Citytrip naar Dubrovnik en omgeving

De Oude Haven van Dubrovnic wordt omzoomd door huizen die tegen de bergflanken opgebouwd zijn.

 

Geschreven door Jozef

Onder het reisverslag vind je alle praktische tips en een bespreking van het hotel voor wie zelf naar deze bestemming wil.

Dinsdag 13/09 Brussel-Frankfurt-Dubrovnik

Precies om 7.30u stopte de taxi voor de rit naar Brussels Airport. We vonden het vrij vroeg voor de vlucht van 11.20u. Maar naarmate we op de Brusselse Ring in de file stilstonden, vonden we het toch goed zo vroeg te zijn vertrokken. We legden het traject in 3 uur af. De chauffeur vergezelde ons tot in de luchthaven, wij zochten er de incheckbalie op. Het inchecken verliep vrij vlot, maar voor de vlucht Frankfurt kon hier geen instapkaart afgeleverd worden. Na melding op de dienst assistentie, trokken we verder de passencontrole, security en de gate. Tegen de tijd van de boarding doken twee assistenten op met een smal rolstoeltje. 

Precies op het geplande uur lieten we Brussel achter ons, om na een korte vlucht in Frankfurt aan te komen. Een assistent bracht ons bij de gate, waar we instapkaarten ontvingen voor de volgende vlucht Frankfurt-Dubrovnik. Op het voorziene uur reden we van de gate weg, om koers te zetten naar Dubrovnik. Om 17.45u zette de grote vogel zich aan de grond in Dubrovnik, de assistentie kwam vlug op gang en de bagage snel opgepikt. Buiten de luchthaven namen we een taxi naar het hotel in Lapad, voor € 40,00 legde de chauffeur het traject af.

Het inchecken in het hotel ging vlot en de kamer viel heel goed mee. Het was een grote kamer met een ruime heel goed aangepaste badkamer. Na installatie op de kamer, werd het tijd om de innerlijke mens te spijzen. Je hebt de keuze tussen buffet en à la carte, het was lekker.

Woensdag 14/09 Dubrovnik oude stad 

Dubrovnik is de grootste stad in het zuidelijk deel van Kroatië. De stad wordt vaak de parel van de Adriatische Zee genoemd. Het historisch centrum van de stad staat in zijn geheel op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Als je de eerste keer door de stadspoorten binnengaat, weet je direct waarom. Het is één van de best bewaarde historische steden ter wereld. Er zijn veel bezienswaardigheden te vinden. De meeste hebben te maken met de lange geschiedenis van de stad. Omdat Dubrovnik één van de belangrijkste toeristische trekpleisters van Kroatië is, worden er in de stad verschillende rondvaarten en rondleidingen georganiseerd.

Na het ontbijt vroegen we een taxi om aan Pile Gate te komen, voor Kn 100/€ 13,33 bracht een chauffeur ons ter plaatse. Dit traject te voet doen kon bijna niet met een rolstoel. De weg loopt constant licht bergop. 

Voetgangers op de brug naar de stadspoort.

De eerste kennismaking met de oude binnenstad van Dubrovnik is de Pile Gate (Pilepoort), het startpunt voor iedereen die de stad te voet wil verkennen. De 15e eeuwse poort is via een stenen brug bereikbaar. De poort ligt aan het westelijk deel van de stadsmuren. Als je door de poort gaat, kan je in een nis een beeld bewonderen van de beschermheilige van de stad, Sint Blasius. De poort geeft niet alleen toegang tot de stadsmuren, maar brengt je ook rechtstreeks naar de beroemde straat: Stradùn, de belangrijkste promenade van de stad. 

Toeristen wandelen over de stadsmuren.

We startten, Marie-Claire, met een wandeling over de stadsmuren, prijs Kn 250/+/- € 33 p/p
De muren van Dubrovnik zijn één van de grootste attracties van de stad. Ze werden rondom de stad opgetrokken tussen de 12e en 17e eeuw in fases. Ze lopen helemaal rondom de stad en zijn +/- 2 km lang. Om de rondgang te doen, moet je +/- 1100 treden overwinnen. Het is niet haalbaar met een rolstoel. De wandeling neemt +/- 1 uur in beslag, het hangt af van het aantal foto’s die je neemt. Terwijl Marie-Claire genoot van haar wandeling boven de stad, wachtte ik in mijn rolstoel aan de Onofriofontein. 

De ronde fontein is redelijk robuust gebouwd, als een stenen gebouw met een rood koepeldak.

De Onofriofontein dateert uit 1438 en werd gebouwd om de stad van drinkwater te voorzien. Ze werd ernstig beschadigd tijdens de aardbeving van 1667. Het bovenste deel werd verwoest, alleen de koepel is overgebleven. Rondom spuwen meerdere monden water en vooral op warme dagen kan het druk zijn rondom de fontein, mensen dringen om verkoeling op te zoeken en om dorst te lessen. Het verse bronwater is een aangename verkoeling.

Van de Onofriofontein liepen we Stradùn af tot ten einde. Stradùn, ook bekend als Plača, is een brede straat die het oude Dubrovnik doorkruist en doorloopt tot de Bell Tower. In zo’n oude stad doet de breedte van de straat wat modern aan. Het is te verklaren door de oorsprong van de straat. Stradùn was een natuurlijk kanaal, dat de stad in twee splitste. In de 13e eeuw werd het kanaal gedempt en werden er huizen rondom gebouwd. Na de aardbeving, die ook de huizen in de straat verwoestte, werd de straat heropgebouwd. Nu is het the place to be, je vindt er werkelijk alles. Niet alleen bars en cafés, ook winkels zijn zowel links als rechts te vinden. Zij zijn allen ondergebracht in de historische panden, die een aparte bezienswaardigheid vormen. Een must voor bezoekers die willen shoppen en genieten. Het kan heel druk zijn op Stradùn, zeker in het weekend.

Stradùn is een kaarsrechte wandelstraat, in klinkers aangelegd.

We vertoefden nog ettelijke uren in de oude stad. Tegen de middag kochten we een broodje in een broodjeszaak Molinar, dat we verorberden op het terras van een café. Nadien verkenden we de oude haven, waar boten en bootjes af- en aanvoeren. In de late namiddag zochten we een vrij plaatsje op het terras van een restaurant voor het avondeten. 

De ganse dag konden we genieten van overvloedige zonneschijn bij 28°.

Donderdag 15/09 Boottocht van de oude haven naar de Elaphiti eilanden

De Elafieten is een eilandengroep in de Adriatische Zee tegenover de Dalmatische stad Dubrovnik. De naam van de archipel is afgeleid van het Griekse Elaphos, wat hert betekent. Het dankt zijn naam aan de vorm van de eilanden, waarvan de rotsformaties op geweien lijken die zich over het water van Dubrovnik uitspreiden.
Los van de vele riffen en rotsen bestaan de Elafieten uit enkele grote en kleine eilanden.

Aanlegsteiger in Kolocep. De passagiers van een toeristische boot gaan aan land. We boekten op 14/09 een boottocht aan een klein stalletje aan de oude haven en betaalden cash Kn 350 per persoon. De boottocht vertrok om 11u met als eerste stop het eiland Koločep, voor een stop van een half uur en daarom bleef ik aan boord. Marie-Claire maakte er een kleine wandeling. Koločep is één van de bewoonde eilanden van de Elafieten en daarmee het zuidelijkst bewoonde eiland van Kroatië. Het eiland is autovrij en rijk aan olijfgaarden en pijnbomen. 

Motorboten in het haventje van Sipan. Eromheen staan huizen in allemaal dezelfde stijl, met rode daken.

Šipan was de tweede kleine haven die we aandeden. Šipan is het grootste eiland van de Elafieten. Er wonen 500 mensen op Šipan, waarmee het de meeste inwoners op de Elafieten heeft. Aan de zuidoostkant worden olijven, vijgen, druiven, amandelen en citrusvruchten geteeld. Hier had je de mogelijkheid een duik in het azuurblauwe water van de kleine baai te maken. Tijdens deze stop werd alles in gereedheid gebracht voor de lunch, zodat iedereen bij terugkomst met de lunch kon starten. Bij de boeking werd gevraagd wat we wilden eten bij de lunch, vis of vlees. Het was wat improviseren maar het was lekker. 

Een vrij smal wandelpad langs het water in Lopud.

Lopud was de laatste stop en hier kregen we ruim de tijd om het gezellige eilandje te verkennen. Je vindt er veel restaurantjes, bars, souvenirwinkels en slaapgelegenheden. Het eiland kan bogen op meer dan 2500 uren zon per jaar en beschikt over eigen zoetwaterbronnen en is daardoor bedekt met veel groen, bomen, struiken, planten en palmen. De botanische tuin, een voormalige tuin van een 19e eeuwse villa, is nu een park waar planten van overal ter wereld verzameld zijn en groeien. 
Het eiland is al lang bewoond en je kunt er Griekse, Romeinse en oud-Slavische bouwwerken en ruïnes vinden. Hier kregen we voldoende tijd om het eilandje te verkennen en ervan te genieten.

Op de terugtocht begon het vrij hevig te stormen, zodanig dat het zeewater in de boot stroomde. De open ramen aan de zijwanden werden met plastiek afgesloten, om het water niet langs daar naar binnen te krijgen. Rond 18u meerden we terug aan in Dbrovnik en ondanks een minder goede afsluiter was het een fantastische en zonovergoten dag. 

Voor de terugtocht naar ons hotel namen we stadsbus 6 voor Kn 12/€ 1,6 p/p tot de rotonde voor Lapad, de rest legden we te voet af in 10’. Het avondmaal namen we in het hotel.

Vrijdag 16/09 Dubrovnik oude stad en Fort Lovrijnac nabij Pile Gate

De bedoeling was een daguitstap te maken met een minibus naar het eiland Korčula. We hadden het geregeld bij Sombrero Travel in een steeg rechts van Stradùn en betaalden € 220 p/p voor de trip. Het ophalen was voorzien om 8.00h. De minibus stopte stipt op tijd. Als we hulp vroegen om in te stappen, weigerde de chauffeur dit. De gids vroeg daarop een kleinere bus, dat lukte met hulp. De chauffeur maakte zich evenwel zorgen, hij zou ons naar een plaats buiten de stad brengen, om daar over te stappen op een grote touringcar. Omdat dit voor mij niet lukt, voerde de chauffeur ons terug naar het hotel. Een taxi bracht ons daarop nogmaals naar de Pilepoort.

Eens door de Pilepoort startten we, tenminste Marie-Claire, met het Franciscanenklooster, inkom Kn 250/€ 33,30 per persoon, Bij de inkom zijn enkele treden en voor mij weer eens niet weggelegd. Het klooster behoort tot de favoriete bezienswaardigheden in de stad. Het stamt uit 14e eeuw en herbergt veel geschiedenis. Het is een must voor liefhebbers van architectuur, cultuur en historie. De gevel vonden wij maar gewoon en het interieur heel sober. Het weer viel echt tegen, want de regen gutste met bakken naar beneden. Gelukkig kon ik in een steeg schuin tegenover het Franciscanenklooster schuilen voor de regen. 

Na het Franciscanenklooster wipten we opnieuw binnen bij Sombrero Travel en vroegen terugbetaling van het door ons betaalde bedrag. De persoon aan het bureautje kwam met een ander voorstel op de proppen. Hij bood ons een privé dagtrip naar Montenegro aan voor de prijs van Kn 350/€ 46,70 p/p, de dagtrip was voorzien voor zondag 18/09 met vertrek aan het hotel om 8.00h.

We bleven in de oude stad, hier en daar schuilend voor de hevige regen. Rond de middag vonden we een plaatsje op een afgeschermd terras. Marie-Claire kocht in de onmiddellijke buurt in een filiaal van Molinar belegde broodjes, die we op onze droge plek verorberden met een drankje. Kort na de middag klaarde de hemel op en scheen de zon. De stad herleefde.

Het fort torent hoog boven de stad uit, boven op een rots.

In de late namiddag lieten we het oude centrum achter ons. Marie-Claire parkeerde mij op een veilige plaats en startte met de tocht, via 173 treden, naar Fort Lovrijnac/Fort St. Lawrence, één van de meest herkenbare bezienswaardigheden van Dubrovnik en een detail uit HBO’s “Game of Thrones”. Het fort was bedoeld om het westelijk deel van Dubrovnik te beschermen tegen de invallen van de Venetianen en de Turken. Vrijheid is voor geen goud te koop. Dit was het motto van de republiek Regusa (Dubrovnik), dat nog altijd te zien is in de stenen van het Fort Lovrijnac Het is ook bekend als Gibraltar van Dubrovnik voor zijn plaats. 
Het fort ligt op en vrijstaande klif buiten de stadsmuur op 37 m boven zeeniveau en dateert uit 1018. Samen met Fort Revelin is Lovrijnac één van de twee architectonisch mooie, historisch belangrijke en cultureel waardevolle juwelen van Dubrovnik. Boven aan het fort kan je genieten van de beste uitzichten op de oude stad en de baai. Er staan kanonnen ontworpen door de toonaangevende plaatselijke kanongieter uit het tijdperk.

Zicht over de Dalmatische kust vanaf het fort. Een kanon staat klaar tussen de kantelen.

Het was jammer van het bar slechte weer voor de middag, na de middag werd het beter. Een geluk, het was niet koud. Als Marie-Claire terug was van haar tocht naar het fort, namen we terug stadsbus 6 tot de rotonde Lapad en deden de rest verder te voet tot aan het hotel. Voor het avondmaal bleven we in het hotel.

Zaterdag 17/09 Dubrovnik oude stad: Sponzapaleis en Rectorenpaleis

Voor de zoveelste keer vroegen we een taxi om ons naar de Pilepoort te brengen. In het oude centrum liepen we nogmaals Stradùn af, om te startten met het Palača Sponza/Sponzapaleis. Dit is één van de oudste monumenten van Dubrovnik. De naam van het paleis is afgeleid van het Latijnse woord “spongia”, de plaats waar water werd opgevangen. Het paleis bevat een mix van gotische en renaissance bouwelementen en is en van de weinige gebouwen die de aardbeving van 1667 doorstond.

Rondbogen, spitsbogen en vierkante vensters in de voorgevel van het Sponzapaleis. Oorspronkelijk diende het gebouw als grenskantoor, maar dit 16e eeuwse gebouw heeft ook dienst gedaan als munthuis, staatsschatkamer en bank. 
In de voorgevel is een beeld verwerkt van de beschermheilige van de stad. Boven de centrale portiek is een inscriptie te lezen, die herinnert aan de oorspronkelijke functie van het gebouw. Vrij vertaald staat er: “Wanneer ik de waren weeg, weegt de Heer met mij”. In het Palača Sponza zijn de staatsarchieven opgeslagen met manuscripten tot 1000 jaar oud. 

Het rechthoekige gebouw met binnenplaats, waarrond verschillende ruimtes zijn, werd tussen 1516 en 1522 in een gemengde gotische en renaissancestijl gebouwd door Paskoje Miličevič Mihov en doet wat Italiaans aan. De loggia en sculpturen zijn gemaakt door de broers Andrejič en andere steenhouwers. In tegenstelling tot andere gebouwen overleefde het paleis de aardbeving van 1667. In het paleis worden enkele stukken tentoongesteld en zijn foto’s te zien van de oude stad. Het atrium wordt ook gebruikt voor klassieke concerten. Het Palača Sponza is dagelijks gratis te bezoeken. Het paleis bevindt zich op het Lužaplein aan het einde van Stradùn.
Er zijn enkele treden aan de ingang en aan de zaal met de foto’s ook een tweetal. Het is wel een bezoek waard. We bezochten het paleis tussen de regenvlagen door. 

Zuilengalerij aan de ingang van het Rectorenpaleis.

Het Rectorenpaleis: Inkom Kn 100/€ 13,30 p/p 
De stad Dubrovnik werd in het verleden bestuurd door een rector. Belangrijke beslissingen werden genomen door een raad van rijke en belangrijke burgers. De dagelijkse gang van zaken werd echter door de rector geregeld. De rector werd aangesteld voor een maand en woonde in die maand in het paleis. In het paleis zijn verschillende stijlkamers te zien. Bijzonder is de grote verzameling draagstoelen die het paleis in bezit heeft. Koetsen en paarden waren een onhandig groot vervoermiddel in de smalle straatjes van Dubrovnik. De rijken van de stad lieten zich in draagstoelen vervoeren. Het paleis werd gebouwd toen Dubrovnik nog erg onder Italiaanse invloed stond en heeft een Venetiaanse stijl. In 1453 ontplofte in het paleis een kamer met buskruid, het raakte zwaar beschadigd en het werd heropgebouwd. In het paleis kan je verschillende wapens en oude gouden munten bekijken. Omdat de binnenplaats een bijzondere akoestiek heeft, worden er in de zomermaanden concerten gegeven.

Interieur van het Rectorenpaleis met lichtgekleurde en vergulde meubels en kunstwerken. Het loont zeker om het te bezoeken, met een rolstoel kan je enkel het gelijkvloers zien. Jammer, maar er is geen lift. Ik kon er gratis binnen en heb ervan genoten zoveel ik kon.

Van het avondmaal genoten we in het restaurantje op 50 meter van het hotel, het Konoba Blidinje en betaalden er Kn 400/€54,02 voor een voortreffelijke maaltijd. Er was een heel lange wachttijd en dat is een minpunt. Het was de ganse dag overtrokken maar droog en niet koud.

Zondag 18/09 Daguitstap naar Montenegro: Perast en Kotor

Privé daguitstap naar Montegro met chauffeur met vertrek om 8u.

Zicht over de baai tussen de bergen.

Perast is een oud stadje in de Baai van Kotor en één van de mooiste stadjes in de baai van Kotor, het is autovrij. Je moet net voor het binnenkomen de wagen achterlaten. Het idyllisch stenen gehucht is een overblijfsel van toen de baai glorietijden kende. De baai van Kotor was ooit de thuisbasis van veel machtige zeevarende families. De 55m hoge klokkentoren van de Sint Niklaaskerk, de hoogste in de baai van Kotor, is toegankelijk voor het publiek. Het is de grootste kerk in het oud stadje Perast en is aan het centrale plein gelegen. 

De Onze-Lieve-Vrouwkerk, met pastelblauwe koepeldaken, ligt vlak aan het water. Gospa od Skrpjela is een klein kunstmatig eiland voor de kust van Perast, waarop zich de spectaculaie O. L. Vrouw van de Rotsenkerk bevindt. De kerk werd gebouwd op het kunstmatig eiland, dat meer dan 500 jaar geleden werd aangelegd. Volgens de legende vonden twee broers hier een icoon van de Madonna op een rots en besloten daarom een kerk te bouwen. Ernaast ligt het kloostereiland Sveti Dorde, dat het Sint-Jorisklooster huisvest. Dit eiland wordt ook wel “het eiland van de dode kapitein” genoemd. Volgens de legende schoot een Franse soldaat een kanon af op Perast en raakte daarbij het huis van zijn geliefde, waarbij hij haar doodde.
Beide eilandjes zijn per boot te bereiken, een bootje doet op regelmatige tijdstippen de overvaart. Er is voldoende aanbod om je voor een 5-tal euro op en neer te brengen. 
Naast de eilandjes heeft Perast weinig te bieden, maar het is er gezellig en rustig. Het is een aanrader om op de vele terrassen te dineren, tenminste als je er kunt blijven voor de zonsondergang. Het is één van de mooiste plekken in Montenegro om de zonsondergang te bekijken. 

De vierkante klokkentoren van Kotor.

De oude stad Kotor 
De must-see bezienswaardigheid in de Baai van Kotor is het gezellige oude centrum van de stad Kotor. Deze Venetiaanse oude stad ligt diep in het hart van de baai aan het water. Het is er simpelweg prachtig maar druk door de vele toeristen.
De stad is omgeven door oude dikke hoge en brede muren. Binnen de stadsmuren vind je geplaveide steegjes, waar de inwoners van Kotor reeds jaren overheen lopen. Je komt voorbij heel wat restaurantjes, oude woningen en souvenirwinkels en je zult zeker ook het relaxte Mediterrane ritme opmerken. Het leukste om te doen in Kotor is verdwalen in het labyrint van straatjes, om daarna uit te rusten op een mooi terrasje. Naast het heerlijke ijs en de levendige restaurants zijn de belangrijkste bezienswaardigheden van Kotor o.a. het Maritiem Museum, de kathedraal van Sint-Tryphon, de orthodoxe kerk van Sint-Nicolaas en het Kattenmuseum.Het oude centrum van Kotor is volledig autovrij, er is voldoende parking buiten de stad.
Voor het middagmaal nestelden we ons op het terras van Cafe Sara en kozen voor een pizza en betaalden € 12,50 drank inbegrepen.

Maandag 19/09 Laatste keer bezoek aan oude stad: boottocht naar Lokrum en terugvlucht naar Brussel

Een taxi bracht ons een laatste maal van het hotel naar de Pilepoort. Bij binnenkomst in de oude stad stevenden we onmiddellijk af op de oude haven. Marie-Claire boekte er aan één van de standjes de ferry naar Lokrum voor Kn 200/€ 26,67 p/p. Er vertrekt vanaf 9u om het half uur een ferry naar Lokrum, voor terugkomst vertrekt de allerlaatste ferry om 18u. Marie-Claire nam de ferry zonder mij en genoot op het eiland van de exotische planten en wandelde er in gezelschap van enkele pauwen. Je kunt er een bezoek brengen aan de site waar volgens de legende koning Richard Leeuwenhart veilig aan wal geworpen werd na een schipbreuk tijdens zijn terugkeer van de kruistochten. 

Zo’n 1000 jaar geleden werd de naam Lokrum voor het eerst opgeschreven door benedictijnen die het eiland bezochten. In de 19e eeuw kreeg het eiland bezoek van de rijke Oostenrijkse aartshertog Maximiliaan Ferdinand, die er een grote villa bouwde. Het gebied was ooit ook zijn favoriete zomerverblijf. 

Belangrijkste bezienswaardigheden op Lokrum:

Het klooster lijkt vanuit ons standpunt een bijna vensterloos bastion.

Benedictijner klooster of Samostranski klooster 
Volgens de geschiedenis vestigden de benedictijner monniken zich rond 915 op Lokrum. Zij bouwden er een kerk en een groot kloostercomplex. De restanten van het complex die je nu ziet zijn uit de 15e en 16e eeuw. In die periode is er een nieuw klooster gebouwd. Bij het complex vind je ook een kloostertuin. Het is één van de weinig bewaarde kloostertuinen in de regio Dubrovnik en zeker een bezoek waard.

Exotische planten (cactussen, aloë vera) in de botanische tuin.

Botanische tuin
Maximiliaan I, destijds de keizer van Mexico, bouwde in de 19e eeuw een vakantievilla op Lokrum. Naast de bouw van de villa heeft Maximiliaan de Botanische Tuin geïnstalleerd met een mix aan planten, waardoor je nu nog palmbomen, cactussen, cipressen, olijfbomen, agaven, magnolia en eucalyptusbomen tegenkomt. Hij heeft toen naast tropische planten ook pauwen naar het eiland gebracht. Die lopen hier nog steeds rond en bij een wandeling op het eiland kom je ze regelmatig tegen. De botanische tuin is een bezoek meer dan waard. Marie-Claire heeft er met volle teugen van genoten.

Toeristen op het dak van het ronde, solide gebouwde fort.

Fort Royal 
Op het hoogste punt van het eiland staat Fort Royal. Het fort is gebouwd door de Fransen, nadat zij in 1806 Dubrovnik overnamen. Het fort werd hier gebouwd voor zijn strategische ligging. Het is een ferme klim naar deze bezienswaardigheid, maar het uitzicht vanaf het fort over Lokrum en Dubrovnik is het meer dan waard.

De twee bezienswaardigheden hieronder heeft Marie-Claire niet bezocht wegens tijdgebrek.

  • De Dode Zee in het midden van het eiland is een heerlijke plek om even te ontspannen. Het water is niet zo zout als de echte Dode Zee, maar het is wel een mooie zwemlocatie. 
  • Het Lazaret werd in de 16e eeuw gebouwd om de republiek van Dubrovnik te beschermen tegen besmettelijke ziekten. Het is een voormalig ziekenhuis, waar men vroeger in quarantaine verbleef. De bouw van het Lazaret is echter nooit voltooid.

Bij terugkomst van Marie-Claire stapten we op uit de oude stad en namen stadsbus 6 een laatste maal tot aan de rotonde voor Lapad. Het overige traject naar het hotel werd de laatste keer gedaan. We hadden deze morgen de bagage beneden gestockeerd en konden nu gebruik maken van een kamer om ons om te kleden. We hadden deze morgen de taxichauffeur gevraagd om ons op te halen aan het hotel voor vervoer naar de luchthaven tegen 15.30u en stipt op tijd was de man paraat. Er werd geladen en weg waren wij, om op Dubrovnik Airport aan te komen iets voor 16.00u. Het inchecken bij Croatian Airlines ging vlot, de instapkaarten München-Brussel konden we hier niet bemachtigen. Op de luchthaven kochten we 2 broodjes voor Kn 116/€ 15,47 die we op de korte vlucht naar München verorberden. De vlucht verliep naar behoren.

In München stonden de assistenten klaar en het van boord gaan verliep vlot. Eén van de assistenten loodste ons door de gangen naar de volgende gate, waar we zo vlug we konden onze instapkaarten vroegen. Het was daarna aftellen naar de boarding. Eens dit op gang kwam verschenen weer twee assistenten om mij in het vliegtuig op mijn plats te brengen. Het gebeurde hier niet via een slurf. We werden met een bus tot aan het toestel gereden, dan overgezet in een hoger-lager voertuig en via de achterdeur op mijn plaats gebracht. Op het vooraf gestelde uur verlieten we München om in Brussel te landen rond 23.00u. Hier bleven de assistenten een hele tijd weg, zodat we pas rond 23.15u naar de bagageband konden. Gelukkig was onze valies op de band en konden we de uitgang opzoeken, waar de taxichauffeur ons, zoals altijd, opwachtte. Hij bracht ons bij zijn wagen, er werd geladen en we konden op weg huiswaarts.

Slotconclusie 

De oude stad van Dubrovnik is prachtig maar druk. Met een rolstoel kan je meestal alleen de gevel van de gebouwen zien. Slechts enkele bezienswaardigheden kunnen met een rolstoel bezocht worden, zoals Stradùn, het Rectorenpaleis, het Sponzapaleis, het Luzaplein, de oude haven en de daguitstap naar Montenegro met Perast en Kotor. Veel gebouwen en zeker de kerken hebben een aantal tot veel treden bij de ingang. Al bij al vond ik het een geslaagd tussendoortje. Het hotel in Lapad was gewoon uitstekend.

 

Praktisch

Periode

13/09 tot 19/09/2022

Traject

Brussel, Frankfurt, Dubrovnik, München, Brussel 
Onze internationale vluchten boekten we bij Connections. 

Transport

Vervoersmaatschappijen waren Lufthansa, Croatian Airlines en Brussels Airlines. Heen en terug kostte € 119,00 vlucht + 144,41 taksen, totaal € 263,41 per persoon.
Bij Lufthansa word je als rolstoelgebruiker soms onheus behandeld. Bij Croatian Airlines tel je nog mee. Zij deden hun uiterste best om het ons zo aangenaam mogelijk te maken. Bij Brussels Airlines is de service ook ver te zoeken. Dit alles maakt vliegen niet meer zo aangenaam.

Vluchten 
13/09 Brussel - Frankfurt 11.20u-12.20u, vliegduur 1.00u  Vlucht uitgevoerd door Lufthansa met vluchtnummer LH1009 
13/09 Frankfurt - Dubrovnik 15.55u-17.45u, vliegduur 1.50u  Vlucht uitgevoerd door Lufthansa met vluchtnummer LH1416 
19/09 Frankfurt – München 18.00u-19.30u, vliegduur 1.30u  Vlucht uitgevoerd door Croatian Airlines met vluchtnummer LH5085 
19/09 München - Brussel 21.20u-22.40u, vliegduur 1.20u  Vlucht uitgevoerd door Brussels Airlines met vluchtnummer SN5630 

Kosten vervoer ter plaatse 
Taxi luchthaven naar Hotel Lapad € 40,00 Taxi hotel --> Pile Gate Kn 100/€ 13,33(5 x) Stadsbus 6 op rotonde voor Lapad Kn 12/€ 1,60 p/p(5 x) 
Boottocht --> 3 Elephiti-eilanden: Kolotop, Sipan en Lopud Kn 350/€ 47,00 p/p 
Daguitstap --> Perast, en Kotor in Montenegro € 220 voor ons twee voor een ganse dag privé vervoer. 
Boottocht --> Lokrum Kn 200/€ 26,67 p/p

Handbagage

De regels voor de handbagage zijn nog steeds dezelfde. Dus nog altijd geen vloeistoffen, gels, pasta’s, zalfjes en scherpe voorwerpen zoals nagelknippers, knipmessen en schroevendraaiers in je handbagage stoppen. Zulke zaken horen in de bagage die je incheckt.  Op sommige luchthavens word je van kop tot teen gecontroleerd.

Als rolstoelgebruiker

Om onverwachte kleine problemen te verhelpen aan je rolstoel, neem je best wat herstelmateriaal zoals enkele sleutels, schroevendraaier (klein formaat) met bits. Die zaken steek je best niet in de handbagage maar in de bagage die je incheckt. Op mijn rolstoel zitten reeds jaren krypton banden (volle banden), daardoor is het probleem met platrijden van de baan. Het is in ieder geval een zorg minder. Op mijn nieuwste rolstoel zijn de kleine wieltjes vooraan met volle velgen en dikkere bandjes gemonteerd.

Geldzaken

Het leven is er iets goedkoper dan in België, tenminste wat wij ervan vonden. We betaalden met MasterCard en met cash voor kleine uitgaven. De munt is tot 31/12/2022 de Kuna (HRK). Vanaf 01/01/2023 wordt overgegaan naar de euro. 1 euro = +/- 7,50 Kuna. Bedieningsgeld is meestal bij de restaurantrekening inbegrepen. Als het niet het geval is, is een fooi van 10% gebruikelijk. Geef voor een goede bediening een fooi. Bij taxichauffeurs kan je het bedrag afronden.

Inreisvoorwaarden

Paspoort of identiteitskaart.

Reisverzekering

Buiten Eurocross van de mutualiteit hebben wij altijd de reisverzekering van V.A.B. zonder wagen. Als lid van Wegwijzer heb je die goedkoper. De reisverzekering van V.A.B. kost 88,80 (111 euro - 20% als lid van Wegwijzer) voor een jaar gezinspolis zonder wagen.

Veiligheid

Er zijn geen specifieke risico’s verbonden aan reizen naar Kroatië.

Gezondheid

Op vlak van gezondheid zijn zorgen niet nodig. Heb je toch even een probleem met je gezondheid, dan word je heel goed opgevangen en verzorgd. Water uit de kraan is veilig, maar je koopt toch altijd beter water in afgesloten flessen. Zo heb je minst kans op ongemakken zoals diarree. Tanden poetsen met kraanwater is geen probleem.

Infobronnen

We haalden veel info uit de Capitool reisgids Dubrovnik en de Dalmatische kust: ISBN 978900-356638 Daarin zit een kaart van Dubrovnik en nuttige info.

Klimaat

Voor het overgrote deel was het heel aangenaam met zonovergoten dagen en 25°C. Slechts één dag kregen we regelmatig een plensbui over ons, maar het was niet koud.

Tijdzone

In Kroatië is het uur hetzelfde als in de Benelux. 

Taal

Kroatisch, een Zuid-Slavische taal, is de  voertaal maar met Engels kan je bijna overal terecht, zeker in de toeristische sector.

Waardering

Deze reis was voor ons een meevaller qua cultuur en natuur.

Enkele gegevens over onszelf
Wij zijn Jozef Somers en Marie-Claire Meesemaecker
Engelsenlaan 185, 9600 Ronse
Telefoon: 055/31.55.73
E-mail: somers.jozef@skynet.be en somersjozef@outlook.com
Andere reizigers mogen gerust contact opnemen. Als andersvalide en persoon op rust ben ik meestal thuis. Mijn spraak wordt niet altijd door iedereen verstaan, daarom is het aangewezen ons te contacteren na 18u. Marie-Claire kan dan ge‹nteresseerden te woord staan. Een andere mogelijkheid is vooraf een dag en uur af te spreken via mail.

Logies: ligging, toegankelijkheid en prijs 

De gegevens van het logies tellen voor iedereen. Daarbij geef ik de toegankelijkheid, die bedoeld is voor minder mobiele mensen en rolstoelgebruikers, die nog uit hun rolstoel kunnen en die met de hulp van een vaste steun nog enkele stappen kunnen zetten. Het logies is vrij duur. Wij kozen uit noodzaak voor een accommodatie die een kamer met aangepaste badkamer kon aanbieden.
Als je wil zeker zijn over zulke kamer te kunnen beschikken, doe je er best aan met het logies in kwestie telefonisch contact op te nemen en je wensen voor te leggen.
In de hotelbesprekingen hieronder geef ik ook mijn persoonlijke waardering (score op 5).

Hotel Lapad ****, Lapadska Obala 37, Lapad, 20000 Drbrovnik 5/5
Tel.: + 385/20.455.555 Website: www.hotel-lapad.hr E-mail: sales@hotel-lapad.hr 

Hotel Lapad ligt heel rustig buiten de bebouwde kom in de wijk Lapad. Bij de ingang ligt naast de trap een hellend vlak. Als je bij de deur komt, wordt die door een portier geopend. Kamer 607 op de 6e verdieping is heel ruim en heeft een breed dubbel bed, airco en een kleine ijskast. In de grote badkamer is een verlaagde lavabo, een verhoogd toilet met beugels, een inloopdouche met losse sproeier en vast opklapbaar badzitje en aan de lavabo een haardroger. Het ontbijt in buffetvorm is heel uitgebreid en gevarieerd. Wil je er het avondeten nemen, dan heb je de keuze tussen buffet of à la carte. Het is allebei heel lekker. We boekten het logies via Booking.com en betaalden ter plaatse € 1.258,00 met MasterCard. 
Het is een vrij duur hotel, maar we vonden geen enkel ander met aangepaste badkamer. Voor mindervalide personen is het hotel zeker aan te raden.

Hoe goed vond je dit reisverslag?: 
4
Gemiddeld: 4 (1 stem)