Dubai, het groene emiraat

Uitzicht op het stadsverkeer vanaf de monorail.

 

Geschreven door Jozef.

Praktische informatie over deze bestemming

* Tijdzone: In Dubai is het in onze wintertijd 3 uur later dan in de Benelux. In onze zomertijd is het er 2 uur later.

* Klimaat: We hadden meestal mooi weer, met een temperatuur van rond 25 graden. Een enkele dag was het iets minder en nam de zon een dagje vrijaf. ’s Avonds stak er wind op, wat niet aangenaam aanvoelde.

* Restaurants: In de restaurants wordt geen fooi verwacht. Bij de prijzen op de menukaart komt meestal nog taks bij.

* Verzekeringen: Buiten Eurocross van de mutualiteit hebben wij altijd de reisverzekering van V.A.B. zonder wagen. Als lid van Wegwijzer heb je die goedkoper (zie algemene info Wegwijzer). Deze reisverzekering kostte € 87,20 (€ 109,00 - 20% als lid van Wegwijzer). Eurocross betaalt sedert 1 januari 2017 geen medische kosten gemaakt in landen buiten Europa.

 * Elektriciteit: De netspanning in Dubai is 220/240 Volt. Voor de stopcontacten is een afwijkende driepootstekker met platte pinnen nodig, die je best vooraf aanschaf. De zogenaamde wereldstekkers passen er namelijk niet.

* Geldzaken: De munteenheid in Dubai is de AED (Dhiram), voor de gemakkelijkheid duid ik hem aan met Dh. Zo wordt het in winkels en op menukaarten vaak weergegeven. De officiële benaming wordt zelden gebruikt. Koers: 1 € = +/- 4,00 AED (Dh). De prijzen zijn min of meer met hier te vergelijken. Dranken in restaurants en op terrassen vallen vrij duur uit. We betaalden cash voor kleine uitgaven en met MasterCard voor het hotel en in restaurants.

* Infobronnen: Wij gebruikten Capitool reisgids Dubai en Abu Dhabi,  ISBN 978 -90-0036-0758

* Inreisvoorwaarden:  Paspoort dat nog minstens 6 maanden geldig is bij aankomst in het land. Een visum voor Dubai moet je niet aanvragen voor een verblijf minder dan 3 maand. Het wordt gratis verleend bij aankomst op de luchthaven.

* Veiligheid: Dubai is veilig voor de toerist. Er is geen criminaliteit.

* Gezondheid: Vaccinaties zijn niet echt vereist voor Dubai. Water kan je blijkbaar van de kraan drinken. Wij kochten altijd water in afgesloten flessen. Op de hotelkamer werden die gratis ter beschikking gesteld.

* Taal: Je kunt overal terecht met Engels.

* Communicatie: Met WhatsApp kost een gesprek niets, met Skype is het ook gratis, je moet dan zorgen voor een laptop of tablet. Gratis Wifi is in de hotels en restaurants meestal voorhanden. Cybercafés zijn er niet meer.

* Enkele gegevens over onszelf: wij zijn Jozef Somers en Marie-Claire Meesemaecker

Engelsenlaan 185 9600 Ronse Tel.: 055/31.55.73 E-mail: somers.jozef@skynet.be en somersjozef@outlook.com

Andere reizigers mogen contact met ons opnemen. Als mindervalide en persoon op rust ben ik veel thuis. Mijn spraak wordt niet altijd goed verstaan, daarom is het aangewezen vooraf contact op te nemen via mail, om af te spreken wanneer je bij ons terecht kunt. Meestal lukt het na 19u, dan kan Marie-Claire geïnteresseerden te woord staan om inlichtingen en tips door te geven.

Het wapenschild van de Verenigde Arabische Emiraten is een arend met de vlag van UAE op de borst.Logies: ligging, toegankelijkheid en prijs

We kiezen steeds voor een hotel, uit noodzaak door mijn handicap. Deze reis logeerden we in:

Towers Rotana Dubai

Sheikh Zayed Road, Financial Centre

Tel.: + 971/4.343.8000 Fax: + 971/4.343.5111

Website: www.rotana.com/dubai

E-mail: towershotel@rotana.com

Het hotel ligt op de grote Sheilh Zayed Road, op een 100m van het metrostation Financial Centre. Je komt erin zonder drempels, de deur wordt door het personeel voor je geopend. Een zestal liften brengen je op de gewenste verdieping. Kamer 808 is vrij ruim en heeft een King-size bed, airco, ijskast, een safe en een strijkplank met strijkijzer. In één van de schuiven zat een haardroger verborgen. De vrij ruime badkamer heeft een lavabo, een verhoogd toilet met beugels en een roll-in-shower met losse sproeier, vast zitje en de nodige beugels. We boekten het hotel via Booking.com en betaalden ter plaatse met MasterCard Dh 3.423,53/€ 823,52 voor zeven nachten, een heel uitgebreid ontbijtbuffet en taksen inbegrepen. Het is een aanrader qua ligging, service, hulpvaardigheid van het personeel en de netheid.

Transport

Internationale vluchten

We boekten ons vliegtuig naar Dubai en terug (met British Airways en Air Belgium) via Skyscanner.

12/01 Brussel - London Heathrow, 18.15u-18.10u, vliegtijd 0.55u

Vlucht uitgevoerd door British Airways met Airbus A321, vluchtnummer BA399

12/01 London Heathrow - Dubai, 20.40u-07.20u, vliegtijd 6.50u

Vlucht uitgevoerd door Air Belgium met Airbus A340-300, vluchtnummer BA105

20/01 Dubai - London Heathrow, 13.45u-18.00u, vliegtijd 7.15u

Vlucht uitgevoerd door Air Belgium met Airbus A340-300, vluchtnummer BA104

20/01 London Heathrow - Brussel, 20.10u-22.10u, vliegtijd 1.00u

Vlucht uitgevoerd door British Airways met Airbus A321, vluchtnummer BA404

De service op de vlucht Brussel - London Heathrow en vice versa was prima. London Heathrow - Dubai en terug was eveneens prima.

Vliegtuig: Brussel - Dubai: € 99,00 vlucht + 260,53 taksen en toeslagen = € 359,53 p/p

Een annulatieverzekering nemen we niet meer op een vlucht. Die is begrepen in het pakket van MasterCard en dat scheelt ons jaarlijks ettelijke euro’s.

* Handbagage:  De regels voor de handbagage zijn nog steeds dezelfde. Dus nog altijd geen vloeistoffen, gels, pasta’s, zalfjes en scherpe voorwerpen zoals nagelknippers, knipmessen en schroevendraaiers in je handbagage stoppen. Zulke zaken horen in de bagage die je incheckt. Op sommige luchthavens wordt je van kop tot teen gecontroleerd.

* Als rolstoelgebruiker: Om aan onverwachte kleine problemen te verhelpen aan je rolstoel, neem je best wat herstelmateriaal mee zoals enkele sleutels, een schroevendraaier(klein formaat) met bits, plakgerief en pomp. Die zaken steek je best niet in de handbagage, maar in de bagage die je incheckt. Op mijn rolstoel zitten reeds jaren krypton banden(zonder lucht) en daardoor is het probleem van platrijden van de baan. Het is in ieder geval een zorg minder. Op mijn nieuwste rolstoelen zijn vooraan de kleine wieltjes volle velgen en dikkere bandjes gemonteerd.

Ter plaatse

Buiten metro en tram zijn er ook taxi’s. Als je een taxirit vooraf kunt plannen, heb je als  rolstoelgebruiker de mogelijkheid een aangepast voertuig met rolstoellift te reserveren. Je betaalt dan de helft van de prijs van een gewone taxirit. Wij konden er twee maal gebruik van maken voor de rit van en naar de luchthaven. Dit geldt voor minder mobiele personen.

Als je er kunt voor zorgen dat je hotel op een boogscheut van een metrostation ligt, kan je van de luchthaven de metro naar je logies nemen. Zowel op metro als tram zijn plaatsen voorzien voor rolstoelen en kinderwagens. Personen die er staan, ruimen plaats en gaan ergens anders staan of zitten.

Er rijdt een Hop-On-Hop-Off bus die je bij de voornaamste plekken in Dubai brengt. Kostprijs voor 24h is Dh 260/€ 65

Het openbaar vervoer in Dubai werkt perfect en is toegankelijk voor iedereen. Alle metrostations beschikken over liften. Hieronder vind je een plan van metro- en tramlijnen.

Plan van tram, metro en voetgangersbruggen

* Stopover in Dubai of Abu Dhabi
Een goede reden om de emiraten eens te verkennen, ze zijn nu eenmaal supergemakkelijk te bereiken. Vlieg je met luchtvaartmaatschappijen Emirates of Etihad naar Azië, Afrika of Australië dan passeer je sowieso Dubai International Airport of het nabij gelegen Abu Dhabi International Airport. Een korte stopover is vlug gemaakt, zeker als je weet dat je ter plaatse gratis een visum krijgt.

* Luxe in Dubai
Het moet nauwelijks nog gezegd, Dubai is een prestigieuze vakantiebestemming. De hotels maken er een wedstrijd van om de hoogste of meest extravagante te zijn. Alles draait rond superlatieven. Het mooiste strand van Dubai ligt in Jumeirah. Daar zijn ook de meeste luxehotels gebouwd. In combinatie met het azuurblauwe water van de Arabische Golf is dit het ideale decor voor een ontspannen vakantie in luxe.

* Het groene emiraat
Het is het meest noordelijke en groene emiraat, omgeven door de Hajar-bergen, de Perzische Golf en Oman.

* Transport in de Verenigde Arabische Emiraten
Dubai en Abu Dhabi liggen een 130 kilometer van elkaar. Wil je beide steden bezoeken, dan huur je best een wagen. Een GPS is een must want de wegen maken soms letterlijk vreemde kronkels. De reistijd tussen beiden is +/- 2.30u, afhankelijk van waar je wil zijn. Druk verkeer zorgt vaak voor vertragingen. Er rijdt een lijnbus tussen beide steden, prijs Dh 50/€ 12,50 p/p
Wil je enkel Dubai bezoeken, een soort skytrain (metro die op een brug rijdt) kan je tot dichtbij een aantal toeristische highlights brengen. Je kunt die zelfs op de luchthaven nemen (rode lijn). Taxi’s zijn ook een optie maar uiteraard duurder. Twijfel je of je al dan niet een wagen zou huren, maak dan een lijstje van plaatsen die je wil bezoeken en ga na of er een metro in de buurt is. De meeste bezienswaardigheden zijn bereikbaar met de metro of de tram.

* Beste reistijd voor Dubai
De beste reistijd is van november tot maart. In de andere maanden stijgt de temperatuur ver boven de 30°, in de zomermaanden zelfs tot 50° en de vochtigheid maakt alles nog benauwder. Elke plek is wel uitgerust met airco, maar het blijft minder aangenaam.

* Het oude Dubai
Voor veel cultuur ben je in Dubai niet aan het juiste adres. Het emiraat transformeerde in slechts enkele decennia van een eenvoudige havenstad tot de high end metropool die het nu is. Wanneer in 1966 olie gevonden werd, kreeg het gebied een enorme economische boost. Veel oude bezienswaardigheden zijn er hierdoor niet.

* Luxe in de Shopping Malls
Wil je het luxeleven ervaren, verdwaal dan eens in de grootste Shopping Mall ter wereld. Dubai Mall herbergt zo’n 1.200 winkels van hyperdure luxemerken tot brands die voor iedereen betaalbaar zijn. Ter afwisseling kan je een bezoek brengen aan het aquarium, waar je in een glazen tunnel tussen de vissen wandelt. Ook de Mall of the Emirates is de moeite met een gigantische indoor skipiste, inclusief pinguïns als blikvanger. Voor je als een ware fashionista tussen de winkels flaneert, in alle shopping malls geldt een dresscode. Schouders, knieën en alles ertussen moet minstens bedekt zijn. Openbare blijken van affectie zijn er expliciet verboden.Burj Khalifa torent hoog boven alle andere gebouwen uit.

* De hoogste wolkenkrabber ter wereld 
Het symbool van Dubai is de 828m hoge Burj Khalifa. Vanaf het observatie platforms geniet je van een uitzicht over de stad en de kunstmatige eilanden Palm Jumeirah (in de vorm van een palmboom) en The World(in de vorm van de continenten), overigens gemaakt door een Belgisch bedrijf. Geen zin om een duur toegangsticket te kopen, probeer een hotel met zicht op zee en vraag naar een kamer op een zo hoog mogelijke verdieping.

Reisverslag

Dubai en Abu Dhabi 12/01-20/01/2019

Zaterdag 12 januari

Om 15u stopte Dirk van Soetens Airport Services uit Ronse voor de deur. Er werd geladen en we konden op pad. Een uur later stonden we reeds aan de balie van British Airways. Het inchecken verliep heel vlot, we kregen vooraf goede zitplaatsen toegewezen, na aanvraag. Aan de security was het heel kalm, dus namen ze hun tijd en wij waren ook niet gehaast. Tegen de tijd van instappen verschenen twee assistenten met een smal rolstoeltje en namen ons onmiddellijk mee. Het instappen gebeurt met een smal rolstoeltje. Stipt op tijd verlieten we Brussel, om 18.15u en Londen bereikten we na een goede 50 minuten. De assistenten namen ons mee met een handicar en dropten ons in een wachtruimte van hun dienst. Tegen de tijd van inschepen werden we opgehaald en via een treintje naar de gate gebracht.

Hetzelfde scenario speelde zich af net als in Brussel. De vlucht London Heathrow - Dubai duurde 7u en dan zitten we graag comfortabel. Het werd uitstekend, niemand voor ons en beenruimte zat. Marie-Claire had vooraf die plaatsen aangevraagd. Op het meegedeelde uur verlieten we London Heathrow.

Zondag 13 januari

We landden in Dubai om 7.20u. De assistentie werkt hier ook heel efficiënt. Na de formaliteiten werd de bagage opgehaald en euro’s gewisseld in AED. De assistent voerde ons naar de taxi’s. Een persoon regelt wanneer een taxi beschikbaar is. Hij vroeg ons even te wachten, hij belde een speciale dienst op. Deze dienst is speciaal vervoer voor andersvaliden en je betaalt de helft van de prijs van een gewone taxi. Na enige tijd verscheen een taxi met rolstoellift. De chauffeur wist waar hij ons moest naartoe brengen en op een 20-tal minuten stopte hij voor het Towers Rotana Hotel. Het inchecken ging heel vlot en we kregen een kamer op de achtste verdieping met aangepaste badkamer, kamer 808. Het viel hier best mee, we konden ondanks het vroege uur reeds beschikken over de kamer. Een eerste vereiste was een rustpauze na de vlucht en een nacht die we hadden gemist.

Na de korte siësta verlieten we het hotel voor een eerste kennismaking met Dubai. We namen de metro richting Rachidya met een overstap van de rode naar de groene lijn en reden tot het metrostation Al Ghubaiba. Hier waren we bij de eerste bezienswaardigheden, het Heritage House en school. Het viel tegen, beiden zijn gesloten wegens restauratie. Dan maar naar de Goudsoek. Het goud en zilver schittert er allemaal in de etalages en je wordt geen moment met rust gelaten door opdringerige verkopers. In welke mate het goud en zilver betrouwbaar is, laten we in het midden, maar als er gevraagd wordt, hoeveel wil je geven, dan kom je zeker bedrogen uit. Van de Goudsoek kom je bijna automatisch in de Kruidensoek. De Spice Soek herinnert ons aan de tijd toen Dubai nog geen stad vol wolkenkrabbers, winkelcentra en snelwegen was. Je vindt er een grote variëteit aan kruiden, noten, gedroogde vruchten en geparfumeerde oliën. Hier weer hetzelfde met de verkopers. Je moet aan alles ruiken en weten te zeggen wat het is. Bij sommige kruiden moesten we het antwoord schuldig blijven. Hier en daar mochten we zelfs van de zoetigheden proeven, in de hoop dat we zouden tot aankopen overgaan. We hadden enkel interesse in saffraan, die in verschillende kwaliteiten wordt aangeboden. De Spaanse saffraan is bij ons meest in de handel, de beste en duurste komt uit Iran. In Iran groeit de krokus, leverancier van saffraan, onder ideale omstandigheden, in de zomer zijn de temperaturen hoog en in de winter laag. Daarnaast krijgen de planten niet teveel water, dit zorgt voor een sterk aroma, bitterheid in de smaak en krachtige kleur. Iran levert 90% van saffraan over heel de wereld.

De Creek is in de buurt, hier zagen we op de kade dhows manueel inladen, een arbeidsintensief werk en heel afmattend voor de werklieden. Je ziet er ook Abra’s die regelmatig de overtocht maken naar Bur Dubai en dit voor 1 Dh/€ 0,25. Tegen 18u zochten we een degelijk restaurant, maar moesten noodgedwongen terugkeren richting hotel. We stapten er het restaurant Applebee’s binnen en zochten een vrij tafeltje. De geserveerde Fish & Chips was uitstekend en een veel te grote portie. We betaalden hiervoor met MasterCard Dh 196/€ 47,15 drank inbegrepen. Van het restaurant naar het hotel is maar een boogscheut, daardoor waren we vlug op de kamer.

Maandag 14 januari

Na een uitgebreid ontbijt verlieten we het hotel, om met de metro van het station Financial Centre richting UAE Exchange te rijden en 1 halte verder Burj Khalifa/Dubai Mall de metro te verlaten. Als je eruit komt, heb je een lange wandeling voor de boeg tot de Dubai Mall. De bedoeling is je de gelegenheid te geven over te gaan tot aankopen in één van de vele winkels.

Het is vergelijkbaar met het Wijnegem Shopping Center maar veel weidser en met veel meer winkels. Je moet er helemaal door tot je op de open ruimte aan het kunstmatige meer komt. In de Dubai Mall is een groot zeeaquarium, je kunt een deel hiervan gratis bewonderen in bepaalde gangen van de Dubai Mall via reuze glazen wanden. Het is een verzameling van allerlei soorten zeevis van groot naar klein. Als je de eerste keer de Burj Khalifa ziet, valt je mond open omdat het zulk hoog torengebouw is (828m). Je hebt aan het meer een mooi overzicht op de omliggende gebouwen. Rond de middag beginnen de dansende fonteinen, The Dubai Fountain, op verschillende deuntjes. Toen wij er waren, startte het om 12u, 12.30u, 13u en 13.30u, telkens zo lang het lied duurt.

’s Avonds gaat het ook door om 18u tot 23u telkens om het half uur en voor een vijftal minuten. Dan staat er licht op de dansende fonteinen. ’s Avonds trekt het een hele massa aan om het schouwspel gade te slaan. Op vrijdag gaat het ook door maar wijzigen de uren.

De Dubai Fonteinen zijn een waterkunstwerk in het meer voor de Burj Khalifa. Het kunstwerk is ontwikkeld door WET Design voor een bedrag van US$ 218 miljoen. In het kunstwerk spuiten verschillende waterornamenten gelijk op de muziek en vormen zo een prachtige show. De fontein is 275m breed, spuit tot 152m hoog en wordt verlicht door 6.600 lampen. De Dubai Fontein kan op ieder moment 83.000 liter in de lucht spuiten.

Het is mogelijk een boottochtje te maken op het meer, kostprijs Dh 80/€ 20 p/p. Zelfs als de fonteinen spuiten varen de bootjes verder uit. Aan het meer heb je een ingang voor de Soek Al Bahar, een mengeling van souvenirwinkels met soms prachtige stukken en kleine restaurants. Onze lunch gebruikten we op het terras van Pizza Hut met zicht op de Burj Khalifa , het meer en de dansende fonteinen. Voor een sandwich betaalden we met MasterCard 68/€ 16,40 voor ons twee. Na de lunch gingen we onder leiding van een bereidwillige persoon te voet naar het imposante Armani Hotel, gehuisvest in de onderste verdiepingen van de Burj Khalifa. Veel verder dan de lobby konden en mochten we niet komen. Het is een heel modern interieur en een heel duur hotel, niets voor ons. We namen er een taxi naar het vijf sterren Palace Hotel, het interieur is prachtig. De kamers hebben een uitzicht op het meer en gasten kunnen er genieten van de dansende fonteinen. Er verblijven is geen spek voor onze bek. Van dit prachtige hotel stapten we terug naar de Dubai Mall en trachtten bij het luxueuze hotel Jumeirah Mina A’Salam, met privaat strand te geraken, om zo dicht bij het zeven sterren hotel Burj Al Arab Jumeirah te komen. Het was zonder de security gerekend, je kunt ze niet voorbij als je er niet logeert.

We vatten de terugweg aan en bleven aan het meer om nogmaals te genieten van de Dubai Fountain maar nu met licht op de dansende en spuitende fonteinen. We ontdekten nu pas, dat de beste plaats, om het hele gebeuren ongehinderd te zien, het balkon op de eerste verdieping van de Dubai Mall was. Bij daglicht is dit niet de beste plaats, zeker niet als je foto’s wil maken. Het is dan volledig tegen zon. Na het spektakel van 20u hielden we het voor bekeken en dropen we af richting metro. We waren vrij vroeg terug in onze vaste stek na een vermoeiende en rijkgevulde dag.

Dansende Dubai fonteinen

Dinsdag 15 januari

We vertrokken te voet richting het metrostation World Trade Centre, om onderweg enkele kiekjes te kunnen schieten. We passeerden het in aanbouw zijnde Museum van de Toekomst. Het is ontworpen door Killa Design en zal deels worden gebouwd met behulp van 3D-printer-technologie. BAM medewerkers hebben bij de bouw de mijlpaal bereikt van 2 miljoen werkuren zonder ongeval met verzuim. Deze prestatie is mee bereikt door de enorme inzet van het hele projectteam, dat onvermoeibaar aandacht besteed aan een ongevalvrije bouwplaats. Het museum is een initiatief van Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, de vice-president en eerste minister van de Verenigde Arabische Emiraten en Emir van Dubai. Het museum zal de toekomst tonen van wetenschap, technologie en innovatie. Het zal niet alleen een toeristische trekpleister worden, maar ook een ruimte bieden voor opleidingen en trainingen, presentaties en evenementen. Het zal ook faciliteiten voor het ontwikkelen van innovaties en ontwerpstudio’s bieden aan universiteiten, bedrijven en researchpartners.

Na het nemen van enkele foto’s, namen we de metro in het WTC-station richting Rashidya, met een overstap op de kruising van de rode en de groene lijn, naar het station Al Ghubaiba. In de buurt bezochten we het Sheikh Saeed Al Maktoum House. Het is zeker een bezoek waard en het is gratis. Het is het huis geweest van de vader van de huidige heerser van Dubai. De toenmalige leider van Dubai liet dit paleis bouwen in 1896 en het is bewoond geweest tot in 1958 door de familie Al Maktoum.

Het volgende in het rijtje was het Archeologisch Museum in het Fort Al Fahidi. Inkom Dh 60 of € 15 p/p, personen + 60 gratis. Het fort werd gebouwd in 1787 en is daarmee het oudste gebouw van Dubai. Het museum werd geopend in 1971 en is bedoeld om mensen te leren hoe men hier vroeger leefde. In het museum zijn onder andere oude voorwerpen uit Dubai en zijn handelspartners te zien. Buiten op een binnenkoer liggen twee oude dhows.

We genoten van een lunch op het terras van het kleine restaurant Golden Fish aan de waterkant en betaalden met MasterCard Dh 71,50/€ 17,30 voor een lekkere kleine maaltijd, drank inbegrepen.

Na de lunch was het de beurt aan de Textielsoek, waar prachtige exemplaren worden aangeprezen door weeral opdringerige verkopers. Het is een mooie soek maar blijkbaar niet zo heel oud. Het dakgebinte verraadt het. Rechts van de textielsoek staat een prachtige Iraanse moskee. De toegangspoort was gesloten, maar we konden genieten van de prachtige voorgevel.

Het Dubai Museum en het Al Fahidi Fort in Bur Dubai mag je niet links laten als je een aantal dagen in Dubai verblijft. Het is een bezoek meer dan waard. Inkom Dh 3/€ 0,75 p/p. De ingang van het museum is via een vrij steile helling, hulp van andere bezoekers was welkom en nodig.

Het museum biedt je een tijdreis aan door de geschiedenis van Dubai. Je maakt kennis met de parelvissers die zich als eersten vestigden op de oevers van de Dubai Creek. Je ziet hoe de bedoeïenen in de woestijn leefden en je kunt ontdekken hoe Dubai zich in de loop der jaren ontwikkeld heeft tot de metropool die het nu is. Het museum bestaat uit twee delen, binnen en buiten. De route binnen brengt je langs archeologische vondsten, maquettes, foto’s en nagebouwde scenes uit het dagelijks leven zoals het zich hier vroeger afspeelde. Je krijgt een idee hoe een drukke soek er uitzag, hoe er werd onderwezen en hoe een traditionele woning er van binnen uitzag. Buiten het museum is een plein aangelegd op een binnenplaats. Je ziet er een tweetal boten, kanonnen en je kunt er een kijkje nemen in een traditionele bedoeïenenwoning. Jaarlijks bezoeken meer dan een miljoen mensen dit museum. Het Dubai Museum is gevestigd in het Al Fahidi Fort, dat deels stamt uit 1787 en het is het oudste nog bestaande gebouw in Dubai. Het oudste onderdeel is de toren, het overige van het fort is later toegevoegd. Het Al Fahidi Fort is oorspronkelijk gebouwd als verdedigingswerk om de nederzetting te beschermen tegen aanvallen vanuit het land door rivaliserende stammen. Tijdens haar bestaan heeft het fort dienst gedaan als paleis, wapendepot en gevangenis.

Na een uitgebreid bezoek aan het museum was een frisse versnapering van harte welkom. In het Arabian Tea House Café nestelden we ons in de tuin aan een tafeltje en bestelden een ijsje, het werd een ijs. Het smaakte in ieder geval, hiervoor betaalden we met MasterCard Dh. 81,90/€ 19,81. Het Arabian Tea House Café ligt juist naast het Dubai Museum. Er heerst een gezellige sfeer en je zit er beschut onder de bomen beschut tegen de zon. Na afrekening stapten we op en maakten een fikse wandeling in de Al Fahidi wijk, waarna we met de metro van het metrostation Al Ghubaiba huiswaarts keerden, met weer een overstap van de groene op de rode lijn. Het werd weer een vermoeiende maar rijkgevulde dag. We stapten uit de metro aan het station Emirates Towers, omdat we er terecht konden in het restaurant Little Bangkok. We namen plaats op het open terras. De geserveerde maaltijd was heerlijk, hiervoor betaalden we met MasterCard Dh 154,35/€ 37,43 voor ons twee, drank inbegrepen. Na afrekening stapten we het klein stukje naar het hotel.

Woensdag 16 januari

Na het ontbijt namen we om 9.45u een taxi naar de Jumeirah Moskee, Dh 15/€ 3,70. Tracht er te zijn rond 9.30u voor registratie en degustatie van zoetheden, koffie of thee. De rondleiding met veel uitleg start om 10u, er is ook een om 14u. Inkom Dh 25/6,17 p/p, andersvaliden gratis. Bij de inkom van de moskee zijn enkele treden, één van de emirati’s nam mij mee naar een hellend vlak en bracht mij in de moskee. Een dame gaf een hele uiteenzetting over wat de islam omhelst. Dit neemt een 75 minuten in beslag.

De Jumeirah Moskee is behalve de grootste ook één van de mooiste van Dubai. Het s een typisch voorbeeld van moderne islamitische architectuur. Vooral in de late avondzon krijgt de plaats een magische uitstraling. De prachtige witte moskee met haar twee hoge minaretten is om haar schoonheid een toeristische topattractie en één van de meest gefotografeerde en bezochte gebouwen van de stad. Het buitenzicht van de moskee vonden wij niet onaardig, maar voor de rest vinden wij het niet echt de moeite om je er zo ver voor te verplaatsen.

Een taxi bracht ons voor Dh 25/€ 6,17 van de moskee naar de Soek Madinat Jumeirah, een meer mondaine soek dan de andere die we zagen, met dure restaurants en café’s, maar heel gezellig om er rond te dolen. Je hebt er een uitzicht op de Burj Al Arab Jumeirah. Een overdekt wandelpad voert naar het luxe Jumeirah Hotel, waar we een kijkje namen. Verder dan de lobby mochten we niet komen. De rijke gasten worden heel goed afgeschermd.

Bij het verlaten van het hotel, kwamen we automatisch terug in de soek. We vleiden ons neer op het terras van het restaurant Noodle House Madinat Jumeirah voor de lunch. De geserveerde maaltijd was lekker, hiervoor betaalden we Dh 135/€ 32,79 voor ons twee, drank inbegrepen. Het luxehotel Bur Al Arab Jumeirah lijkt wat op een zeilschip.

Terug aan het meer poogden we nogmaals om toegang te krijgen tot het Jumeirah Mina A’Salam.

We haalden aan dat we er iets wilden eten, daarop lieten ze ons gaan. We hebben een poging gedaan om op het buitenterras te komen, het lukte ons niet zonder de hulp van het personeel. Van het moment dat we buiten waren, was het een kwestie van genieten. Het complex is zo groot dat er caddy’s rondrijden om de gasten te brengen waar ze willen zijn. Het strand is blijkbaar 2 kilometer lang en eindigt in de onmiddellijke buurt van de Burj Al Arab Jumeirah. We liepen het wandelpad af tot bij het Jumeirah Beach Hotel vlak bij de Burj Al Arab.

Na het nemen van de nodige foto’s vingen we de terugtocht aan, om ons neer te zetten op een terras aan het zwembad van het Jumeirah Mina A’Salam, met als decor de Burj Al Arab Jumeirah en genoten er van een verfrissing. Ik hield het bij Pepsi, Marie-Claire wou een biertje, een Heineken. Het bier alleen kostte Dh 50/€ 12,50 en aan die prijs blijft het bij één. We hebben even de luxe kunnen opsnuiven en krasten maar op aan het chique hotel als de zon achter de horizon was verdwenen. Te voet ging het terug naar het metrostation Mall of the Emirates voor een rit richting Rashidya tot het metrostation Financial Centre. We stapten hier de Pizza Hut binnen en genoten van een lekkere pizza. We betaalden met MasterCard Dh 53/€ 12,85 voor ons twee, drank inbegrepen.

Donderdag 17 januari

Na een vroeg ontbijt vertrokken we met de metro richting Rashidya naar het metrostation Al Ghubaiba, met een wissel op de kruising van de rode en de groene lijn. In het station namen we exit 2 die uitkomt in de buurt van het busstation. Hier namen we de bus naar Abu Dhabi, die na 2.15u in het busstation van Abu Dhabi aankomt, kostprijs busrit H/T Dh 50 of € 12,15 p/p. We kochten een ticket voor bus 94, die je in +/- 30’ naar de Sheikh Zayed Grote Moskee brengt, kostprijs H/T Dh 20 of € 5,00 p/p.

De Grote Moskee schittert helderwit in de zon.

De Sheikh Zayed Grote Moskee is de grootste moskee in de Verenigde Arabische Emiraten en de op zeven na grootste ter wereld. De schitterende moskee dankt zijn naam aan de grondlegger en tevens eerste president van de Verenigde Arabische Emiraten, Zayid bin Sultan al Nu-hayyan. De sheikh overleed in 2007 en is na zijn overlijden begraven in de moskee in een speciaal mausoleum. Je vind het aan de zijkant van de moskee. In tegenstelling tot de rest van de moskee, is het in dit gedeelte niet toegelaten foto’s te nemen.

De Sheikh Zayed Moskee heeft 81 koepels, 1.000 marmeren pilaren en vier minaretten. Er kunnen maar liefst 40.000 mensen tegelijkertijd bidden. In de moskee is het grootste handgeweven tapijt te vinden. Het heeft een oppervlakte van 5.600 m² en het was te groot om in één keer naar Abu Dhabu te verzenden. De moskee heeft ook de grootste kroonluchter ter wereld, hij is 10 m in doormeter en 40 m hoog. Met al deze pracht en praal is het niet vreemd dat de Sheikh Zayed Moskee bekend staat als de duurste moskee op aarde, als het gaat om de bouwkosten. De schitterende binnenplaats bestaat volledig uit wit marmer en is prachtig versierd met bloemenmotieven, bladgoud en edelstenen. Het is een lust voor het oog.

Voor niet-moslims is de moskee, op vrijdagmoren na, elke dag open van 9u tot 22u. De inkom is gratis en er wordt van de bezoekers verwacht dat ze zich aan een aantal regels houden. Zo moeten vrouwen een lange broek of rok tot de enkels, geen doorschijnende kledij en een hoofddoek dragen. Indien je niet aan de kledingvoorschriften voldoet, zijn er ter plaatse een beperkt aantal abaya (zwarte jurk met hoofddoek) te verkrijgen. Op drukke dagen kan het zijn dat de voorraad abaya’s niet meer beschikbaar zijn, waardoor je niet aan de kledingvoorschriften kunt voldoen en de moskee niet mag bezoeken. ook mannen mogen geen korte broek of een shirt zonder mouwen dragen. Het beste kan je een lange broek en een hemd met lange mouwen, welke de volledige armen bedekken.

Het is een immens complex, je moet een heel eind stappen eer je in de moskee komt. Na enkele honderden meter kom je in een grote hal moet je tas door een scanner en wordt jezelf ook afgetast op wapenbezit. Voor het overige ben je er vrij van doen en laten. Eens je het binnenplein kunt zien, valt je mond open van verbazing. Zulke mooie moskee hebben we voordien nooit gezien. De vloer van de galerijen is kraaknet en het marmer blinkt, het is ook zo met de vele zuilen. In het interieur kom je ogen tekort, je weet niet waar eerst zien.

Na enkele uren hielden we het voor bekeken en verlieten we de moskee. Het was even wachten op de komst van bus 94, die ons terug naar het busstation bracht. Hier namen we een taxi naar het Emirates Palace Hotel en betaalden Dh 30/€ 7,41 voor de rit. Het is een heel prachtig complex, een vijf sterren hotel. We hebben er maar een klein deeltje kunnen van zien, je valt van de ene verbazing in de andere. Het wordt in ieder geval druk bezocht door personen die er niet logeren, vooral veel Chinezen die zich luidruchtig vergapen aan al de luxe. We lieten de luxe achter ons en stapten naar de uitgang, waar we een taxi namen naar het busstation voor Dh 23/€ 5,68. Er stond toevallig een bus gereed voor Dubai. Met twee personen werd ik in de bus gedragen, de rolstoel in het bagageruim gestoken en we konden huiswaarts keren. Bij aankomst in Dubai namen we weer de metro van Al Ghubaiba tot het station Dubai Mall. We wilden nog iets eten en zochten in de Mall op de 2e verdieping naar een goedkoop eethuis. Het werd uiteindelijk een Libanees fastfood eethuis. De kok beweerde dat een bepaalde schotel voor ons OK was. Het kostte ons Dh 98/€ 24,20 en het was voor het overgrote deel niet te eten. waarschijnlijk zijn wij moeilijke mensen als het eten aankomt. Voor ons geen Libanese kost meer. We zijn er opgestapt, hebben de Mall verlaten, zijn door de lange gangen gestapt en hebben het klein stukje naar het hotel te voet afgelegd. Het was weer een rijkgevulde dag met prachtig weer.

Vrijdag 18 januari

We hadden omzeggens alles gezien in Dubai, op de Marina en het Palmeiland na en hielden het nu heel rustig. Met de metro reden we richting UAE Exchange tot het station Dubai Mall en vergaapten ons aan al de luxeartikelen die te koop aangeboden worden. Prijzen worden zelden vermeld in het uitstalraam, maar je merkt dat heel veel niet goedkoop kan zijn. Eens door de Dubai Mall konden we nogmaals genieten van al het mooie en de luxe rondom het meer. Rond het middaguur startten de dansende fonteinen, waar we nogmaals van genoten. Na 1 voorstelling lieten we dit deel van Dubai voor wat het was en namen de metro richting Rashidya, met overstap van de rode naar de groene lijn, en stapten uit in het station Al Ghu-baiba. We kuierden nog even door de textiel soek, waarna we een Abra namen naar de overkant, Deira, voor welgeteld Dh 1/€ 0,25 p/p. We liepen nogmaals door de goudsoek, maar het was niet meer te genieten. Je kon bijna geen voet verzetten van de grote massa mensen die er nu rondhingen. We zijn daarna tot de vaststelling gekomen, dat de emirati’s vandaag, vrijdag, hun vrije dag hebben. Het was er enkele dagen voordien heel rustig. Na enkele tijd namen we de ferry terug naar de overkant en zochten de metro op. We spoorden terug met een overstap van de groene naar de rode lijn tot het station Emirates Towers. We waren hier dichtbij het restaurant Little Bangkok. Enkele dagen voordien waren we er ook en de maaltijd was heel lekker, waarom zou het nu anders zijn? Voor de maaltijd betaalden we met MasterCard Dh 207/€ 50,53 voor ons twee, drank inbegrepen. De afstand naar het hotel legden we te voet af.

Oversteek van de Creek met een Abra, een kleine eenvoudige houten veerboot.

Zaterdag 19 januari

Vandaag was het de beurt aan Dubai Marina. Met de metro reden we in de richting van UAE Exchange tot het station Damac Properties. Vanaf hier namen we de Dubai Tram tot Dubai Marina Mall en gingen hier door met een lift naar P, promenade. Op Pier 7 staat een kiosk voor verkoop van tickets voor de ferry, die boottochten maakt in en rond de jachthaven en naar Dubai Marina Jachthaven Bur Dubai. Die laatste ging vandaag niet door wegens te veel wind. We boekten voor de rondvaart, het kostte Dh 50/€ 12,15 p/p, geen vermindering voor 65+ of andersvaliden. De ferry vertrok om 11u en was terug aan de aanlegsteiger om 12u. De ferry is rolstoeltoegankelijk, maar veel bewegingsruimte is er niet. Het kostte wel iets, maar het was heel interessant en ontspannen. Pier 7 ligt pal aan de jachthaven, het krioelt er van de luxejachten, de ene is al wat groter dan de andere. Op deze pier loop je, zoals op vele plaatsen in Dubai, tussen de wolkenkrabbers.

De jachthaven Dubai Marina.

Na de korte boottocht begonnen we aan de Beach Walk tegenover het in aanbouw zijnde reuzenrad. Er is een mooi en goed aangelegd wandelpad, hier en daar zijn er terrasjes waar je iets kunt nuttigen of je dorst lessen. Er zijn ook enkele kraaknette toiletten. Na een lange wandeling genoten we van een lunch op het open terras van restaurant Catch 22, The Beach Mall, Jumeirah Beach Residence. De lekkere lunch kostte ons Dh 150/€ 39,66 wat we betaalden met MasterCard. Na de lunch krasten we op, namen terug de Dubai tram tot de halte Palm Jumeirah.

Op het Palm Jumeirah eiland in de vorm van een palmboom rijdt een monorail, welke een aantal bezienswaardigheden met elkaar verbindt. Zo kan je het bekende Atlantis Palm Hotel en het Aquaventure Park eenvoudig en snel bereiken dankzij de Palm Monorail.

Het traject van de monorail loopt over de hele stam van het palmeiland tot en met het Atlantis Hotel. vanaf het beginstation brengt de monorail je in 10’ naar het eindstation bij Atlantis The Palm. Dankzij de hoge ligging van de monorail heb je tijdens de rit een schitterend panoramisch uitzicht over het Palm eland met de vele luxueuze villa’s en in de achtergrond de skyline van Downtown Dubai en Dubai Marina. De monorail is volledig geautomatiseerd, waardoor je voorin en achterin kunt staan. Je hebt niet alleen een zicht opzij, maar ook naar voor en naar achter. Als de monorail in de buurt van het eindstation komt, heb je van voor een goed uitzicht op het indrukwekkend Atlantis The Palm Hotel.

Het Palm Gateway station is het beginstation van de monorail en is dankzij het Dubai Tram-station (Palm Jumeirahstation) eenvoudig te bereiken met de tram. Het tramstation is met een loopbrug verbonden met het monorailstation. In +/- 5’ ga je van het tramstation het Gateway-station in. Het station bij het Atlantis Hotel is het eindstation van de monorail. Van dit station ga je het hotel binnen of kan je naar het Aquaventure waterpark gaan.

Tickets voor de monorail en dienstregeling

De monorail valt buiten de dagkaarten van het openbaar vervoer in Dubai, waardoor je tickets moet kopen voor de monorail. Zij zijn te koop bij de Gateway Towers en het station bij Atlantis. Een kaartje H/T kost Dh 30/€ 7,50 p/p. De monorail vertrekt elke 15’ van begin- en eindstation. De eerste vertrekt van het Gatewaystation om 9u en de laatste om 20.45u. Bij het eindstation naast het Atlantis Hotel vertrekt de eerste om 9.15u en de laatste om 22u. De monorail rijdt 7 dagen in de week, dus ook op vrijdag, de heilige dag voor de moslims.

We bezochten het Atlantis Palm Hotel zover we konden en vielen van de ene verbazing in de andere. Het is een kolossaal luxe hotel op het einde van het palmeiland, het is niet in woorden te vatten. Je komt er ogen te kort. Na enige tijd verlieten we deze luxe, om met de monorail terug te keren en de tram te nemen tot de halte Media City voor een bezoek aan het andere luxehotel The One & Only Hotel. Bij de ingang werden we opgevangen door het personeel. Hetgeen we wilden zien is een heel eind hier vandaan. Met een caddy van het hotel werden we gebracht waar we wilden zijn, het dakrestaurant. We gaven aan er iets te willen eten. We hebben onze ogen de kost gegeven en verlieten het restaurant met een smoesje, te veel wind. We verlieten het luxehotel en daalden de lange oprit af, om de Dubai tram te nemen van Palm Jumeirah tot Dubai Marina Mall. Hier namen we de metro tot het station Financial Cntre in de buurt van het hotel. Bij het verlaten van het station liepen we naar het restaurant Applebee’s. Het was er voor enkele dagen lekker en waarom dan wisselen. Voor weer een lekkere maaltijd betaalden we met MasterCard Dh 160/€ 40,00 voor ons twee, drank inbegrepen. Na de maaltijd gingen we te voet naar het hotel voor de laatste overnachting. Bij aankomst in het hotel bestelden we een aangepaste taxi voor transport naar de luchthaven voor morgenvroeg.

Zondag 20 januari

Na het ontbijt werd het tijd om te pakken en stilaan de kamer te verlaten. We checkten uit en wachtten in de lobby op de taxi. Precies 11.30u of het afgesproken uur, stopte een taxi voor de deur van het hotel. De rolstoellift werd beneden gezet, ik erop gereden en in de taxi gezet. De chauffeur maakte de rolstoel voor en achter vast, zette de bagage in de wagen, Marie-Claire stapte in en weg waren wij, op weg naar Terminal 1 van de luchthaven. Kostprijs taxirit naar de luchthaven Dh 25/€ 6,25. Het inchecken ging vrij vlot en een assistent verscheen reeds op het toneel. Hij loodste ons door de passencontrole, de security en begeleidde ons tot bij de gate. Net voor het begin van het inschepen verschenen twee personen met een smal rolstoeltje en namen ons mee naar het vliegtuig. Het ging niet naar behoren, de assistenten waren blijkbaar niet gewoon om een andersvalide op te tillen. Het is hen uiteindelijk gelukt. We vertrokken om 13.45u in Dubai en landden na een goede vlucht van ruim 7 uur op London Heathrow om 18u. De assistentie deed hier goed haar werk. Met een hoger/lager werd ik uit het toestel gehaald en naar de dienst assistentie gereden, waar we na enkele minuten werden opgehaald door een andere assistent, die ons naar de volgende gate reed. Eerst werden we in het wachtzaaltje van de assistenten neergepoot. Hier konden we rustig wachten tot het begin van het inschepen. Het wachtzaaltje ligt tegenover de gate voor de vlucht naar Brussel. Hetzelfde scenario speelde zich af bij het inschepen. Hier wisten de assistenten beter hoe mij te tillen. De piloot verliet zijn parkeerplaats op het vooropgestelde uur 20.10u en na een uurtje zette hij het toestel in Brussel aan de grond om 22.00u. De assistenten waren vlug ter plaatse en namen ons mee naar de bagageband voor het ophalen van de reiskoffer. Hij leidde ons tot de uitgang, waar Dirk van Soetens Airport Service uit Ronse ons stond op te wachten. Na een uurtje stonden wij daarna thuis.

Eindconclusie

Dubai is momenteel The Place to be. Hoe lang dit gaat blijven, is een ander paar mouwen. Volgens ons is het nu zeker een aanrader, zelfs met een rolstoel. Alle metrostations beschikken over liften, de treinstellen hebben geen opstap en in ieder treinstel is plaats voorzien voor een rolstoel. Staan er personen op, dan maken zij bijna automatisch plaats vrij. De stoepranden kunnen iets beter, ze hebben wel een helling maar op het einde is nog een dikte van enkele centimeter. Wij vonden het er heel aangenaam, de bewoners zijn vriendelijk en heel behulpzaam en meestal heb je er prachtig weer. Als het enigszins mogelijk is, tracht op de korte trip naar Dubai vrijdag te mijden. Het is dan op veel plaatsen heel druk, moslims hebben vrijdag vrijaf.

Hoe goed vond je dit reisverslag?: 
5
Gemiddeld: 4.5 (2 stemmen)