Caribische cruise met de MS Nieuw Statendam
Geschreven door Jozef.
(Nvdr. Alle praktische informatie over deze reis vind je onder het reisverslag.)
Reisverslag
Dinsdag 01/02 Vlucht Brussel-Washington-Miami
Om 8.30u stopte Dirk van Soetens Airport Services voor de deur. Er werd geladen en weg waren wij, een nieuw avontuur tegemoet. Het inchecken verliep vlot na het tonen van Esta, antigeen test bewijs en Covid Safe Ticket, we kregen de vooraf gevraagde plaatsen. Op de vooropgetelde tijd werd in Brussel vertrokken. In Washington werd na de passencontrole en het nazien van de Esta de bagage opgehaald en even verder terug gescand. Dit alles met de hulp van een assistent. Daarna kwam de security, die alles heel grondig nakeken, mijn rolstoel werd van kop tot teen manueel gecheckt. Als dit achter de rug was konden we verder naar de gate voor de volgende vlucht naar Miami. Ook hier was het vertrek op het voorziene uur en na een goede vlucht landden we op de luchthaven van Miami.
Het ophalen van de bagage ging hier ook vlot en een assistent leidde ons naar de uitgang. Er stond een persoon met een bord met onze namen. We hoefden hem maar te volgen naar zijn grote toeristenbus. Hij opende midden de bus een deur en een luik om de rolstoellift te kunnen bedienen. Ik werd erop gereden en in de bus geplaatst, waarna Marie-Claire en de bagage volgden. De rit naar het hotel nam wel wat tijd in beslag en in het hotel bleek de kamer die voor ons voorzien was aan andere reizigers toegewezen. In de kamer die wij nu hadden, was geen aangepaste badkamer, ik kon er zelfs niet in. Het was kiezen of delen, hier blijven of een andere locatie zoeken. Op het uur dat wij er aankwamen, was dit niet meer haalbaar en we konden ook zo maar niet op ons eentje beslissen over andere hotels. Alles was geregeld door Holland Amerika Line. We hebben er ons op dit ogenblik bij neergelegd en in de kamer ingetrokken. Het was geen al te beste start van ons verlof.
Woensdag 02/02 Miami-Fort Lauderdale, inscheping en start cruise
Na het ontbijt legden we klacht neer aan de balie en vroegen of er geen mogelijkheid was om over een aangepast toilet te beschikken. Dit kwam na enkele tijd in orde, nadat de mana-ger er zich mee gemoeid had. Hij vroeg daarna of alles in orde was. Toen we een wandeling in de omgeving wilden maken, liep hij nog een eindje mee en gaf enkele tips over de buurt. Het is zo wat een residentiële en heel rustige buurt met weinig verkeer.
Rond 11.30u zouden we worden opgehaald om naar de cruiseterminal in Fort Lauderdale te worden gebracht. Na een klein half uur bereikten we de bestemming en konden we werk maken van het inchecken. Er werd voor de zoveelste keer gevraagd naar de Esta, het bewijs van vaccinatie en het Covid Safe Ticket. Pas daarna werden de nodige documenten en 2 kaarten van de kajuit overhandigd en mocht de bagage afgegeven worden, ze zou later in de kajuit gebracht worden door het personeel. Na al de rompslomp mochten we aan boord. We liepen door een lange slurf, die eindigde op dek 5 van het schip. Onze kajuit, een binnenkajuit die vrij ruim is en een totaal aangepaste badkamer heeft van 5mý groot, was op dek 7, Schubert Dek. Meer moest het voor ons niet zijn.
Als we de kajuit even ge‹nspecteerd hadden, begaven we ons een eerste keer naar dek 9, Lido Dek. Hier is een grote ruimte met tafels en lange uitstalramen voor de buffetten. We hebben het ons laten smaken. Om 16u stipt verlieten we Fort Lauderdale om het ruime sop te kiezen. Van het avondmaal konden genieten vanaf 17.30u, waarna we verder op verkenning gingen op de verschillende dekken.
De zon hebben we uit Miami meegenomen, om ervan te genieten tijdens de cruise.
Donderdag 03/02 Ganse dag op zee
We genoten een eerste maal van een uitgebreid ontbijt, er is meer dan keuze genoeg en het ziet er allemaal even lekker uit. Zoetekauwen komen er zeker aan hun trekken. Na het ontbijt was het tijd om naar dek 2 te gaan, waar een overzicht gegeven werd van wat er tijdens de cruise te doen was, aan welke excursies we eventueel konden deelnemen en werd de crew van het schip voorgesteld. Vooraf inschrijven was de boodschap. Bij navraag bij welke uitstappen eventueel rekening gehouden werd met rolstoelgebruikers, bleef het antwoord uit. In de mate van het mogelijke verkenden we de verschillende eilanden op eigen initiatief.
De rest van de dag op zee genoten we aan het zwembad in de zon. De enige afwisseling was de lunch en 's avonds het lekker avondeten.
De zon de ganse was onze metgezel.
Vrijdag 04/02 Ganse dag op zee
Vandaag verliep ongeveer zoals gisteren, we hadden nu de ganse dag vrij om alle dekken eens te verkennen. Op dek 1, Main Deck, bevinden zich voornamelijk de kajuiten van het personeel. Op dek 2, Plaza Deck, zijn verschillende zalen voor amusement, waar iedere avond een band muziek maakte in de benedeningang van de evenementenzaal. Op dek 3, Promenade Deck, heb je de infostand, enkele shops, het casino dat 24/24 open is en het bovendeel van de evenementenzaal. Op dek 4 Beethoven Deck, zijn passagierskajuiten, net als op dek 5 Gershwin Deck, 6 Mozart Deck, 7 Schubert Deck, 8 Navigation Deck. Op dek 9 Lido Deck bevindt zich het restaurant, waar je een overvloed aan keuze hebt en aan de voor- en achterzijde van het schip een zwembad en gelegenheid om iets te eten of drinken, dek 10 Panorama Deck, hier zijn de luxueuze kajuiten, dek 11 Suw Deck, hier zijn de fitness toestellen opgesteld, dek 12 Observation Deck, hier kan je uitstappen reserveren en is er een stuk leeszaal en heb je gelegenheid puzzels in elkaar te leggen, dek 13 is er niet, het gaat ineens over naar 14 en is vooraan het schip te vinden. het is meer voorzien voor VIPs.
De ganse dag was de zon weer overvloedig aanwezig.
Zaterdag 05/02 Sint Maarten
Sint Maarten: deels Nederlands - Philipsburg, deels Frans (N) - Marigot
13 km x 16 km, het is het kleinste eiland ter wereld.
Je vindt er palmen, cactussen & hibiscus (groen). Het is gekend om zijn guavaberry (bes waaruit likeur wordt gestookt).
* Sint-Maarten
Philipsburg is de hoofdstad van het eiland Sint Maarten. Sint Maarten hoort bij de benedenwindse eilanden van de Antillen. Font Street is de wijk van de duty-free shops,Back Street heeft dan weer veel goedkope kledingzaken en low budget Chinese restaurants. In Font Street 7 bevindt zich het Sint Maarten Museum in een gerestaureerd huis uit de 19e eeuw.
Rond 1620 kwamen de Nederlanders op St. Maarten, omdat er op een gemakkelijke manier zout kon gewonnen worden. Nu is zout niets meer waard, in die tijd was het erg kostbaar. In 1969 stopten de Nederlanders met het winnen van zout, wat zij haalden uit de Salt Pond in Philipsburg. Sint Maarten heette vroeger Soualiga, wat zout eiland betekent. Van de vroe gere forten blijven alleen ru‹nes over. Fort Amsterdam was het eerste Nederlandse fort in het Caribisch gebied gebouwd in 1831. Het werd later door de Spanjaarden gedeeltelijk verwoest. Een ander fort, Fort Willson, werd door de Britten gebouwd.
Over een wagen beschikken op Sint Maarten is handig, je kunt bijna niet zonder. Ook als toerist is het de manier om veel van het eiland te zien. Er is openbaar vervoer met de dollarbusjes, maar die rijden niet overal. Als rolstoelgebruiker is het een must en wij konden beschikken over een minibus met rolstoellift.
* Philipsburg
Font Street: souvenirs, juwelen & guavaberry Imperium tussen Salt Pont en Great Bay (Topper's Rhum Factory) 50 smaken, het is de beste rum ter wereld.
De Rhum Factory is niet meer in het centrum gevestigd, maar op de weg richting Maho Beach.
Een geleid bezoek aan Topper's Rhum Factory duurt +/- 1 uur. Je hebt dan enig idee hoe de rum met de hand wordt gemaakt. Marie-Claire is even binnengestapt en niet gewacht op een rondleiding. Het was nog meer dan een uur wachten op de volgende beurt en die tijd hadden we niet. Onze tijd op het eiland was beperkt.
Bij de rondleiding leer je een beetje over de geschiedenis van het maken van de rum in het Caribisch gebied en krijg je een kijk achter de schermen hoe de rum wordt gefermenteerd, gedestilleerd, gemengd en vakkundig gebotteld. Je kunt onbeperkt genieten van de proeverijen van de hele reeks ambachtelijke producten.
* Maho Beach: Vertrekkende vliegtuigen, vliegen bijna rakelings over je hoofd.
Sunset Beach Bar: hier staan de vertrek & aankomsttijden van vliegtuigen.
Maho Beach is een klein maar wereldberoemd strand in het Nederlandse deel van Sint Maarten. Het ligt pal aan de landingsbaan van Princess Juliana International Airport en meerdere keren per uur komen vliegtuigen over. De grotere vliegtuigen komen zo laag dat je het landingsstel bijna kunt aanraken. Het strand is vooral beroemd vanwege zijn spectaculaire ligging, want echt lekker luieren kan je er natuurlijk niet. Het is er eigenlijk altijd druk, lawaaierig en niet bepaald idyllisch, maar er zijn een paar strandbarretjes waar je onder het genot van een lekkere cocktail vliegtuigen kunt spotten. Inkomende vliegtuigen moeten zo snel mogelijk landen, omdat de landingsbaan maar een lengte heeft van 2300 meter.
We charterden in het centrum van Philipsburg een taxi, die de rit naar Maho Beach voor ons deed voor U$ 50, wat wij vrij prijzig vonden, maar het was dat of niets. Alle taximannen in het centrum hanteerden hetzelfde tarief. We genoten in ieder geval van de uitstap en konden met eigen ogen zien hoe laag de vliegtuigen over het strand vliegen bij de landing.
* Mullet Bay ligt naast Maho Beach en is één van de beste stranden.
* Marigot Bay in Saint Martin
De stad Marigot is een waardige vertegenwoordiger van Frankrijk in de tropen. Het is prachtig gelegen in de Marigot Bay. Van de stad hebben we niet veel gezien wegens tijdsgebrek. We hebben wel Fort Louis met een kort bezoek vereerd. Fort Louis torent hoog boven Marigot Bay uit. Het werd gebouwd in 1789. Het belangrijkste doel van het fort was om de opslagplaatsen van de haven van Marigot te beschermen, waar zout, koffie, rietsuiker en rum werden opgeslagen. Fort Louis bereik je via 91 treden naar de top van de rotsachtige uitloper die boven Marigot uittorent. De site biedt een uitzicht van 360° over de baai en de stad.
Hier eindigde voor ons de dag op dit eiland. Het werd tijd om naar de haven terug te keren en aan boord te gaan.
We genoten met volle teugen van de zon bij 28°C.
Zondag 06/02 Saint Lucia: Engels, 43 km x 22 km
* Saint Lucia is het meest bergachtig eiland van de Kleine Antillen. Wie van natuur houdt, kan in dit paradijs zijn hart ophalen. Zowel de natuur- als strandliefhebber kan hier terecht. Het herkenningspunt van St. Lucia zijn de twee vulkanische rotsen, de Pitons. Deze rotsen rijzen vanuit de oceaan op.
In Soufrière staat de Sulphur Springs, de enige drive-in vulkan ter wereld. De voertaal is Engels, maar de meeste locals spreken ook Frans en Spaans. De munteenheid is de Oost-Caribische Dollar (XCD).
* Hoofdstad Castres (NW kust)
Er heerst een tropisch regenwoud klimaat, het is vulkanisch. Je vindt er bananenplantages en pittoreske vissersdorpjes.
We hadden een tour geboekt bij Wow Tours: Tel.: 1/758.284-3240 en 1/758.716-5290
Website: www.wowtoursstlucia.com morganinglisi@gmail.com
De rondrit met Wow Tours viel heel goed mee. De chauffeur reed ons op alle plaatsen die wij voor ogen hadden en die voor ons met een rolstoel konden. Het reisbureau is een aanrader in St. Lucia. Voor de prijs van U$ 170 reed de chauffeur het ganse eiland af. Hij viel heel goed mee, wist veel en was heel behulpzaam.
* Castres Markt: gesloten op zondag, maar stelt volgens de chauffeur niet veel voor.
* Anse la Raye heeft prachtige zandstranden, het is een gezellig vissersdorp met kleurrijke huizen.
We waren er een dag te laat, want vrijdag wordt het kleine schilderachtig vissersdorp omgetoverd tot een carnavalscène met levendige soca- en reggaemuziek, vriendelijke gezichten en een overvloed aan heerlijke, vers gevangen zeevruchten.
De Friday Fish Fry is een favoriete bestemming voor de lokalen en de toeristen.
* Pitons: er zijn uitzichtpunten in Soufrière op de Pitons.
Eén van de geweldige dingen om te doen op St. Lucia is het beklimmen van de Pitons één van de populairste. Deze ongelooflijke twin peaks staan op de werelderfgoedlijst van Unesco en een trektocht naar de top van Gros Piton in het bijzonder, is een zekere manier om de adrenaline op gang te krijgen. Richting het zuiden van Soufrière word je getrakteerd op een prachtig uitzicht op de Pitons, die triomfantelijk uit de oceaan oprijzen.
* De Diamond Falls & Botanical Gardens ligt in het historische Soufrière en is een 6 hectare grote toeristische site, is een aantrekkelijk, vriendelijk en vredig toevluchtsoord voor de buitenwereld. Je geniet van de schoonheid en warmte van de tropen terwijl je door weelderige vegetatie wandelt en je verwondert over het gevarieerde scala aan tropische bloemen en planten. Je vertoeft in een wereld met een adembenemende waterval, hete minerale bronnen vullen de historische baden met eeuwenoud geneeskrachtig water.
De Diamond Falls Botanical Gardens is zowel een historische als een natuurlijke mooie site. Het is een toevluchtsoord voor vogels en insecten, die een echte natuurervaring geeft die nergens in het Caribisch gebied mag gedupliceerd worden. Het is deels te doen met een rolstoel, het pad is hier en daar bedekt met een laag grint.
* In Marigot Bay is de film Dr Doolittle gedraaid en ook Pirates of the Caribbean-film.
* Morne Fortune: cologoruïnes
Oorspronkelijk stond het bekend als Morne Dubuc, in 1765 werd het omgedoopt tot Morne Fortune, toen de Fransen hun militaire hoofdkwartier en overheidsgebouwen hierheen verplaatsten van Vigie Height. De Fransen bouwden hier het fort Morne Fortune in 1784. Het fort werd eerst veroverd door de Britten op 1 april 1794 en heroverd door de Fransen in juni 1795. Het werd opnieuw veroverd door de Britten op 24 mei 1796. Naast de oude militaire gebouwen vind je er het graf van Nobelprijswinnaar voor literatuur Derek Walcot.
Na het kort bezoek aan Morne Fortune werd het tijd om terug te keren naar het schip en in te schepen voor de afvaart.
* Scenic Cruising Soufrière Bay, Cruising Only
Om 16u verlieten we de kade van Castries om koers te zetten naar de baai van Soufrière. Hier werd niet aan land gegaan, maar bleef het schip liggen, zodat iedereen de kans had om de Pitons goed te kunnen bewonderen. Het was een meer ontspannen manier om de schoonheid van deze pieken van vrij dichtbij te waarderen.
Rond 17.30u verlieten we de baai en zegden we Sint Lucia definitief vaarwel. Het werd de zoveelste dag op rij een prachtige dag met veel zonneschijn bij 30°.
Maandag 07/02 Barbados: was Engels, 90% zwart, 8u-17u
Barbados wordt klein Engeland genoemd en is 32 km x 25 km groot. Deze voormalige Britse kolonie heeft alles waar een vakantieparadijs moet aan voldoen. De voertaal is Engels en de munt is de Barbados Dollar. Helemaal in het zuiden in de Carlislebaai ligt de hoofdstad Bridgetown. Bridgetown is de meest bruisende stad van Barbados. In de kathedralen vind je veel bronzen beelden met daarin de namen van Engelse helden verwerkt. Het is minder bergachtig, je vindt er suikerriet, zeeschildpadden en de geelgroene meerkat.
Een bezoek aan Barbados kan niet zonder een duik in zee. De prachtig koraalriffen en talloze tropische vissen maken je trip onder water onvergetelijk. Barbados is niet voor niets één van de populairste duikbestemmingen ter wereld.
Vermits in- en uitstappen in een wagen, gewone of SUV voor mij heel moeilijk begint te gaan, besloot ik wijselijk op het schip achter te blijven. Eens aan wal verliet Marie-Claire de haven en sprak één van de vele taxichauffeurs aan. Een taximan wou haar naar de door haar gekozen plaatsen brengen voor U$ 150.
* Harrison's Cave: U$ 57 of BBD 114
In het hart van Barbados ligt één van de grootste wonderen, de prachtige Harrison's Cave. Gelegen in de centrale hooglanden van het eiland, wordt deze gekristalliseerde kalkstenen grot gekenmerkt door stomende beekjes, diepe plassen kristalhelder water en torenhoge kolommen. In 1981 werd Harrison's Cave officieel geopend voor het publiek. Het is een grottenstelsel Fragment van de Harrison's Cave dat zeker 2,3 km lang is. De binnentemperatuur is 27° Celsius en de grootste grot, de Grote Zaal, is 15 m hoog. Harrison's Cave wordt beschouwd als een actieve grot omdat het water vervoert en is springlevend, omdat de stalagmieten nog steeds groeien, zij het met minder dan de dikte van een vel papier per jaar. Dat is heel snel in geologische termen.
* Animal Flower Cave: Maandag gesloten
* St. Nicolas Abbey: Plantenhuis samen met Cherry Tree Hill
St Nicholas Abbey ligt in Saint Peter en is een plantagehuis, museum een rumstokerij. Kolonel Benjamin Berringer bouwde het huis in 1681. Dit huis is één van de slechts drie Jacobijnse herenhuizen op het westelijk halfrond. Het is vergelijkbaar met de Engelse herenhuizen uit het Jocobijns tijdperk van de eerste helft van de 17e eeuw, de periode tussen de Tudor- en Georgische stijlen, beginnend in het bewind van Jacobus I.
Marie-Claire heeft foto's genomen van de buitengevel, maar is niet binnen geweest wegens te weinig tijd. De inkom was te hoog: $ 20,31 voor maar enkele minuten in het domein.
* Bathsheba Beach ligt in een belangrijk vissersdorp aan de oostkust van Barbados. Bathsheba Beach staat bekend als de Soap Bowl, waar jaarlijks lokale en internationale surfwedstrijden plaatsvinden. Een ander opvallend kenmerk van Bathsheba Beach is de grote kei die iets voor de kust ligt, bij sommigen bekend als Bathsheba Rock.
Volgens een oude legende baadde de mooie Batsheba, de vrouw van koning David, in melk om haar huid er glad en zacht te laten uitzien. De inwoners van Barbados zeggen dat het witte schuimende water van Batsheba Beach, ter ere van haar zo genoemd, vergelijkbare genezende krachten heeft.
* St John's Parish Church ligt op wat omschreven wordt als de meest romantische locatie op het eiland Barbados. De kerk biedt een prachtig panoramisch uitzicht dat zich uitstrekt van Ragged Point in het oosten tot Pico Tenerife in het noorden.
* George Washington House is in restauratie, de voorgevel is reeds klaar
* Chamberlain Bridge: centraal gelegen dichtbij Bridgetown Boardwalk
* Parliament Building bevindt zich in de omgeving Chamberlain Bridge. Het gebouw ligt aan het einde van de Broad Street. Deze historische parlementsgebouwen, ooit bekend als de openbare gebouwen, zijn de thuisbasis van het House of Assembly en de Senaat. Het geheel werd gebouwd als een primaire bron van adequate accommodatie voor het House of Parliament, om de belangrijkste openbare kantoren in onder te brengen en om veilig en beveiligd alle openbare registers van Barbados in te bewaren.
* Sint Michael Anglicaanse Kathedraal werd gebouwd van koraalsteen, grotendeels met de opbrengst van een loterij ter vervanging van een gebouw, verwoest door een orkaan in 1780. Op het nabijgelegen kerkhof liggen de graven van twee opvallende figuren van Barbados: Sir Grantley Adams, de eerste premier van Barbados en de eerste en enige premier van de West-Indische Federatie, en die van zijn zoon Tom Adams, de tweede premier van het eiland. Er bevindt zich ook het graf van William Brandford Griffith, voormalig gouverneur van de Gold Coast-kolonie van Afrika.
Na dit laatste item werd het stilaan tijd om naar de kade en het schip terug te keren. Ze heeft genoten van een dagje op Barbados, maar vond het eiland minder mooi dan de vorige. Het is zo goed als vlak en bijna vol gebouwd. Er rest nog weinig tropische natuur.
Het weer was nogmaals heel prachtig, we genoten er allebei volop van. Het werd zeker 28°.
Dinsdag 08/02 Grenada: St. George
Grenada: Isle of Spice, bezoek +/- 3u
In het uiterste zuiden van het Caribisch gebied staat Grenada bekend als 'the Spice Island'.
voor de geurige nootmuskaat, kaneel, kruidnagel, vanille en cacao die gedijen in zijn vruchtbare vulkanische bodem. Als je op zoek bent naar een authentieke Caribische ervaring, biedt Grenada een mix van lokale cultuur en koloniale wortels, maar ook regenwouden, weelderige bergen, kleurrijke dorpjes aan de kust, plantages en prachtige stranden omgeven door frangipani en flamboyante bomen.
Een vakantie op het eiland is niet compleet zonder een bezoek aan St. George, de mooiste havenstad in het Caribisch gebied. De stad ligt aan een hoefijzervormige haven en is omringd door groene vulkanische heuvels. Je kunt er dwalen door smalle straatjes met felgekleurde en witgekalkte huizen, die schitteren in de zon. Twee belangrijke historische attracties en de stad zijn: Fort George en Fort Frederick, gebouwd door de Fransen in de 18e eeuw. De forten torenen hoog boven de hoofdstad uit en bieden een mooi uitzicht over Grenada.
In het centrum van St. George wilden we een taxi charteren voor een rit rond het eiland. Het was niet zo simpel om een vrije taxi te vinden. In volle voormiddag zaten we te genieten van een drankje, plots zagen we een lege taxi. Marie-Claire liep er naartoe en vroeg of hij met ons een rit rond het eiland wou maken. De taxichauffeur kwam met haar een bedrag van: $ 90 overeen voor een rit rond het eiland.
Hoofdstad: St. George, één van de mooiste havensteden van de Cara‹ben
* Fort George is het oudste fort in de Church Street. Het is gebouwd door de Fransen in 1705, ten westen van de haven. Het is een flinke wandeling naar boven, je hebt er mooie zichten. We hebben het niet bezocht.
* Fort Frederick: U$ 2 p/p, ook voor rolstoelgebruikers
Het fort staat bovenop Richmond Hill en is gebouwd door de Fransen in 1779 en voltooid door de Britten. Je hebt mooie zichten op St. George en een prachtig panoramisch zicht op de zee. Het fort werd al snel door de Britten gebruikt ter verdediging tegen de Fransen, hoewel het nooit een kanonschot afvuurde. Het is het best bewaarde fort van het eiland. We zijn beiden in het fort geweest, maar Marie-Claire heeft het gans gezien terwijl ik op de binnenkoer op haar wachtte.
* St. George Market Square: tropisch fruit.
Het is het drukste op vrijdag- en zaterdagochtend. Het is de grootste markt in Grenada, met kraampjes met verse eilandproducten. Het is een kleurrijk gezicht dat de moeite waard is om te bekijken, zelfs als je niets koopt.
* Carenage (haven): Je vindt er kruiden en ambachten.
De binnenhaven en ankerplaats Carenage is een heerlijke plek om langs de waterkant te dwalen en naar de havenactiviteiten te kijken. Houten schoeners worden hier gelost en geladen. Wharf Road loopt langs de haven en biedt een geweldig zicht op de omgeving. Aan de waterkant staat een bronzen standbeeld van Christ of the Deep, geschonken door de eigenaars van een luxe jacht uit dankbaarheid voor de reddingsinspanningen nadat een schip explodeerde.
* House of Chocolate is een uniek minimuseum dat de geschiedenis van chocolade weergeeft. Het heeft een klein caf‚ met heerlijke chocolaatjes die ter plaatse gemaakt worden. Je kunt er genieten van allerlei lekkernijen zoals ijsroom, gebak en drankjes. Een kleine boetiek biedt een selectie van alle dingen gemaakt van cacao in Grenada.
* Grand Anse Beach is het beroemdste strand van Grenada. Het is een zijdeachtig stuk beschut wit zand, waar bezoekers genieten van het uitzicht op de hoofdstad. Het wereldberoemde strand beslaat drie kilometer langs de zuidwestkust en is omringd door amandelbomen en kokospalmen. Cruiseschipbezoekers komen massaal naar de drie kilometer lange boog van goudkleurig zand en zachte branding. De watertinten variëren van helder turkoois in het ondiepe water tot diep kobaltblauw, het kalme water is perfect om in te zwemmen.
Ondanks zijn populariteit lijkt het nooit te druk te zijn. Als je kijkt van Grand Anse over St. George's haven, kan je duidelijk de hoofdstad, Fort George, de Carenage, zeilboten en cruiseschepen voor anker zien. Heb je zin in een beetje winkelen, halverwege het strand is het Grande Anse Craft & Spice Market, nog een populaire stop voor cruiseschipbezoekers.
* Belmont Estate is een biologische boerderij, het is een 17e eeuwse plantage van allerlei kruiden en specerijen. Je kunt er verschillende tours doen, die de biologische boerderij en zijn tropisch fruit en specerijen verkennen en ook de teelt van cacao en hoe ze van de vrucht chocolade maken. Er zijn proeverijen langs de weg. Kinderen kunnen er genieten van de geiten, ezels, schildpadden en pratende papegaaien.
* Laura's Herb & Spice Garden: U$ 4 p/p
Op de circa 20' durende rondleiding leer je veel over de specerijen en kruiden die in Grenada geteeld worden, zoals cacao, kruidnagel, nootmuskaat, peper, kaneel, kurkuma en tonkabonen, worden soms gebruikt in vanillevervangers en hoe ze worden gebruikt voor smaakstoffen en medicinale doeleinden. Het zijn prachtige kruidentuinen en goed haalbaar met een rolstoel. Er liggen vrij goede paden, hier en daar is een klein opstapje. We kregen een privé rondleiding met een uitgebreide uiteenzetting over de verschillende planten en kruiden.
* Dougaldston Spice Estate is ook een stop waard. Lokale werknemers tonen hoe de specerijen van het eiland verbouwd en verwerkt worden. Na de rondleiding kan je vanille, kaneel en kruidnagel kopen.
* Grand Etang N.P. & bosreservaat: binnenland
Het is de thuishaven van een rijke verscheidenheid aan planten en dieren, ligt in het binnenland en biedt een prachtig regenwoudlandschap en meerdere wandelpaden. Eén van de aandachtspunten van het park is het prachtige, in de krater gevormde Grand Etang-meer. Vanaf het bezoekerscentrum lopen verschillende paden door het park o.a. de route van Morne Labay trail (30') met veel exemplaren van inheemse planten, die leidt naar de meer uitdagende Concord Falls trail waarbij je een drietal watervallen passeert.
* Reserve N.P. Noordelijke kust
Prachtig landschap waar de Caribische kust de Atlantische Oceaan ontmoet. Je hebt er een mooi zicht op Levera Eiland.
* Annandale Falls: U$ 5, de waterval vind je in de bergen ten noorden van St. George. De waterval stort zich van 10 meter in een zwembad dat verscholen is in tropisch gebladerte. Het korte pad naar de watervallen begint aan het Annandale Falls Centre. Bezoekers kunnen zwemmen aan de voet van de watervallen en zien hoe duikers vanaf de top in het water springen. Je vindt er tropische vegetatie met kleurrijke bloemen.
We genoten voor de zoveelste dag op rij volop van de zon bij 30°. Het was soms iets te warm.
Woensdag 09/02 Saint Kitts & Nevis: Brits, 37 km x 8 km, 10u-19u
Bestaat uit 2 eilanden verbonden met de Narrows (3 km brede zeestraat)
Vulkanisch, Mt. Liamulja: zwarte stranden, bergachtig, suikerriet Annandale Falls
* Basseterre: hoofdstad van Saint Kitts & Nevis
De stad ligt aan de zuidkust van het eiland St. Kitts, dat behoort tot de Kleine Antillen. Het eiland is vulkanisch en bergachtig. Het grootste deel is daarom niet bewerkt. Slechts 16% van het landoppervlak is in cultuur gebracht. Suikerriet is het voornaamste gewas en in de Britse tijd werd hier vooral aandacht aan besteed.
We namen onze tijd om door het centrum van Basseterre te slenteren. De charmante hoofdstad van St. Kitts is nog niet platgelopen door toeristen. We startten de tocht door het centrum met The Piccadilly Circus, een rotonde in het hart van de stad met in het midden het Berkeley Memorial. Het is een sierlijke klok uit 1883 die gemaakt is ter ere van Thomas Berkeley, een belangrijke figuur in de geschiedenis van het eiland. Vlakbij is het Independence Square, een beruchte plek in de koloniale tijd.
Het plein werd rond 1750 aangelegd om slaven te verkopen, die per schip vanuit Afrika waren overgebracht. Het plein stond oorspronkelijk bekend als Pall Mall Square. Toen St. Kitts & Nevis op 19 september 1983 onafhankelijk werd, werd de naam veranderd in 'Independence Squaire of Onafhankelijkheidsplein'. Het Nationaal Museum bevindt zich ook in het centrum en is momenteel een min of meer vervallen gebouw. Heel het centrum is rolstoeltoegankelijk.
In het centrum van Basseterre kwamen we met een taxichauffeur tot een akkoord, om een rit te maken rond het eiland voor 95,00 euro.
* Romney Manor Garden & Batik
Je kunt lange tijd doorbrengen met het verkennen van de verschillende bezienswaardigheden in Romney Manor Garden, een 17e eeuws landgoed dat ooit een slavenhoudende suikerplantage was.
Tegenwoordig is het nieuw leven ingeblazen als één van de meest geliefde ambachtswinkels van het eiland. Je kunt zien hoe Caribisch Batik gemaakt wordt en hoe vrouwen vakkundig een traditionele Indonesische stijl van stofbehandeling toepassen, waarbij was en verf gebruikt worden om prachtige patronen te creëren. Rondom het hoofdgebouw vind je één van de beste botanische tuinen van St. Kitts, zes hectare tropische bloemen en een 350 jaar oude samanboom. Het ganse domein en de shop zijn rolstoeltoegankelijk. Aan de shop ligt een hellend vlak.
* Old Road Town is een klein dorpje op de Old Road, waar we voorbijkwamen om Bloody Point te bereiken. Het dorp werd in 1624 bewoond door Thomas Warner, zijn vrouw en een kleine groep kolonisten, die interesse hadden in het proberen van tabaksteelt.
* Bloody Point betekent een triest historisch moment voor St. Kitts en is een somber gebied op het eiland. Het is een bezoek waard, als je meer wil weten over de geschiedenis van St. Kitts. In 1626 werden Franse en Britse koloniën gesticht op St. Kitts, nadat beide landen het eiland ontdekt hadden en besloten een deel van het land als hun eigendom op te eisen. Terwijl de kolonie van elk land zich bleef uitbreiden, begonnen de inheemse Carib-indianen nerveus te worden, dat ze binnenkort hun land en manier van leven zouden verliezen. De leider van de Cariben, Chief Tegremare, besloot een aanval op de Fransen en Britten te organiseren. Helaas voor Chief Tegremare vernamen de twee naties het plan en besloten samen te werken en eerst de Cariben aan te vallen. Als gevolg hiervan werden meer dan 2000 Carib-indianen afgeslacht tijdens de aanval, die plaats vond op het stuk grond dat nu Bloody Point genoemd wordt. We zijn hier niet uitgestapt.
* Brimstone Hill Fortress N.P.: inkom U$ 15
Een bezoek aan het Brimstone Hill Fort is één van de populairste dingen om te doen op het eiland St. Kitts. Het imposante militaire fort werd op een 244 meter hoge heuvel gebouwd in opdracht van de Britten, die hiervoor Afrikaanse slaven aan het werk zetten. Ze deden er zo'n 100 jaar over, ze gebruikten hiervoor vulkanisch gesteente uit de omgeving.
Na een eeuw zwoegen was de vesting gereed, compleet met zware kanonnen om het fort tegen indringers te beschermen. Tegenwoordig is er een museum waar je meer te weten komt over het duistere verleden van het Brimstone Hill Fort. Het fort, dat ook bekend staat als het 'Gibraltar van West-Indië', is sedert 1999 uitgeroepen tot Werelderfgoed van Unesco. Het is één van de best bewaarde forten van het westelijk halfrond.
* Black Rock Granite (rotsformatie) 17 km verder NO 30'
Black Rocks, ook Black Stone genoemd, is de naam van een rotsformatie aan de noordoost kust van Saint Kitts. De rotsen bestaan uit een lavastroom van de vulkanische berg Liamuiga, die de noordelijke helft van het eiland domineert. Je komt er aan op een plateau, er staan menige bungalows voor toeristen die langer blijven dan een uur. Er ligt een degelijk pad naar het uitkijkpunt. Je kunt boven op de rotsen zien, maar je kunt ook een stukje lager via een trap. Je ziet de zwarte rotsen liggen in de branding van de zee. Het uitkijkpunt is rolstoeltoegankelijk.
* Timothy Hill Overlook is het uitzichtpunt op Timothy Hill. Tmothy Hill Overlook is een populair uitzichtpunt en biedt een zicht op de sprankelende Atlantische Oceaan, waar die samenkomt met de Caribische Zee. We hielden er een korte fotostop.
Het weer was iets minder warm, maar de zon scheen toch overvloedig bij 26°.
Donderdag 10/02 Amerikaanse Maagdeneilaanden (Virgin Islands), 8u-17u
Bestaat uit 3 eilanden:
- St. Croix: Deense invloeden, kleurrijke historische steden:
Frederiksted & Christiansted
- St. John 2/3 N.P.: natuur
- St. Thomas: het meest ontwikkelde eiland. Alleen op St. Thomas werd aangemeerd.
* Saint Thomas is het op één na grootste en meest ontwikkelde eiland van de Amerikaanse Maagdeneilanden en is daarom de ideale toegangspoort om het Caribisch gebied te verkennen. De havenstad Charlotte Amalie is de hoofdstad en is één van de meest bezochte havens in de regio. Of je nu natuurliefhebber bent of graag op pad gaat om te shoppen, bezienswaardigheden op te zoeken en cultuur te snuiven, in St. Thomas zit je zeker goed. Een taxirit van de cruiseterminal naar Charlotte Amelie neemt een 7-tal minuten in beslag.
Wij namen er een taxi naar het centrum voor US$ 8 of U$ 4 p/p
* Fort Christian: U$ 10
Fort Christian, gebouwd in de 17e eeuw, is een historisch nationaal monument en is het oudste gebouw dat continu in gebruik is op de Maagdeneilanden. Het gedrongen gebouw met rode kantelen, gedomineerd door een centrale klokkentoren, werd gebouwd om de Deense kolonisten te verdedigen.
Het heeft sindsdien gediend als gevangenis en als politiebureau en staat nu als één van de meer populaire toeristische attracties van het eiland. Een museum herbergt alles, van antiek meubilair tot kunstwerken. Het imposante fort met dikke muren werd gebouwd om de Deense nederzetting en de haven te verdedigen tegen vijandige plunderaars.
Het fort is vernoemd naar koning Christian V. Het diende als administratief centrum en de residentie van de eerste gouverneurs. Tussen 1724 en 1735 werd het fort uitgebouwd en bleef het functioneren als een belangrijk regeringsgebouw.
Bij de inkom ligt een trap en daarnaast ook een hellend vlak. De binnenkoer kan met een rolstoel, de kamers op het gelijkvloers kunnen bezocht worden, maar de bovenverdieping en de kelder kunnen niet met een rolstoel. Marie-Claire heeft dit alleen gedaan.
* St. Thomas Synagoge: 2116 Cristal Gade, gratis inkom maar een gift is gewenst U$ 10
De echte naam van de synagoge is: Congregatie Beracha Veshalom Vegmiluth Hasadim.
Het gebouw is in 2000 gerestaureerd, waarbij veel elementen van de oorspronkelijke constructie behouden en beschermd zijn. Het is één van de slechts drie historische monumenten op St. Thomas. Het is tegenwoordig de oudste synagoge die continu in gebruik is onder de Amerikaanse vlag en de op één na oudste op het westelijk halfrond en slechts ‚‚n van de vijf synagogen ter wereld met zand op de vloer. Er zijn maar weinig plekken op aarde waar schoonheid en geschiedenis zo krachtig samengaan als op deze plaats. De straat waarin de synagoge staat gaat heel steil bergop. Aan de klim beginnen was niet haalbaar. Een vriendelijke dame riep de hulp in van een helper in de synagoge. Op die manier ben ik boven en in het gebouw geraakt. Bij aankomst aan de synagoge sta je voor 2 korte trappen. De gedienstige helper heeft mij met veel moeite in het gebouw gekregen. We konden nu heel rustig de schoonheid van het interieur bewonderen en kregen van de verantwoordelijke dame een uiteenzetting over hun gebruiken. Het loont zeker om de klim te doen, het was eens geen natuur.
Na het bezoek aan de synagoge daalden we terug af naar het centrum en genoten er op het terras van een restaurant van een welkome verfrissende drank. Terwijl werd een poging gedaan om een vrije taxi te bemachtigen, wat na enige tijd lukte. We wilden een kleine rondrit maken. We bereikten een akkoord met de taxichauffeur voor U$ 60 voor de korte toer op het eiland.
* Charlotte Amalie Overlook is een uitstekend uitzichtpunt, waar je een overzicht krijgt van de stad en de aanlegplaatsen voor de cruiseschepen.
* Drake's Seat: zicht op de Magen's Bay, 2,6 km van het centrum
Een uitkijkpost is Drake's Seat, van waar alle Maagdeneilanden, zowel Amerikaans als Brits, te zien zijn.
Vanaf deze locatie keek Sir Francis Drake uit naar zijn vloot. Aan de voet ervan ligt Magen's Bay, één van de mooiste baaien ter wereld. Aan de achterkant van de lange baai is het water bijna altijd kalm, zijn de stranden volledig uitgerust en zijn de bars met verfrissende drankjes overvloedig aanwezig.
* Mountain Top: Hier loopt de weg ten einde en bevindt zich een heel groot complex met een varia aan winkels op toeristen afgestemd. Het is een grote toeristische trekpleister. Alle minibusjes met toeristen houden hier halt, er wordt heel veel tax-free gekocht.
* Blackbeard's Castle: 99 treden
Deze uitkijktoren op Government Hill, gebouwd rond 1678, staat bekend als Blackbeard Castle. Hoewel het openstaat voor discussie of de beruchte piraat ooit de vijf verdiepingen tellende toren als uitkijkpost gebruikt heeft, is één ding zeker: de uitzichten zijn top.
99 treden naar Balckbeard's Castle
Gelegen in een zijstraat in Charlotte Amelie, ligt deze onschuldig ogende trap, maar hij is verre van gemiddeld. De '99' treden (het zijn er in 103) leiden naar Blackbeard's Castle, één van de nationale historische monumenten op de Amerikaanse Maagdeneilanden. De legende zegt dat de woeste piraat, Edward Teach of Blackbeard de uitkijk gebruikte om zijn piraterij te bevorderen. Tegenwoordig is de toren omgeven door een hotel en een restaurant. De trap wordt geflankeerd door kleurrijke bloemen en palmbomen. Ondanks dat hij vrij steil is, is het een bezoek waard voor een foto en een klim door de geschiedenis van de Maagdeneilanden. Marie-Claire is alleen aan de vele treden begonnen en zag boven dat het geheel afgezet was met hekkens voor restauratie. Jammer, ze had al die moeite gedaan voor niets.
Vrijdag 11/02 Ganse dag op zee
Het was vandaag een heel rustige dag. We genoten met volle teugen van het mooie weer en zagen er stilaan tegenop om naar het kille thuisland terug te keren. Het prachtige weer ben je snel gewoon, het gemis hiervan komt pas later. Morgen kwam nog een mooie dag en daar zagen we naar uit.
Zaterdag 12/02 Half Moon Cay (Bahamas) Little San Salvador Island, 8u-15u
Half Moon Cay is een privé eiland van Holland Amerika Line en is zo ongerept dat het tot internationaal vogelreservaat is uitgeroepen.
Op dit prachtige eiland vind je o.a. 3 km wit zandstrand, 3 watersportcentra, 3 bars aan het water en het Half Moon Lagoon waterpark. Er loopt een rolstoeltoegankelijk pad rond het eiland, ook een vrachtwagen, omgetoverd tot busje, rijdt rond het eiland. Er zijn strandstoelen gratis beschikbaar.
De aankomst is bij het Welcome Center en gaat verder naar de Tropics Restaurants.
Gratis buffet in het eetpaviljoen tussen 11.30u en 13.30u, Lobster Shack (U$ 20)
Captain Morgan Private Ship: het telt 3 verdiepingen, de eerste zijn bars en de bovenste zijn nu gesloten voor het publiek.
Little San Salvador Island ligt circa 100 mijl ten zuidoosten van Nassau. Holland Amerika Line kocht het eiland in december 1996 voor 6 miljoen dollar. Het eiland heeft geen aanlegsteiger in diep water, waardoor passagiers van cruiseschepen moeten gebruik maken van tenders om van en aan boord te gaan. Een tender is een boot die bemanning, passagiers en bagage aan wal brengt, wanneer men door de grootte van het schip niet kan aanmeren aan de kade.
Zondag 13//02 Fort Lauderdale, ontscheping en transfer naar de luchthaven in Miami
Van het ontbijt konden we rustig genieten, waarna we ons stilaan moesten gereed houden om aan wal te gaan. Het duurde even eer met de ontscheping gestart werd, want het was buiten een hondenweer. Na enige tijd was het buiten iets beter en konden de eerste passagiers het schip verlaten. Rond 10u was het onze beurt, aan land werden we grondig gecontroleerd en pas daarna konden we de bagage ophalen en naar buiten gaan. We konden gelukkig overdekt naar de busstand, voor de bus die ons naar de luchthaven in Miami zou brengen. Door het onweer kon de bus niet op volle snelheid de baan op. Rond 11u kwamen we aan de luchthaven en begon de lange tocht naar de balie van United. Er kwam precies geen einde aan, United zit dan ook helemaal op het einde en assistentie werd onderweg niet geboden. Aan de balie verliep de incheck vlot en een assistent vergezelde ons naar de gate, waar het wachten was op de boarding.
Na enige tijd vernamen we dat de gate van vertrek veranderd was en de vlucht zou met vertraging Miami verlaten. We zagen de tijd schuiven en dachten dat we de aansluitende vlucht in Washington niet zouden halen. We vertrokken in Miami met 1.30u vertraging, de bemanning had reeds een bericht gestuurd naar Washington voor de aansluitende vluchten. We hadden precies 1 uur om de transfer te doen. De assistent liep de benen van onder het lijf en daardoor is het ons gelukt. We kregen zelfs nog even de tijd voor toiletbezoek voor we aan boord gingen. De piloot maakte zich weinig druk en zocht de tarmac pas om 18.30u of een half uur later dan geplant.
Maandag 14/02 Aankomst in Brussel
Na een voortreffelijke vlucht met weinig of geen turbulenties landden we in Brussel om 6.45u, een half uur vroeger dan gepland. De assistentie was vlug ter plaatse en we konden op stap naar de passencontrole en verder naar de bagageband. De bagage was er, we konden verder naar buiten om de bestelde taxi op te zoeken. Eens ingeladen kon de tocht naar Ronse beginnen. Door het drukke morgenverkeer duurde het iets langer, maar niemand wachtte thuis op ons.
Eindconclusie
Voor rolstoelgebruikers is een cruise ideaal om er eens tussenuit te kunnen. Je moet vooraf en goed op tijd een aangepaste kajuit vragen. Bij sommige schepen heb je de keuze tussen een binnen- of buitenkajuit. Wij kozen een binnenkajuit en met een begeleider lukt het best, tenminste als je nog iets zelf kunt. Ben je volledig van helpers afhankelijk, dan wordt het al moeilijker. Ik kan niet meer stappen, maar nog wel een transfer maken van de rolstoel naar douche, toilet en bed. Op een cruise naar Caribisch gebied heb je meer luxe dan je normaal gewoon bent, het is niet echt nodig maar graag meegenomen. Het is een onderneming waarop je echt in de watten wordt gelegd. Je hebt alle luxe aan boord, de rekening voor je extra verbruik volgt bij het uitchecken en kan aardig oplopen.
Praktische informatie
- Periode
02/02 tot 13/022022
- Traject: Fort Lauderdale (Florida), Philipsburg (St. Maarten), Castries (St. Lucia), Soufrière (St. Lucia), Barbados, St. George (Grenada), Basseterre (St. Kitts & Nevis), Charlotte Amelie (American Virgin Islands), Half Moon Cay (Bahamas).
We boekten bij Wondercruises een pakketreis met internationale vlucht, hotelovernachting en cruise van 11 dagen.
- Transport
United Airlines deed zijn uiterste best om het ons zo aangenaam mogelijk te maken. De service aan boord was prima. Over de zitplaatsen op de vluchten mochten we niet klagen. We kregen de vooraf gevraagde zitplaatsen.
- Vluchten
01/02 Brussel-Washington, 11.55u-14.30u, vluchtduur 8.35u
Vlucht uitgevoerd door United Airlines met Boeing 787, vluchtnummer UA951
01/02 Washington-Miami, 17.45u-20.35u, vluchtduur 2.50u
Vlucht uitgevoerd door United Airlines met Boeing 737-900, vluchtnummer UA1276
13/02 Miami-Washington, 13.45u-16.15u, vluchtduur 2.30u
Vlucht uitgevoerd door United Airlines mey Boeing 737-900, vluchtnummer UA1116
13/02 Washington-Brussel, 18.00u-07.15u, vluchtduur 7.15u
Vlucht uitgevoerd door United Airlines met Boeing 787, vluchtnummer UA950
- Reisroute
01/02 Brussel-Washington-Miami
02/02 Miami-Fort Lauderdale, inscheping en vertrek cruise
03/02 Dag op zee; 04/02 Dag op zee
05/02 Philipsburg (St. Maarten)
06/02 Castries (St. Lucia), 06/02 Scenic Cruise SoufriŠre Bay
7/02 Bridgetown (Barbados)
08/02 St. George (Grenada)
09/02 Basseterre (St. Kitts & Nevis)
10/02 St. Thomas (US Virgin Islands)
11/02 Dag op zee, 12/02 Half Moon Cay (Bahamas)
13/02 Ontscheping, transfer naar luchthaven Miami en vlucht naar Brussel via Washington
14/02 Aankomst in Brussel
- Handbagage
De regels voor de handbagage zijn nog steeds dezelfde. Dus nog altijd geen vloeistoffen, gels, pasta's, zalfjes en scherpe voorwerpen zoals nagelknippers, knipmessen en schroevendraaiers in je handbagage stoppen. Zulke zaken horen in de bagage die je incheckt. Op sommige luchthavens word je van kop tot teen gecontroleerd.
- Als rolstoelgebruiker
Om onverwachte kleine problemen te verhelpen aan je rolstoel, neem je best wat herstelmateriaal zoals enkele sleutels, schroevendraaier (klein formaat) met bits. Die zaken steek je best niet in de handbagage maar in de bagage die je incheckt. Op mijn rolstoel zitten reeds jaren krypton banden (volle banden), daardoor is het probleem met platrijden van de baan. Het is in ieder geval een zorg minder. Op mijn nieuwste rolstoel zijn de kleine wieltjes vooraan met volle velgen en dikkere bandjes gemonteerd.
- Geldzaken
Het leven is er duurder dan in België. We betaalden met MasterCard. Tijdens de uitstappen kon je alles met je U$ betalen, een enkele keer ook met euro. De U$ vroegen we aan bij onze bank.
- Inreisvoorwaarden
Paspoort, Esta, Vaccinatiebewijs en Covid-Safe Ticket
- Reisverzekering
Buiten Eurocross van de mutualiteit hebben wij altijd de reisverzekering van V.A.B. zonder wagen. Als lid van Wegwijzer heb je die goedkoper. De reisverzekering van V.A.B. kost 88,80 (111 euro - 20% als lid van Wegwijzer) voor een jaar gezinspolis zonder wagen.
- Veiligheid
Er zijn geen specifieke risico's verbonden aan reizen naar de Caraïben.
- Gezondheid
Op vlak van gezondheid zijn zorgen niet nodig. Heb je toch even een probleem met je gezondheid, dan word je heel goed opgevangen en verzorgd, zelfs op het cruiseschip.
- Klimaat
Het Caribisch gebied heeft een gematigd klimaat. In onze winter is het in de Caribische gebieden droog seizoen en geniet je van prachtig weer met veel zonneschijn. Het voorjaar is de beste periode voor een zonnige vakantie in het Caribisch gebied.
We genoten van een temperatuur van rond 30 graden Celsius.
- Tijdzone
In Miami is het 6 uur vroeger dan in België. Tijdens de cruise moest de klok 1 uur vooruit gezet worden, dan was het 5 uur vroeger dan hier.
- Kleding
Neem luchtige kledij mee. Voor het avondeten doe je best iets beter aan. In short of badpak uit eten gaan is uit den boze. Een galapak hoeft ook weer niet.
- Taal
Engels is de voertaal op de meeste eilanden in het Caribisch gebied.
- Communicatie
Als je op de boot internet wil, is dit een vrij dure aangelegenheid. Zet de roaming op je smartphone af als je aan boord gaat en op als je van boord gaat, dan is er geen probleem.
- Elektriciteit
De netspanning op de Nieuw Statendam is 110 Volt. De stopcontacten zijn zoals in Belgi‰. Een verloopstekker is niet nodig maar kan soms nuttig zijn. Sommige stopcontacten hebben naast de ronde gaten ook smalle platte gleuven.
- Waardering
Deze reis was voor ons een meevaller qua natuur.
Enkele gegevens over onszelf
Wij zijn Jozef Somers en Marie-Claire Meesemaecker
Engelsenlaan 185, 9600 Ronse
Telefoon: 055/31.55.73
E-mail: somers.jozef@skynet.be en somersjozef@outlook.com
Andere reizigers mogen gerust contact opnemen. Als andersvalide en persoon op rust ben ik meestal thuis. Mijn spraak wordt niet altijd door iedereen verstaan, daarom is het aangewezen ons te contacteren na 18u. Marie-Claire kan dan ge‹nteresseerden te woord staan. Een andere mogelijkheid is vooraf een dag en uur af te spreken via mail.
Logies: ligging, toegankelijkheid
Miami Lakes Hotel, 6842 Main Street, Main Lakes, Florida 33014
Website: www.miamilakeshotel.com Tel.: +1/305.820.8059
Het hotel is heel rustig gelegen in een residentiële wijk van Miami. Je komt erin zonder drempel. We opteerden zoals steeds voor een kamer met twin beds en een aangepaste badkamer. Het eerste werd een feit, de badkamer was helemaal niet aangepast. Met de rolstoel kon ik er zelfs niet in. De kamer die voor ons voorzien was, was aan andere personen gegeven. Er zat niets anders op dan in deze kamer te blijven. Na een klacht de volgende morgen deden ze hun uiterste best om mij in de gelegenheid te stellen naar het toilet te gaan in een aangepaste badkamer. Het ontbijt was prima, dat maakte iets goed. De prijs van de kamer moet ik schuldig blijven, het was begrepen in de pakketreis.
Tevredenheid: 4/5
MS Nieuw Statendam van Holland Amerika Line
Het inchecken in de cruiseterminal verliep vlot, na grondig nazicht van het vaccinatiebewijs en het CST, kon de bagage ingeleverd worden. Die zou later aan de kajuit worden afgeleverd. Via een lange slurf konden we aan boord en op zoek naar onze slaapplaats voor een 12-tal dagen. De kajuit was vrij ruim en omvatte twee bedden, opbergkasten, een kleine ijskast, een safe en een haardoger. In de ruime aangepaste badkamer was een verlaagde lavabo, een verhoogd toilet met twee beugels, een inloopdouche met losse sproeier, een degelijke douchezit en voldoende handgrepen. De stopcontacten werken op 110 Volt.
-----