Van Lissabon tot Porto (Portugal)

De Toren van Belém

Portugal, van Lissabon tot Porto 20-29 juni 2016
Geschreven door Karmen
Dit keer probeerde ik voor het eerst een VeBeS-reis uit. VeBeS staat voor de Vereniging van Blinden en Slechtzienden. Zij organiseren elk jaar enkele vakanties, waaronder een toeristische/culturele reis. Alles is tot in de puntjes geregeld: vluchten, 3 verschillende hotels (in Lissabon, Nazaré en Porto), de hele reis vervoer met een autocar, gids, uitstappen en bezoeken aan musea en attracties, maaltijden, enz... Je moet enkel inschrijven en genieten. Ze zorgen dat elke reiziger met een visuele beperking een eigen begeleider heeft. Deze reis is wel voor mensen die nog goed te been zijn en een druk programma aan kunnen.
Ikzelf vond het 10 superfijne dagen! Leuke uitstappen, veel gezien, fijne groep, ... Zeker voor herhaling vatbaar!

20 juni: Brussel - Lissabon
Na onze vlucht gingen we direct de moderne wijk van expo '98 bezoeken: Parque das Nações met o.a. het treinstation Gare do Oriente. Deze wijk ligt dicht bij de luchthaven. Hiermee had ik nog niet meteen een indruk van de hoofdstad, maar gelukkig wel van 30° en de zon! Dat deed deugd. Daarna reden we naar ons eerste hotel.

21 juni: Lissabon
's Morgens bezochten we de mooie wijk Belém met zijn monumenten. Aan de Toren van Belém staat een maquette die je kan voelen. Zo had ik een heel goed beeld van het gebouw. Er is ook wat uitleg in braille, maar deze is in het Portugees.  Toen passeerden we nog langs het Monument der Ontdekkingen tot aan het Jerónimosklooster waar we de kerk Santa Maria bezochten. Nog iets verder gingen we naar een koetsenmuseum. Volgens mij volledig rolstoeltoegankelijk met grote lift en veel ruimte tussen de collectie. Wij mochten geen koets aanraken. Ze hadden enkel een koetsje in speelgoedformaat in hout met bekleding binnenin.
Na de lunch proefden we als dessert het heerlijke Pasteis de Belém en reden we naar het centrum van Lissabon. We maakten een mooie wandeling langs de belangrijkste bezienswaardigheden: het Rossioplein, Sint-Rochuskerk, de lift Elevador de Santa Justa en het handelsplein aan de Taag.

22 juni: Lissabon
Deze voormiddag gingen we naar de oude volkswijk Alfama. Ik vond deze wijk supergezellig met al die smalle straatjes. In deze wijk zijn wel heel veel trappen. Die dag hadden we een Vlaamse  gids die al 12 jaar in de omgeving van Lissabon woont en zo kregen we veel interessante weetjes mee. Ondanks dat ze niet op voorhand wist dat ze een groep slechtzienden zou gidsen, kon ze direct supergoed overschakelen op veel meer beschrijving geven van alles wat te zien was. Echt chapeau!
Na de middag gingen we naar het Nationaal Pantheon. Een heel indrukwekkend gebouw. Er ligt een hellende plateau om de trappen voor het gebouw de overbruggen, maar er is nog 1 trede om binnen te gaan. Om naar het panorama te gaan, kan je aan een medewerker vragen om de lift te mogen gebruiken. Deze is echter niet te doen voor rolstoelers. Er zijn een paar trapjes voor je aan de lift komt en eenmaal boven op het vijfde moet je nog een reeks trappen doen.
Na het Pantheon reden we naar het huis van de Fadozangeres Amalia Rodriguez. Daar kregen we uitleg over haar leven en werk. In het huis mag je niks aanraken.

23 juni: Lissabon - Sintra - Mafra - Obidos - Nazaré
We lieten ons eerste hotel en Lissabon achter ons en reden naar Sintra. Daar bezochten we Palau Nacional de Sintra, een heel mooi paleis. Onze eigen gids gaf uitleg, maar er ging iemand van daar mee met onze groep om aan te duiden welke meubelstukken of versierde tegeltjes we eens mochten voelen. Ik vroeg of dit ook kan als je niet in groep komt en dat kan als je op voorhand belt.
Daarna reden we verder naar Mafra en werden we even afgezet bij het koninklijk paleis, het lijkt een beetje op Versailles.
We reden dan verder naar het charmante stadje Obidos. Dit is een heel gezellig stadje met witte huizen, smalle straten en een Middeleeuwse omwalling. Echt de moeite!
Daarna naar ons tweede hotel in het kuststadje Nazaré.

24 juni: Nazaré
We gingen met de Funicular naar boven naar het stadsdeel op de rots naast de zee. Ik vond dit een fijne ervaring. Een Funicular is een mini treintje op een spoor langs de rotswand.
Vandaag hadden we vrije tijd in dit vissersstadje en we genoten van een hapje, drankje, de souvenirshops en de dijk. We hadden jammer genoeg juist die dag motregen.
's Avonds in het hotel was er een folklore avond met een volksdansgroep in traditionele klederdracht.

25 juni: Batalha - Fatima
In de voormiddag een bezoek aan het grote klooster van Batalha. Een indrukwekkend monument. Daarna brachten we een bezoek aan het Batalha Community Museum waar heel veel aangepast is voor blinde bezoekers. Het is een charmant museum op het gelijkvloers en eerste verdieping van een huis. Zelfs de openingsuren staan op de gevel al in braille. Doorheen het museum zijn archeologische vondsten van de Romeinse tijd te voelen en nog veel meer. Alles staat in braille (Portugees) aangeduid. Er staat ook een voelbare plattegrond van het klooster van Batalha en beneden aan de ingang een plattegrond van de 2 verdiepingen van het museum. Echt mooi gedaan.
Na de lunch reden we naar een park Pia do Urso waar ook vanalles te voelen was en daar was ook vaak braille bvb over de planeten, boerderijdieren en ook een oxo-spel die voelbaar was. Ik vond dit eerder voor kinderen.
Daarna met de bus naar Fatima. Bezoek aan de basiliek en het grote plein ervoor. In de basiliek was het heel druk en persoonlijk vond ik dit het enige moment van de reis waar ik enorm alert was voor zakkenrollers. Ze komen ook vanalles verkopen enz...

26 juni: Nazaré -Coimbra - Porto
We verlieten ons 2e hotel en reden eerst zo'n 100 km naar Coimbra. We bezochten de universiteit met prachtige bibliotheek. In de bib mochten we een maquette van de universiteitssite en een maquette van de bib voelen. Er lag ook een boekje met voeltekeningen van de versieringen en emblemen op de muur ervoor.
Na de lunch was er nog een rit van zo'n 100 km tot Porto. Aan de rand van de Douro liggen allemaal Portohuizen. We bezochten er een van die de Portugese Portwijn maakt. Interessante rondleiding. Onze groep mocht verschillende werktuigen aanraken zoals bvb een weegsysteem voor een vat wijn of een maquette van een boot die de vaten vervoert. Na het bezoek mochten we uiteraard ook proeven van 2 porto's.
Daarna naar ons derde hotel.

27 juni: Porto
Deze morgen deden we een stadswandeling langs de belangrijkste gebouwen van Porto zoals het San Bento treinstation en de kathedraal Sé.
Na de lunch bezochten we het moderne concertgebouw Casa da Música. Daar kregen we een heel interessante rondleiding over het gebouw en wat ze allemaal doen voor een goede akoestiek.
Daarna een boottochtje op de Douro met alle bekende bruggen.
Na 22u zijn we met een groepje nog eens naar een verlichte brug gaan kijken. Porto is mooi by night langs de Douro.

28 juni: Vila Real -Amarante -Porto
's Morgens bezochten we Vila Real. Dit ligt een heel stuk landinwaarts. We brachten een bezoek aan het Palácio de Mateus. We hebben eerst wat gewandeld door de prachtige tuin, daarna bezoek aan het paleis. Doordat de helft nog gebruikt wordt als zomerverblijf kan maar enkel de andere helft bezocht worden. Onze groep mocht uitzonderlijk het meubilair aanraken.
Op de terugweg naar Porto mochten we nog vrij het oude stadje Amarante bezoeken en daarna nog vrije tijd en afscheidsdiner in Porto.

29 juni: Porto -Brussel
De laatste dag hadden we eerst een vlucht naar Lissabon met aansluitend een vlucht naar Brussels Airport. Dan weer met de vertrouwde trein richting huis.

Het was een hele fijne ervaring. De Portugezen zijn heel vriendelijk. Het eten en drinken is doorgaans goedkoper dan bij ons. Mooi land, toch zeker het stuk dat wij gezien hebben!

Zicht op Nazaré met de zee, de stad en het spoortje van de Funicular

Zicht op Porto met huizen en een toren
Hoe goed vond je dit reisverslag?: