. Nadien kwamen we via Wadi Al Ain bij kleinere graven en die zijn meer intact dan de eersten die we zagen. Ze zijn te bereiken via de wadi of de rivierbeddingen hiervoor is een 4x4 onontbeerlijk. Onderweg heb je regelmatig nog echt typische dorpjes. De ganse weg heb je weinig of geen begroeiing enkel hier en daar een klein struikje en wat verdord gras, maar overal kom je grazende dromedarissen tegen.
Aan de laatste graven hebben we rechtsomkeer gemaakt en stevenden nu af Jabrin met het machtige bastion Jabrin Castle. Het is gebouwd in 1675 en gerestaureerd in 1983. Het wordt ook Palace of Imam Bilarab bin Sultan, Qasr Jabrin genoemd. Het is een van de mooiste voorbeelden van Omaanse architectuur met de ornamentele plafondschilderingen, stucco-decoraties en spitsboogvensters. Het deed dienst als residentie en was geen versterkte burcht. Van Jabrin ging het naar Bahla, met eerst een fotostop van het fort boven het dorp. Het imposante gebouw is reeds jaren in restauratie en dus niet te bezoeken. Bahla is het centrum van de pottenbakkers. We wilden een pottenbakkerij bezoeken, maar hadden geen rekening gehouden met sluitingen. Het was donderdag namiddag en dan zijn heel veel zaken in Oman reeds dicht, want morgen is het vrijdag en hun vrije dag. We vertoefden nog een poos in het dorp en trachtten een glimp op te vangen van de souq. Als laatste was het de beurt aan Tanuf. We dwaalden rond in deze verlaten stad met lemen huizen. De overheid tracht de nog rechtstaande huizen of de resten ervan instant te houden voor de vele toeristen.
Bij aankomst in Nizwa was de boodschap degelijk logement vinden tegen een redelijke prijs. We gaven aan Zaid het Al Diyar Hotel op, omdat we deze locatie van andere reizigers hadden gekregen als degelijk en niet duur. Zij betaalden er vorig jaar(2007) RO 25 voor een dubbele kamer met ontbijt. Voor hetzelfde werd nu zomaar RO 35 gevraagd en dat vonden wij te veel. In de andere hotels waren de prijzen ook meer dan hoog genoeg. Het Falaj Hotel viel helemaal buiten categorie voor ons, maar het Safari Hotel viel mee in prijs(RO 25), maar de lift was defect en langs de trap was het onmogelijk. We kozen ten einde raad voor het Majan Guesthouse. De kamers zijn ook boven en er is geen lift, maar we konden het Zaid niet aandoen om nog enkele rondjes te rijden. We hadden alle hotels gezien. Met de hulp van Zaid en twee andere personen werd ik telkens op en af de trap gedragen. Je zou kunnen denken wat een luxe, maar ik ga nog steeds liefst op eigen houtje naar de kamer.
De ganse dag konden we profiteren we van een deugddoende zon bij 20°.
Vrijdag 08/02 Nizwa en omgeving
Onze bedoeling was om de ganse dag te spenderen in Nizwa. We wilden zeker niks missen van de geitenmarkt en daarom vertrokken we uit het hotel om 7.45u naar het centrum van de stad. De aanvoer en het presenteren van de dieren op de markt moesten we goed kunnen volgen en de geiten vormen de hoofdbrok. De kleine vierpoters worden getoond en van kop tot teen gekeurd en betast door de kooplustigen. Het zijn voornamelijk de gemaskerde vrouwen die er blijkbaar de meeste kennis van hebben. De aanbieders roepen om het luidst door elkaar. Na een defilé van de geiten van een goede twee uur, volgen de runderen. Die zijn niet in zo’n groot aantal te keur en te koop. Tegen de middag is het hele zootje opgeschept en zie je geen dieren meer op de marktplaats. Toen werd het tijd voor het fort, want dat sluit vandaag, vrijdag, om 11u. Het is een mooi gerestaureerd fort, waar ik ook weer maar een klein deeltje kon van zien door de vele trappen, maar ik vond het al niettemin prachtig. Ik stond er voor sommige toeristen als een attractie, want er zijn menige foto’s van mij in de rolstoel geschoten en dan voornamelijk door Japanners. Ik ben meermaals het mikpunt van fotografen. Je zou bijna gaan denken dat je een uniek bent. Van op het fort heb je een mooi uitzicht op de koepel en de minaret van de moskee. Het fort sluit vrijdag om 11u, maar degenen die binnen zijn, kunnen hun bezoek gewoon afronden. Je kan er niet meer in vanaf 11 uur. Na het fort kwam de kleine souq en de overdekte markt. De souq is meer een toeristische trekpleister en heeft nog weinig authentiek te bieden. Het is nu één grote souvenirwinkel. Er worden prachtige zaken te koop aangeboden, maar daarvoor kwamen wij niet naar Nizwa. Er rest nog een klein deeltje van de oude souq en dat is nog echt zoals vroeger. De overdekte markt vonden wij ook maar heel gewoon, al zie je er wel enkele typische dingen en mensen. Nadien dwaalden we nog wat rond in het centrum van Nizwa.
Na de middag lieten we Nizwa voor wat het was en begonnen aan een kleine uitstap in de omgeving. We stopten op de Jebel Akhdar aan het Diana Point voor het panorama(Diana was hier van daar de naam van het uitkijkpunt). Met een rolstoel is het niet haalbaar. De Jebel Akhdar op rijden ben je verplicht te doen met een 4x4. Er is bij het begin een controlepost van de politie en die laten geen gewone wagens door. Er is in een kleine parking voorzien.
De tocht werd verder gezet tot we aan het dorp Al Ain kwamen. Voor mij was dit weer niet weggelegd door de steile hellingen. Er is een verplichte parking boven het dorp. Via de Wadi Al Ain kom je in het dorp Bani Habib. Het is een verlaten dorp en het was niet te doen wegens trappen(90 treden). Ik heb er een glimp van opgevangen van op de parking. Tegen 16u waren we in Birkit al Mauz. De oude en verlaten stad ligt achter het nieuw en in baksteen opgetrokken Birkit al Mauz. Via smalle stoffige straatjes kom je aan het oude Birkit al Mauz. Het ligt tegen de heuvels, van daar dat het voor mij moeilijk te doen was. Ik heb Marie-Claire er alleen laten van genieten. Van verder weg had ik een algemeen zicht op het dorp. Het is prachtig en ook in Jemenitische stijl. Op de foto’s kon ik later zien hoe het er is. Je kunt er serieus in verdwalen, want alles lijkt op mekaar. Tegen zonsondergang keerden we terug naar Nizwa. Het was weer een schitterende dag met veel zon en geen wind(25°).
Zaterdag 09/02 Nizwa en omgeving
We konden vertrekken om 8.30u na een deugddoend ontbijt. We reden door de prachtige Wadi Ghul met het verlaten gelijknamige dorp tussen palmbomen hoge rotswanden en de Wadi Nakhr tot in het piepkleine dorp Nakhr, waar de bewoners hun zelfgemaakte tapijten (kelims) trachten te verkopen aan de weinige toeristen die hier langs komen. Ik vond ze niet echt mooi, maar smaken verschillen. De wadi is enkel bereikbaar met een 4x4, omdat je over losliggende keien en soms ook door het water moet, want je rijdt op de rivierbedding. Van de Wadi Ghul is het 7 km ploeteren door de Wadi Nakhr, om het dorp te bereiken. Er is geen elektriciteit of telefoon en de watervoorziening gebeurt met kleine tanks op een truck. Er staan maar enkele huizen. Zij leven van de opbrengst van hun geiten en de jongere generatie gaat nu veelal in het leger in Jebel Shams om een beter leven te kunnen leiden. We moesten dezelfde weg terug door de wadi om in Al Hamra te geraken. Al Hamra is ook een mooi lemen dorp in de stijl van Jemen. Het was voor mij in de rolstoel deels te doen. We reden door tot Mizwah, een oud bergdorp bewoond door één grote familie, die onderling met elkaar huwen. Het is een prachtig dorp, maar niet te doen met een rolstoel door de steile hellingen. De weg naar Bilad Said is spectaculair. De eerste kilometers van de klim is op asfalt, maar de weg gaat over in piste(off road) over de top en tot in het dorp. Het is 40 km vanaf de afslag en onmiddellijk volgt een steile klim met veel haarspeldbochten. De zichten onderweg zijn adembenemend, soms zelfs letterlijk door de diepe afgrond. Ik heb dit dorp ook niet kunnen bezoeken vanwege de steile hellingen, maar het is nu eenmaal een bergdorp.
De ganse weg naar Wadi Bani Awf is prachtig en gaat over een piste door de bergen. Je hebt hier zeker een 4x4 nodig. Het dorp is omgeven door palmbomen. Vanaf hier slaan we linksaf in de wadi en rijden er ettelijke kilometer in en we moeten dezelfde weg terug. Hier zie je veel berggeiten die de jonge blaadjes van de bomen en struiken eten. We moesten terug over Al Hamra naar Jebel Shams(2.050m). Het hoogste punt is 3.000m en daar is een radar van het leger geplaatst. Het is tevens de hoogste bergtop in de Golf. Jebel Shams ligt op 43km van Al Hamra en de laatste 9km is piste. Dit is haalbaar met een gewone wagen en een 4x4 is hier absoluut niet nodig. Op de top heb je een uitzicht op de 1.000m diepe canyon en in de verte op Nakhr in de diepte, maar dan moet het echt klaar weer zijn. We waren terug in Nizwa rond 17.30u en onze dag was goed gevuld en we hadden er van genoten..
De zonnige dagen volgden mekaar op met een 25-tal graden.
Zondag 10/02 Nizwa - Al Minitrib
Na het ontbijt op de kamer en de afrekening in het Majan Guesthouse konden we om 9u aan de tocht naar Al Minitrib beginnen. De eerste stop was in Manah, een mooi maar verlaten dorp. We dwaalden een ganse tijd in het dorp rond. De regen en de oprukkende woestijn hebben hier behoorlijk hun werk gedaan. Van Manah reden we tot Sinaw voor een bezoek aan de mooie en interessante souq. Je ziet er veel vrouwen met de bekende maskers en een mengelmoes van mannen in witte “dijdaj”. De vrouwen zijn voor geen foto verlegen. Ze maken de maskers niet enkel voor eigen gebruik, maar trachten die te verkopen aan de toeristen. In Sinaw kozen we richting Ibra. De oude en verlaten stad is minder mooi dan Manah maar toch een bezoek waard. Na Ibra kwamen we in Al Moudayrib. Het is een dorp zoals zoveel andere maar op de heuvels rond het dorp staan verscheidene oude en vervallen wachttorens. We hielden er enkel een fotostop. Het dorp heeft een mooi centrum en oud en nieuw liggen naast elkaar. We gingen door tot Al Khabil. Hier staan nog enkele oude lemen huizen. We vervolgden onze weg en kwamen aan in de omgeving van Al Minitrib. Hier begonnen we aan een tocht in de zandduinen, met een eerste stop aan een bedoeïenen kamp met verscheidene tenten. We werden er warm ontvangen met koffie en dadels. Dit is een echte toeristen kluif. Je merkt dat de mensen hier toeristen gewoon zijn, maar een foto van een oudere vrouw mochten we toch niet nemen. Marie-Claire heeft het dan maar stiekem gedaan met de zoom-lens. Na de koffie zetten we onze tocht in de woestijn verder en Zaid wou eens laten zien tot wat zo’n 4x4 allemaal in staat is. Hij reed in volle vaart een van de steile zandduinen op en er vervolgens zo traag mogelijk terug af. We zijn tot bij een toeristenkamp geweest en daar moesten we terug de duinen op om de zonsondergang goed te kunnen zien. Het was een belevenis op zich, maar we hebben reeds betere zonsondergangen gezien.
Als de zon achter de horizon verdwenen was, vatten wij de terugtocht aan. We konden in de woestijnkampen niet verblijven, omdat je dan telkens door het mulle zand moet met de rolstoel. Er komt nog bij dat de accommodatie niet zo bijzonder was en duur. Wij kozen voor het Oriental Nights Rest House. Het is er goed, kraak proper, niet duur en de vriendelijke manager doet een praatje bij zijn gasten tijdens het avondmaal. Het is een echte aanrader.
Het weer was schitterend.
Maandag 11/02 Al Minitrib - Ras al Hadd
Voor we vertrokken aan het Oriental Nights Rest House, had Zaid aan de kilometerteller geprutst, zodanig dat die geneutraliseerd was. Hij telde geen kilometers meer. Waarschijnlijk doet hij dit werkje meer, want het kostte hem hooguit één minuut. Dit om de meerkost in kilometers wat te drukken en waarschijnlijk ook met het oog op meer fooi achteraf. Om 9u konden we vertrekken en we stopten bij een typische markt in Bani Khalid. De overgrote meerderheid van de aanwezigen zijn mannen in witte dijdaj. Je ziet nog veel zwarten, afstammelingen van voorouders uit Zanzibar. De vrouwen op de markt zijn voor het merendeel gans gewikkeld in hun lange zwarte kleren en op de koop toe dragen zij hun zwarte maskers. De enkele ongemaskerde vrouwen in bonte kleuren zijn bedoeïenen. Even voorbij het dorp bereikten wij de Wadi Bani Khalid. De route naar deze wadi is prachtig met mooie vergezichten op de omliggende heuvels. Het is een woeste natuur met in de diepte steeds de groene dadelpalmen, die je in deze wadi ook in massa aantreft. Vanaf de parking aan het begin van de wadi moet je te voet verder en met een rolstoel is het te doen tot ongeveer halfweg. Het is een onvergetelijk mooie natuur die je hier voorgeschoteld krijgt. Bij het uitrijden van de wadi laten we de zandduinen rechts en de heuvels links van ons en we zetten onze tocht verder naar Sur. We rijden door een vlakke, dorre vlakte met enkel wat lage struikjes en via Al Khamil en Al Wafi komen we in Bilad Bani Bu Hasan. We hielden er een fotostop aan de moskee. De volgende stop was in Bilad Bani Bu. Het fort is prachtig maar spijtig genoeg gesloten. De moskee met meer dan vijfentwintig koepeltjes is iets speciaal wat we tevoren nergens gezien hebben. De koepeltjes zijn feitelijk graven, die boven op het dak van de moskee zijn ingeplant. Je moet goed uitzien waar je gaat staan om er een goede foto te kunnen van nemen, want tegen de zijgevel staan aircobakken en dat zicht is alles behalve mooi te noemen. We vervolgden onze weg via Al Ashkharah met onderweg Barast-hutten van de bedoeïenen, maar deze zijn niet te bezoeken. Op het traject hadden we een mix van zandduinen en rotsen.
In de late namiddag kwamen we in Ras al Jinz toe. Zaid nam Marie-Claire mee naar het bureel om er te reserveren voor deze avond. Zonder permit kom je ’s avonds niet op het zeeschildpaddenstrand en wanneer de belangstelling te groot is, wordt er zelfs met meerdere groepen gewerkt. Zaid is met de wagen zo ver mogelijk gereden, zodanig dat ik kon zien waar de zeeschildpadden ongeveer uit het water komen. Ik had reeds beslist om niet mee te gaan deze avond. Het zou niet te doen zijn, want je moet op het strand in het mulle zand lopen. In Ras al Jinz kende Zaid een kamp bij de oceaan en hij wou ons daar laten overnachten. Het was er gezellig, maar met een rolstoel niet te doen. Het kamp is ingeplant in het zandstrand en er ligt een dikke laag grint op de paden, daardoor zou rijden heel moeilijk worden. Hij is verder gereden tot in Ras al Hadd en in het Ras al Hadd Hotel ging het wel. Het is een karakterloos gebouw, maar we hadden hier niet veel andere keuze. We namen rustig onze tijd voor het avondmaal en tegen 20.30u vertrok Marie-Claire met Zaid naar Ras al Jinz voor de zeeschildpadden. Om 21u begint de rondleiding en ze duurt ongeveer tot 22.30u. Het zijn de groene reuze zeeschildpadden die hier aan land komen. Je mag foto’s nemen maar je flits mag je niet gebruiken. Vroege vogels kunnen op eigen houtje om 5u een kijkje gaan nemen zonder gids. Je ziet dan de schildpadden, die later zijn gekomen, terug naar zee lopen.
In Oman leggen jaarlijks ongeveer 20.000 zeeschildpadden hun eieren op een aantal stranden. Belangrijke nestelgebieden zijn Ras-al-Hadd en Ras-al-Jinz. Dit zijn beschermde natuurgebieden. Tijdens het broedseizoen kan je met een gids kijken hoe de zeeschildpadden aan land komen om hun eieren te leggen.
Het was een schitterend weertje met veel zon en weinig of geen wind.
Dinsdag 12/02 Ras al Hadd - Sur
Het startsein werd gegeven om 9u en we begonnen met een bezoek aan het Fort van Ras-al-Hadd. Het is een mooi complex, maar toch zo moeilijk door de dikke grintlaag op de binnenkoer. Marie-Claire is hier ook weer alleen moeten naar binnen gaan. Het was niet te doen wegens de vele treden. Van Ras-al-Hadd naar Sur is maar een boogscheut en we hadden dan ook alle tijd. We bezochten eerst het dorp Ayayh, of oud Sur aan. Het ligt maar enkele honderden meter van Sur verwijderd, gescheiden door een smalle vaargeul. Met de veerboot duurt het hooguit vijf minuten om over te zetten. Ayayh is een oud vissersdorp, maar is nu meer een verblijfplaats voor inwoners van Muscat, die hier een tweede verblijf hebben. Het is er heel netjes en de huizen zijn allemaal mooi geschilderd of in lichte baksteen opgetrokken. Na een goed half uur hielden we het er voor bekeken en lieten Zaid naar Sur rijden. De overheid van Oman denkt er aan om een brug te leggen tussen deze twee landsdelen. Het is de normale vooruitgang, maar het zal zeker niet ten goede komen aan het landschap.
In Sur hebben we eerst gezorgd voor logies. Het was niet zo eenvoudig, want veel keuze heb je in Sur niet. Het is uiteindelijk hier ook een appartement geworden, gelegen in het volle centrum van de stad dicht bij de souq en enkele restaurants. Het was de tweede maal dat we op die manier moesten logeren, maar veel andere keuze was er niet en het hielp om ons budget niet te hoog te laten oplopen. Wanneer alles goed en wel op de kamer was gezet, begonnen we aan de siteseeing van Sur. Zaid wilde ons een textiel fabriekje in werking laten zien, maar het was na de middag gesloten.
Sur is van oudsher bekend om zijn scheepswerven, waar de “dhows“, traditionele zeilboten, in mekaar getimmerd worden. De dhows worden heden ten dage nog gebouwd in Sur, maar zijn nu in hoofdzaak een verzamel object en niet meer om mee uit te varen. Sur heeft een klein zeevaartmuseum, waar verscheidene dhows, op schaal weliswaar, bewaard worden. Om het museum te kunnen bezoeken moet je wel de man zien te vinden, die de sleutel van het gebouwtje op zak heeft. Van het museum gingen we een kijkje nemen in één van de weinige scheepswerven die Sur nog telt en die in werking zijn. Tijdens de ramadan van vorig jaar heeft een brand grote schade aangericht aan de werf en aan de in aanbouw zijnde dhows. Op deze werf worden nu vooral schaalmodellen voor verzamelaars gemaakt. Iets verderop ligt een oude dhow te pronken in de zon. Op die plek is men bezig een nieuw museum in te richten veel groter en luchtiger dan het nu bestaande.
Tegen 16u reden we met Zaid naar het strand. Dat is het uur dat verse vis wordt aangebracht met kleine motorbootjes, of het zou moeten. De vissers gaan met de dhows de volle zee op. Ze kunnen met hun dhows niet tot op het strand komen om hun vangst aan wal te brengen. Daarom worden er kleine motorbootjes ingezet, die de gevangen vissen naar het strand voeren. Er stonden trucks met koelboxen te wachten en voor de rest een massa nieuwsgierigen, maar het was wachten geblazen. Op een gegeven ogenblik kwam er schot in de zaak. Een bootje stevende recht op het strand af en meerde aan. Met twee man tilden ze enkele grote tonijnen uit het kleine bootje en trokken de vissen op het droge. Er werd druk over en weer gepraat over de prijs en op het ogenblik dat wij dachten, er komt niets van in huis, werden de vissen door een man naar zijn truck gesleept. Hij had waarschijnlijk genoeg rials neergeteld voor de pracht exemplaren, want naar het zeggen van Zaid, worden er soms woekerprijzen gevraagd en gegeven. Na een goede 10 minuten verscheen een tweede bootje en hetzelfde ritueel speelde zich weer af. We zijn dan maar opgestapt, want je kan er niet eeuwig staan op zien. Het bleef toch altijd hetzelfde. Na deze nieuwigheid, voor ons toch, kuierden we in het centrum van Sur rond tot het avondmaal. Je kan hier niet veel anders uitrichten. Voor de inwoners van Sur waren wij een ware attractie, zeker met de rolstoel. We werden langs alle kanten begluurd en de vrouwen in het lang zwart nog het meest. Jonge meisjes liepen heimelijk lachend voorbij. Er waren zelfs geen cybercafés te vinden. Zaid had in de late namiddag de kilometerteller terug in orde gebracht, zodanig dat die terug zijn gewone werk kon doen.
Het was voor de zoveelste dag op rij een heel zonnige dag bij 30°.
Woensdag 13/02 Sur - Muscat
Om 8.30u verlieten wij het appartement om ons ontbijt te gaan nemen in een restaurant in het centrum. Om 9.15u kon de auto geladen worden en konden we de laatste rit met Zaid aanvatten. Via de onverharde kustweg kwamen we in Qalhat, waar de resten van de tombe of mausoleum van Bibi Miriam en het waterreservoir zich bevindt. Dit zijn de enige overblijfselen van de stad nadat de Portugezen in 1503 alles verwoest hebben. De rit gaat verder naar de ooit prachtige Wadi Tiwi. In het najaar van 2007 zijn door een cycloon veel palmbomen in de wadi ontworteld en van de pracht van weleer rest nu nog een puinhoop. De bevolking is bezig met opruimingswerken, maar met mondjesmaat. Het was er prachtig, maar het moet een heel mooie wadi geweest zijn. We reden van de ene wadi naar de andere en nu was de Wadi Shab aan de beurt. Hij leed ook zwaar onder de cycloon. Het mooie zicht op de wadi wordt verstoord door de aanleg van een hoge brug, die moet dienst doen voor de snelweg van Muscat naar Nizwa. Vooruitgang is goed, maar hier is het ten koste van het prachtige natuurschoon. Met de wagen kan je maar tot het begin van de wadi en dan heb je een stevige wandeling voor de boeg van meer dan een uur. Liefhebbers kunnen op het eindpunt een frisse duik nemen in het kleine meertje. Marie-Claire is alleen gegaan en tot op een zeker punt en is dan teruggekeerd. Ze wou mij niet te lang alleen laten.
We vervolgden onze weg en kwamen zo in Fins terecht. Hier heb je een mooi wit zandstrand en hoge kliffen, maar het wordt tot hiertoe nog niet in het toerisme gebruikt. In enkele jaren staan hier misschien enkele vijf sterren resorts. Bimah ligt niet zo heel ver van Fins. Hier is een toeristische attractie, tenminste voor de Omani’s. Wij zijn er ook gestopt en zijn een kijkje gaan nemen in de sinkholes. Het is een krater ontstaan door het wegzakken van de lemen bodem, waarin zich blauwgroen water verzamelt. In de volksmond wordt algemeen verteld dat de krater is ontstaan door de inslag van een meteoor, maar er is nergens enig spoor van terug te vinden. Na Bimah kwamen we in Quryat een mooi vissersdorpje. In Quryat namen we rustig de tijd voor een uitgebreide lunch en een wandeling langs het water, waarna we op ons einddoel Muttrah afstevenden. Dit was meteen het einde van een 8-daagse tocht in het noorden van Oman. Zaid is met ons nog mee geweest in het Naseem Hotel, waar we nog enkele nachten zouden verblijven. Het was er goed en waarom zouden dan van logies veranderen. De receptie van het hotel zei ons dat er een probleem was, want er was enkel een kamer vrij met een dubbel bed. Een suite vrij met twee bedden konden we betrekken. Marie-Claire dacht eerst dat er geen kamer gereserveerd was, maar na enkele minuten drong het tot haar door. Uiteindelijk is het een kamer aan RO 20 geworden met een king size dubbel bed. Morgen konden we verhuizen naar de kamer die we tevoren hadden, nummer 39.
Mr. Nishad kwam op de kamer om af te rekenen en hij moest ook nog betaald worden voor de vliegtuigticketten voor de vlucht Muscat – Salalah Het afrekenen voor de autohuur met chauffeur kon, maar hij kon geen ticketten bemachtigen voor de eerst volgende dagen. We hebben dan ook geweigerd die te betalen. Hij zei dat de vluchten de eerste drie dagen waren volgeboekt. Nishad wou van ons nog RO 10 per persoon voor het annuleren van de vluchten, maar hij had waarschijnlijk te lang gewacht om te boeken en daar gingen wij niet voor opdraaien. Hij heeft later nog getracht om aan zijn rials te geraken, maar in dat geval houden wij voet bij stuk.
We sloten deze trip van acht dagen in schoonheid af met een stralend weertje. Het kwik was intussen opgelopen tot rond 30°.
Donderdag 14/02 Muttrah
Na het ontbijt hebben we gezorgd voor het boeken van de vlucht Salalah-Muscat in een reisbureau aan de Corniche in Muttrah. We konden er ook geen retourvlucht geboekt krijgen van Muscat naar Salalah. We vernamen het hier ook dat alle vluchten volgeboekt waren. Daarom waren we aangewezen de bus te nemen. Daarvoor moesten we naar Ruwi. Het busstation is in Ruwi en alleen daar zijn de busticketten verkrijgbaar. We kochten onze kaartjes bij Salalah Line Transport, maar GTC is er ook in de buurt. Er zijn meerdere mogelijkheden en ook verscheidene uren van vertrek. Een vertrek om 6u vonden wij wat vroeg, want je moet er minstens al een kwartier op voorhand zijn en je slaapt niet naast de bus. Wij kozen voor de bus van 10u. De taxi hadden we laten wachten, want in Ruwi is nu niets speciaal te zien en de wegen lopen er redelijk op. Terug in Muttrah lieten we ons afzetten aan de souq, om die voor de zoveelste keer nog maar eens af te dweilen. Iedereen kende ons ondertussen. Bij het sluiten na 13u namen we een uitgebreide lunch op het terras van een fastfood restaurant in de buurt van de souq en daarna dweilden we de Corniche af. Wat konden we anders nog verrichten in Muttrah en omgeving. We hadden alles reeds gezien.
Het was een schittrende dag en na zonsondergang was het nog 25°.
Vrijdag 15/02 Muscat - Salalah
In het Naseem Hotel hadden we een taxi besteld tegen 8.45u om ons naar het busstation in Ruwi te brengen. We wilden er zeker goed op tijd zijn om op de eerste rij te kunnen plaatsnemen. Klokslag 10u startte de chauffeur de bus en we konden Ruwi(Muscat) verlaten. Hij rijdt eerst naar de luchthaven in de hoop er nog passagiers op te laden, dan nog een korte stop op een grote parking daar in de buurt, om dan in volle vaart naar Nizwa te vertrekken. In Nizwa heeft de bus haar eerste stop. Er werd gezegd 30 minuten, maar het werd bijna 1 uur. Van hier ging het rechtstreeks naar Salalah dwars door de woestijn. De totale afstand is juist geen 1.000 km. Tot Nizwa heb je nog een wisselend landschap met heuvels links en rechts en daarna is het totale woestijn. Hier en daar staat er nog een eenzaam struikje en wat pluk, maar verder groeit er omzeggens niets. In de verte ontwaar je soms enkele zandduinen, maar meestal is het landschap plat en op de duur eentonig. De chauffeurs die regelmatig dit traject moeten afleggen, hebben het waarschijnlijk moeilijk om wakker te blijven. Onze chauffeur zat regelmatig met zijn linkervoet naast zijn stuur. Bij aankomst in Salalah moest ik maar zien hoe ik van de bus geraakte. De Omani’s zijn doorgaans heel vriendelijke en behulpzame mensen, maar hier lieten ze toch een steek vallen. Zeker de chauffeur die kwam plots over als een heel nors iemand. Toen de aanwezige Omani’s zagen hoeveel moeite ik had om de bus te verlaten, schoten ze eindelijk in actie en was ik vlug beneden en in de rolstoel.
Marie-Claire had ondertussen reeds een taxichauffeur aangesproken en die zou ons wel naar het Al-Hanaa Hotel voeren. We waren akkoord voor RO 1, wat goed betaald was, want het is maar een goede 500 m van de bushalte naar het hotel. Met twee valiezen, handbagage en een rolstoel lukt zoiets niet te voet. Wij waren tevreden en de man eveneens. Bij aankomst aan het hotel vroegen we de man om even te wachten, want we hadden niet gereserveerd en je weet maar nooit. Het was vlug geklaard, er was plaats voor ons en we konden zelfs nog kiezen welke kamer we wilden. Het werd kamer 24, een rustige kamer die uitgeeft op een kalme zijstraat. De onderliggende coffee shop is het enige storende, maar veel hinder heb je er niet echt van. We installeerden ons en kropen onder de wol voor een verdiende nachtrust na een busrit van 12 uur.
Zaterdag 16/02 S.S. Salalah
Na het ontbijt vroegen we aan de receptie of ze een goede Rent a Car kenden en de manager ging onmiddellijk op pad. In het blok, waarin het hotel is gevestigd, is een autoverhuurbureau en de man van het bureau kwam stande pede met een wagen voorgereden. Ik weet niet meer welk merk en type van auto het juist was, maar Marie-Claire vond hem veel te groot. De brave man kon terug naar af. Op het plannetje van de Dhofar staat een lijst afgedrukt van Car Hire Offices op de luchthaven. We hebben de eerste(AST) gecontacteerd en de man was bereid om zo spoedig mogelijk te komen. Hij reed ons een Nissan Tiida Automatic voor en dat was nu juist wat Marie-Claire wou, een kleine wagen met automatische versnellingsbak en de rolstoel kon in de koffer. Meer moest het voor ons niet zijn. Eerst nog de formaliteiten aangaande de huur en de verzekering van de wagen invullen en dan konden we op pad en dat op eigen ritme. We konden nu stoppen zoveel en waar we wilden.
Als eerste in Salalah, de stad der tuinen, kwam Al Haffa, voor de wierook en goud souq aan de beurt. Wierook(Frankincense) wordt in veel stalletjes verkocht en meestal door gesluierde en in het lang zwart geklede vrouwen. Meestal is hun gezicht zo danig bedekt, dat je alleen hun ogen ziet. Sommigen drijven het verder en hebben zelfs een masker op. Vermoedelijk is heel die maskerade een oud gebruik dat voor de toeristen wordt in stand gehouden. Ik zou zulks niet zeggen, maar ze willen maar al te graag op de foto na het kopen van een pakje wierook. Stalletjes met parfums en haarkappers vullen het geheel aan. De goud souq ligt niet zo heel ver uit de buurt, maar het bleef bij even kijken aan de etalages want voor ons is de kleur van het goud te gelig. Het is waarschijnlijk zoals in China 14 karaat goud.
We verlieten deze neringdoeners en reden richting van het Zomerpaleis van Sultan Qaboos, Al Husn. Je mag het wel dicht benaderen, maar een bezoek zit er niet in en als je er foto wil van nemen, moet je het stiekem doen want het is niet toegelaten. Van het Sultan’s paleis naar het mooi aangelegde voetpad naast het strand is maar een boogscheut. We waren er juist op het goede ogenblik, want de vissers waren druk in de weer. Ze gooien hun netten van op het strand in het opkomende zeewater en bij de eerste opkomende golf lopen de netten over van de vis. Na het ledigen van de netten, sorteren andere vissers de vangst van groot naar klein en wat niet tussen de vis thuishoort, wordt in een emmer geladen. Hier kan je spreken van een wonderbare visvangst. De grote vlucht meeuwen vechten onderling, want ze willen natuurlijk hun deel van de visvangst bemachtigen. Wanneer we hier op uitgekeken waren, namen we de wagen en zetten koers naar het Crown Plaza Resort, niet om er te verblijven, maar gewoon uit nieuwsgierigheid. We wilden eens zelf zien hoeveel luxe in zulke hotels voorhanden is. We hebben er een kleine lunch genomen. Het is een 5* hotel, maar bij het, zogezegd aangepaste, toilet kon de deur niet dicht of de rolstoel er niet in. Er zijn wel handgrepen voorzien, maar het toilet is er één van een gewone hoogte. De archeologische site Al Balit hebben we gelaten voor wat ze was. Het is een vrij uitgestrekt domein en je moet er veel verbeelding hebben om van de resten iets te kunnen maken. Voor oudheid- en geschiedkundigen is het waarschijnlijk interessant, maar aan ons is zoiets weinig besteed.
Als we voldoende genoten hadden van al de luxe, gingen we op toer via Ayn Razat, As San, Adibdut, Astah, Shir en terug naar onze thuishaven Salalah. Onderweg kom je veel grazende dromedarissen tegen in het gebergte. Ayn Razat is een natuurlijke zoetwaterbron. Het water gutst uit kleine openingen in de bergen. Je merkt menige natuurlijke grotten in de omliggende heuvels, waar je de tent kunt opslaan om te overnachten. Er zijn zelfs toiletten, maar dan enkel hurktoiletten en niet netjes.
De ganse dag konden we genieten van een zalige 30° en het voelt niet zo warm aan door de droogte van het klimaat.
Zondag 17/02 Salalah oost toer
Om 8.30u startten we de tocht naar het oosten van de Dhofar en we volgen zo veel mogelijk de kustweg tot het vissersdorpje Taqa. Het Fort is mooi gerestaureerd en heeft een kleine geplaveide binnenkoer. In de verschillende kamers zijn voorwerpen tentoongesteld uit vroegere tijden. Er is een souvenirwinkeltje, waar vrouwen hun zelfgemaakte handenarbeid trachten te verkopen. Het dorp heeft nog enkele oude lemen huizen die de moeite waard zijn. Even voorbij Taqa zagen we de nu droge waterval van de Wadi Dirbat. De wadi zelf stond er ook maar mistroostig bij zonder water.
Nu kwamen we bij de Sanharam ruïnes, Khor Rorwi genaamd, of Paleis van Koningin Sheba (8u - 14u). Je kan tot tegen de site met de wagen over een stoffige grintweg. Een bezoek aan de site zat er voor mij niet in wegens de trappen en de grint op de paden. Vermoed wordt dat hier het koninklijk paleis van Koningin Sheba heeft gestaan. Na een goed half uur had Marie-Claire genoeg gezien en trokken we door tot Mirbat, waar we het Mirbat Castle wilden bezoeken. Het is in zo’n erbarmelijke staat, dat het voor het publiek gesloten is. In het dorp staan nog enkele prachtige oude lemen huizen. Buiten het dorp ligt Mohammed Bin Ali’s Tomb, één van de grondleggers van de islam in Oman, begraven. Het is een wit gebouwtje met twee kegelvormige koepeltjes omgeven door talloze andere gewone graven.
We keerden op onze stappen terug en sloegen rechts af de bergen in. We zagen hogerop nog baobabbomen en wierookstruiken. In het gebergte kom je veel grazende dromedarissen tegen. We waren terug in Salalah rond 17u. We nuttigden het avondmaal in het restaurant Chinese Cascade aan de 23e July Street. Het is er goed, verzorgd en niet duur.
Het werd weer een zonovergoten dag.
Maandag 18/02 Salalah noord toer
Na het ontbijt rijden we aan het hotel links af en volgen de baan tot het rondpunt Al Mushtfa R/A, daar sloegen we rechts af, we bleven de baan volgen en reden nog twee rondepunten over en enkele kilometer voorbij het tweede rondpunt staat een bruine wegwijzer, die verwijst naar de graftombe van de profeet Nabi Ayoub(Job). De weg leidt je naar boven, want Job ligt begraven in de heuvels. Zijn grafmonument staat op een klein maar verzorgd domein. Je mag het graf fotograferen, maar let op je kledij. Iedereen moet armen en benen bedekken en de vrouwen moeten daarboven nog een hoofddoek dragen, anders mag je wel een foto nemen maar van in de deuropening. Voor de deur ligt een metalen deksel, dat een put afdekt waar de voetafdruk van Job te zien is. Job was wel arm, maar hij leefde op grote voet(letterlijk).
Na het graf van Job keerden we terug naar de hoofdbaan en sloegen links af. De tocht liep via Ghadu, Titam, Uyun tot Hijayf. In Uyun stopt de asfalt weg en gaat over in piste. Onderweg kan je genieten van mooie vergezichten op verschillende canyons, maar alles stond vreselijk dor. Van Hijayf ging het verder naar Haluf(13 km). Haluf is een echt boerendorpje. Hier staan veel bonte koeien te grazen in de dorre bergweiden. Na het regenseizoen is het hier waarschijnlijk heel groen. Langs de boorden van de weg zie je hier en daar een wierookstruik en in de verte ontwaarden we enkele kleine baobab-boompjes. In Haluf maakten we rechtsomkeer en vatten de terugtocht naar Salalah aan. We waren terug in het hotel rond 15.30u. Na een korte rustpauze, we hebben het moeilijk om te niksen, reden we eerst naar de waterlijn. Een wandeling langs de oceaan kan deugd doen en is rustgevend. De Omani’s denken er ook zo over, want overal staan tafels en stoelen en genieten de mannen van een frisdrank of thee. In sommige deuropeningen stonden vrouwen ons geniepig gade te slaan. Voor het avondeten kozen we terug voor het restaurant Chinese Cascade.
Onder een stralende zon(28°) hebben we ons programma vandaag kunnen afwerken.
Dinsdag 19/02 Salalah west toer en namiddagvlucht naar Muscat en Muscat - Brussel
Om 8.45u startte Marie-Claire de wagen en nu vatten we de tocht aan richting Jemen. Tot Raysut ligt de baan dubbel en is er ook weinig te zien. Vanaf dit dorp of stadje gaat het de bergen in en wordt de natuur prachtig. Je rijdt regelmatig tussen muren van witte krijtrotsen. Vooral wanneer je in de haarspelden zit, heb je mooie vergezichten. Ik wel want Marie-Claire heeft hoogtevrees en durft niet in de diepte te kijken. Tegen Mughsail krijg je een mooi wit zandstrand. In het seizoen(zomer)krioelt het hier van de Omani’s, die de hitte van het noorden ontvluchten. Nu was het strand verlaten en de enkele eethuizen waren gesloten. Op het einde van het strand heb je de Blowholes. Het zijn de krijtrotsen die door de branding van de oceaan zijn uitgesleten en grotten vormen. Via een steile helling bereik je de grotten aan de waterkant. De grotten blijken de moeite, maar voor mij was het niet haalbaar. Na een kort bezoek van Marie-Claire aan de Blowholes zetten we onze weg verder. De uitzichten werden hoe langer hoe mooier. Plotseling werden we een halt toegeroepen. Een slagboom versperde de weg en een gewapend militair kwam ons tegemoet. Hij vroeg vriendelijk naar de paspoorten en daarna naar het bewijs van de verhuurmaatschappij van de wagen. Dat hadden we natuurlijk niet bij en zonder pardon moesten we terug van waar we kwamen. We waren hier op amper 80 km van de grens met Jemen en we hadden graag een stuk verder gereden, maar de overheid besliste anders. Wanneer je een wagen huurt, neem dan de papieren er van mee.
Wanneer we terug aan de Blowholes waren, zijn we het enige restaurant, dat in de buurt open was, binnengegaan en onze lunch genomen. Wachten is een schone deugd, maar hier moet je echt engelengeduld hebben. We hadden de kelner reeds gevraagd waar hij bleef, maar hij schuddebolde zoals alle Indiërs doen. Het bestelde was goed en verzorgd. Het was er zalig op het terras en onder de parasol. Om 14u hebben we afscheid genomen van de prachtige natuur en vatten we de terugtocht aan naar Salalah. We hadden geluk in het hotel. De normale uitcheck tijd is 12u, maar wij mochten de kamer houden tot het vertrek naar de luchthaven. Het was gemakkelijk om ons nog een opfrisbeurt te geven en om de valiezen definitief te sluiten. Om 15.45u had Marie-Claire de wagen geladen en na het afscheid in het hotel, stevenden we af op de luchthaven. We sloten de reis naar Oman af met een zonnige dag.
We hadden er voor gezorgd goed op tijd op de luchthaven te zijn, want er was gevraagd de wagen in te leveren om 16u. Wij waren er, maar in het bureautje was niemand te bespeuren. Tegen 16.30u zijn we gaan inchecken en daarna terug naar de andere kant. Niemand te zien van AST. De andere Rent a Car burelen waren open en aan de man van Thrifty Rent a Car vroegen we of we eens mochten telefoneren, want onze vlucht zou niet wachten. De man, waarop we stonden te wachten, was weggeroepen voor een spoedgeval en hij vroeg om de sleutel van de wagen maar op de toog te leggen. We wantrouwen nu niet vlug iemand, maar dit was een beetje te gortig. Hij had de gegevens van onze Visa-kaart en hij zou het wel regelen. Op die manier handelen wij niet en na meer dan een uur wachten, dook er een jong heerschap op, die zich meerdere keren verontschuldigde voor het ongemak. Nu was de hele zaak vlug geklaard en konden we met een gerust gemoed Salalah verlaten. Na de passencontrole en de security konden we naar de gate. Het was niet zo goed aangeduid, maar veel vergissingen konden er niet gebeuren. Er zijn maar twee Gates en ze liggen naast mekaar. Mijn assistent nam mij mee op de tarmac en met een hoger-lager werd ik in het vliegtuig gereden, in een smal rolstoeltje wel te verstaan. Ik werd achteraan het toestel gedeponeerd. Daar was een plaats voorzien voor personen met een handicap en het was dicht bij het toilet.
Met een kwartier vertraging zijn we de lucht ingegaan en na een vlucht van 1.10u landden we op Seeb International Airport. Bij het uitstappen moest ik het vliegtuig verlaten langs voor, wat een hele rompslomp met zich meebracht. Hier stond de hoger-lager ook klaar, maar niet met mijn rolstoel. Ik moest in een oud wrak plaatsnemen en daarmee werd ik naar de bagageband gereden, waar de bagage en de rolstoel ons reeds stonden op te wachten. Nu was het aftellen voor de vlucht naar Abu Dhabi en van daar door naar Brussel. Op de luchthaven van Muscat zijn geen voorzieningen voor personen met een handicap. Die moeten maar gebruik maken van de gewone, kleddernatte toiletten.
Het inchecken, de passencontrole en de security-check ging vlot. Ik mocht als eerste in het vliegtuig, waaraan had ik dat verdient en na een vlucht van een goed uur landden we op 20 februari om 00.40u op Abu Dhabi Airport. Ook hier hadden we weer dezelfde zever met de rolstoel. Als ik er op stond om die te hebben hier in Abu Dhabi, konden ze niet garanderen dat we de volgende vlucht zouden halen. Ik heb Marie-Claire kunnen intomen, want zij gaat dan veelal de lucht in(figuurlijk). Ik ben maar gebrekkig blijven zitten tot ik op mijn plaats kon in het vliegtuig. De vlucht verliep naar behoren en na 7.15u vliegen landden we in Brussel om precies 7.00u in de morgen. Hier verloopt de assistentie toch iets vlotter dan in Oman en met mijn eigen rolstoel kon ik deze keer mee om de bagage op te halen. Daarna moesten we de schade aan mijn stalen ros nog melden en dan was het wachten op Thierry. We hadden hem bij het vertrek gezegd om niet te komen voor 8.30, want eer we uit het toestel en met de bagage in de aankomsthal geraken, duurt het wel even. Om 8.45u kwam onze chauffeur in de hal en konden we inladen en wegwezen naar huis toe.