Citytripje Den Haag

AFAS Circustheater

Geschreven door Karmen - Samen met een vriendin boekte ik in het voorjaar al dit tripje om de musical The Lion King te kunnen bezoeken in Scheveningen. Nu begin november was het eindelijk zover en maakten we er 2 hele fijne dagen van!

Eergisteren spoorden we van Brugge via Antwerpen naar Den Haag Hollands Spoor. Vandaar moesten we tram 9 hebben tot in het centrum voor ons hotel.  Ik had in maart met google maps alles zo uitgekiemd dat alles wat we nodig hadden: ons hotel, Madurodam, Het AFAS Circustheater en het station allemaal op tramlijn 9 lag, maar dat zou een te ideaal plan geweest zijn he en was buiten werken gerekend... We hadden nog geluk, tussen het station en Madurodam was het goed. Het Circustheater konden we vanaf ons hotel, aan een andere halte in de buurt, via tram 1 bereiken. Alle verplaatsingen liepen dus gelukkig toch vlot!

Omdat we dag 1 vaak de tram nodig hadden, kochten we aan het station meteen elk een dagkaart van €6,5. Vergeet deze op de tram niet altijd in en uit te checken. Was het toeval of niet, maar tram 9 was elke keer met een gemakkelijke instap ongeveer gelijk aan het perron. Tram 1 was een ouder model met 3 trapjes om in te stappen.

Na een korte stop in het hotel voor de bagage, spoorden we verder met tram 9 tot het miniatuurpark Madurodam. Hier staan de belangrijkste gebouwen van Nederland in het klein. Als je niet zelfstandig het park kan betreden, mag je begeleider gratis binnen. Een ticket voor mij was €16. De receptioniste zei dat ik de miniaturen mocht aanraken als ik op de paden bleef. Heel fijn dat ze dat voorstellen, maar in praktijk staat het meeste net te ver om er aan te kunnen. In een deeltje, waar het wandelpad iets lager ligt, kan je enkele gebouwen voelen. Ze zijn heel gedetailleerd afgewerkt en wat ik ook heel fijn vond, is dat er ook heel vaak geluid bij komt. Zo roepen ze om in het station of de luchthaven en staat Sprookjesboom te vertellen als in de Efteling.  Volgens mij kan je overal bij als rolstoeler. We vonden het een heel fijn park, ondanks de regen.

We gingen nog even langs het hotel om ons op te frissen en spoorden na een heerlijke pizza in de buurt met tram 1 richting het AFAS Circustheater. Door tijdelijke werken was de weg tussen de tramhalte en het theater niet zo gemakkelijk. Eenmaal in het prachtige theater was het ongestoord genieten. Er zijn geen trappen tussen de ingang en de parterre in de zaal. Bij het reserveren van de tickets kon je op het zaalplan zien waar plaatsen zijn voor rolstoelers. Ik koos de eerste rij om toch te proberen nog iets te zien.

De musical was indrukwekkend. De dieren kwamen in het begin van overal in de zaal en er was supermooie live muziek. Ik heb al veel musicals gezien, maar deze was echt de mooiste. Ik kon er ook nog iets van zien. Ik zou zeggen: ga allemaal zeker kijken. De musical speelt er nog lang en ga zeker als de Leeuwenkoning, net als bij mij, de Disneyfilm van je jeugd was. Je zit er helemaal in met die mooie muziek en goeie acteurs.  Zeker een tripje naar onze Noorderburen waard!

Gisteren deden we een wandeling langs alle belangrijke gebouwen van Den Haag. Deze hadden we geprint vanop reisroutes.be. We deden het grootste deel van de 12-km-lange tocht. Het leukste was het eerste deel tot aan het Vredespaleis. Erna zit je buiten het centrum en soms langs een drukke weg. Het duurde plots lang voor je weer in de stad zelf was. Voor de rest is de wandeling wel heel interessant en kan je bij elke bezienswaardigheid een woordje uitleg lezen.

Aan het vredespaleis hebben we het bezoekerscentrum bezocht. Daar kan je met een audiogids een halfuurtje uitleg krijgen met onderweg foto,s en videofragmenten. De audiogids kon ik niet zelf activeren, want je moest iedere keer naar een sensor wijzen.  Ik vind het wel een bezoekje waard. Een rolstoeler kan ook drempelloos binnen en alles zien.

Daarna moe, maar tevreden weer met de trein naar huis.

Hoe goed vond je dit reisverslag?: